Přes sedm hodiny trvala přeprava skoro stotunového nízkotlakého rotoru z Jaderné elektrárny Temelín do Plzně. Z Temelína netradiční náklad vyjel v pátek večer a do závodu plzeňského výrobce Doosan Škoda Power dorazil v noci na sobotu. Důvodem přesunu rotoru je výměna několika kusů lopatek a následné vyvážení v aerodynamickém tunelu.
Potřeba vyměnit 18 ze 970 kusů lopatek byla zjištěna během kontrol při plánované odstávce druhého bloku. „Plánované odstávky nejsou jen o výměně paliva, ale provádí se zde řada kontrolních činností. Jejich smyslem je vyhodnotit stav všech důležitých komponent a případně provést odpovídající úpravy. V tomto případě kontrola zafungovala, jak měla a záruční úpravy budou provedeny u výrobce, který k tomu má odpovídající techniku,“ poznamenal Marek Sviták, tiskový mluvčí JE Temelín.
Šest nových rotorů a jeden rezervní dodal Doosan Škoda Power do Temelína v letech 2014 a 2015. Díky nim jihočeská elektrárna zvýšila svůj výkon o dvě procenta. „Nové rotory umožňují vyrobit elektřinu pro dalších 100 tisíc českých domácností a přitom se ušetří přibližně čtvrt miliónu tun CO2,“ přirovnal Sviták.
Dosavadní provoz s novými rotory byl spolehlivý i efektivní. Především v zimním období elektrárna opakovaně překonávala výkonová maxima. „Na nové rotory pouštíme stejné množství páry jako na ty předchozí. Dokáží páru lépe využít a když je v chladicím okruhu optimální teplota, pak hodnoty vyrobené elektřiny jsou opravdu vysoké,“ dodal Sviták. Podle mluvčího elektrárna rekordní výkon zaznamenala 25. dubna, kdy za hodinu vyrobily oba temelínské bloky 2198 MW.
Jak dlouho úpravy v Plzni potrvají, si Sviták netroufl odhadnout. „Bude to záviset na výsledku dalších kontrol a průběhu prací, které budeme v Plzni pečlivě sledovat,“ uzavřel Sviták.
Každý ze dvou temelínských turbogenerátorů pracuje na výkonu 1080 MWe. Šedesát metrů dlouhé turbosoustrojí se skládá z jednoho vysokotlakého dílu, tří nízkotlakých a generátoru. Váží dva tisíce tun a rotor se za vteřinu otočí padesátkrát. Obvodová rychlost nejdelších, lehce přes metr dlouhých lopatek, je 2500 km/h, tedy přibližně dvakrát více než je rychlost zvuku. Vzdálenost mezi Prahou a Temelínem by překonala za tři minuty.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám