Poměrně často se stížnosti obyvatel Českých Budějovic týkají nevhodného chování lidí na veřejných komunikacích
„Proto myslím není na škodu krátký exkurz do pravidel, která známe, ale někdy nerespektujeme,“ říká primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.
Cyklista se bere jako řidič a měl by znát paragraf 57 Zákona o provozu na pozemních komunikacích číslo 361/2000 Sb., který ukládá řadu ustanovení, třeba to, že cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou a je-li zřízena stezka označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, nesmí ohrozit chodce jdoucí po stezce. Problémem zůstává „Křížení stezky pro chodce a cyklisty s vozovkou“, kdy je rozdílná úprava práv a povinností pěších na přechodu a cyklistů na přejezdu zmatečná a komplikuje situaci všem. Existuje několik možných řešení, avšak veškerá jsou buď částečná, nevhodná, nefunkční či chybná. Některé státy Evropské unie (například Polsko) problém postupně řeší zaváděním společného prostoru pro chodce a cyklisty určeného k překonání vozovky. Různá úprava předností na přechodech a přejezdech a zároveň nedostatek prostoru vede k neochotě přejezdy pro cyklisty zřizovat s odůvodněním, že je obava ze zvýšené nehodovosti. Kvůli tomu jsou cyklostezky přerušovány na krátké úseky, zakončeny před každou příčnou ulicí dopravní značkou a zpravidla následuje přechod pro chodce za nímž cyklostezka umístěním příslušné dopravní značky znovu začíná. Tím dochází například k o mezení plynulosti a rychlosti. Obecně dále platí, že před vjezdem na přejezd se cyklista musí přesvědčit, zdali může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu. Cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.
Z diskusí s některými cyklisty je zřejmé, že si přejezd automaticky spojují s předností jako na přechodu pro chodce. To je také důvod, proč byly přejezdy pro cyklisty dlouho předmětem dohadů a diskusí, zda je jejich vyznačování nutné nebo naopak nemohou být příčinou častějších nehod.
Chodec, stejně jako bruslař, by se měl po stezce se společným provozem pohybovat proti cyklistům vlevo, protože zde platí pravidla stejně jako na vozovce.
Zpravidla na užších stezkách s intenzivním provozem je toto pravidlo docela nelogické a vznikají nebezpečné situace. Chování účastníků pohybujících se na stezkách není totiž právně ošetřeno. De facto je stav takový, že chodci a bruslaři se pohybují na stezkách „nelegálně“ při pravém okraji, avšak z pohledu bezpečnosti provozu je takovéto počínání daleko vhodnější.
Relativně početná skupina lidí, která v některých případech uznává pouze vlastní pravidla v podobě volnosti pro svého psa. Město má vyhlášku, kde jsou uvedena nejen práva, ale samozřejmě i povinnosti. Její dodržování mají v gesci strážníci městské policie.
Žádný zákon, žádné vyhlášky ani nařízení ale nejsou nic platné, pokud se člověk rozhodne chovat pouze podle svých vlastních pravidel a výhradně jen ve svém zájmu. Mnohokrát slyšíme skloňovat slovo tolerance, lepší by zřejmě bylo jej naplňovat v každodenním životě a usnadnit tak zdánlivě neřešitelné potíže, které si dobrovolně vytváříme.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.