Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří

DRBNA VĚDÁTORKA: Může být v naší galaxii mimozemský život?

Je tu opět středa, a to je čas na naše pravidelné vědecké okénko. Ve světě vědy se totiž stále něco děje. Tentokrát se podíváme na nové možné útočiště mimozemského života a na dinosauří ocas nalezený v kusu jantaru.

Mimozemský život by mohl existovat v oblacích vyhaslých hvězd

Nová naděje na objevení mimozemského života se objevila tam, kde by ji asi mnozí nečekali. Přímo v Mléčné dráze se nachází množství takzvaných hnědých trpaslíků, objektů, které jsou několikanásobně větší než Jupiter, ale ne dostatečně velké na to, aby zazářily jako hvězdy. Tyto objekty nemají povrch, ale to dle vědců nebrání tomu, aby se v jejich oblacích nacházel život.

Podle nových měření je totiž teplota v oblacích nad hnědými trpaslíky podobná jako ta na Zemi. Podobně je tomu i s dalšími podmínkami. Kdo ví, kam to tenkrát ten E. T. volal. Třeba právě někam sem.

V jantaru byl nalezen kus dinosauřího ocasu – opeřený

Znáte film Jurský park? Samozřejmě. Tento snímek ale nezanechal velký ohlas jen v laické veřejnosti, ale samozřejmě byl diskutovaný i ve vědeckých kruzích. Vědci si často dělali legraci z toho, že by bylo možné najít v jantaru dinosaura. A ejhle. Ono to možné je. Část jantaru nalezená v Myanmaru v Barmě totiž obsahovala kus opeřeného ocasu pocházejícího z doby před 99 miliony let.

Samozřejmě, mohl by pocházet od prehistorického ptáka, ale výzkumy ukázaly, že ocas patřil malému dvounohému dinosaurovi – coelurosaurovi. Nejde vlastně o žádnou převratnou novinku. Určité známky toho, že dinosauři byli opeření, známe už z dřívějších dob, ale samotné dinosauří peří se nikdy nenašlo. Tento objev tak výrazně napomůže pochopit vývoj peří jako takového.

Štítky mimozemský život, dinosauři, Myanmar, Galaxie Mléčná dráha, galaxie, Jurský park