Jídelna Základní školy J. Š. Baara se ve středu 29. listopadu proměnila v menší peklo. Teplo bylo především zástupcům města a dopravního podniku, kteří při veřejné diskuzi s obyvateli Budějc debatovali na téma nově zavedených parkovacích zón. Jeden z nejpovolanějších, náměstek pro dopravu František Konečný, se z důvodu náhlé zdravotní indispozice nemohl dostavit.
Veřejné setkání přilákalo velké množství lidí. Místa k sezení vystačila na nejrychlejší šťastlivce, ani to ale neodradilo další obyvatele Budějc, aby ve stoje vyčkali na probíhající diskuzi. Ta bohužel po většinu času připomínala monolog dotazujících.
Nejvíce se lidé zajímali o nejasnosti kolem zavedených modrých zón, nově zjednosměrněnou Otakarovu ulici nebo zpomalovací retardéry, které zvyšují tlak nejednomu řidiči. Dostalo se ale i na otázky ohledně celkového řešení dopravy ve městě.
„V žádném městě v republice nevidíte, aby autobus jezdil v protisměru jednosměrky. V žádném městě v republice nemáte, aby se dalo na hlavních třídách parkovat. Vy asi víte, že jste první v republice, kdo má nejhůře řešenou dopravu ve městě. Je mi z vás smutno,“ řekl jeden z diskutujících.
Velmi diskutované téma bylo také ohledně nedostatečného počtu parkovacích míst na počet vydaných parkovacích oprávnění. „Jak to mají dělat ti, kteří bydlí v baráku, kde je osm partají, osm aut a jen čtyři parkovací místa. Zaplatí si zkrátka všichni, ale kde budou parkovat?“ ptal se další.
Téměř po hodině si vzal slovo náměstek českobudějovického primátora Petr Podhola. „Doposud jsem mlčel, protože jsem si přišel hlavně poslechnout vaše dotazy. Vždy jsem vycházel z toho, že člověk by měl důvěřovat těm odborníkům, kteří projekt zpracovávají. Nikdy jsem nebyl úplně nadšený z parkovacích zón, ale respektoval jsem to, že je většinová politická vůle zóny v Budějcích udělat. Otevřeně říkám, že jsem důvěřoval odborníkům, kteří tyto podklady zpracovávali. Dnes těm odborníkům nevěřím,“ řekl Podhola s tím, že si některé podněty, které v diskuzi zazněly, zaznamenal a nechá je spolu s kolegy prošetřit.
Budějčáky také zajímalo, z jakého důvodu se interval placeného parkovacího stání prodloužil od 8:00 do 20:00 hodin a nezůstalo zachováno stávající časové rozmezí do 18:00 hodin. I toto slíbil náměstek Podhola znovu projednat.
„Prošel se někdo z vás teď Krajinskou? Po tom, co tam jezdí každých deset minut autobus? Já vám říkám, že pro maminku s kočárkem nebo třeba člověka na invalidním vozíku Krajinská skončila. Na ulici máte strach, že vás srazí autobus, v podloubí jsou všude stojany s oblečením nebo poutač na prodejnu. Tam se dva lidi rozhodně nevejdou,“ podotkla Pavla Neveklovská, která také zmínila, že jí nepřijde úplně šťastné, že autobusová linka 24 projíždí kolem škol, kde je zvýšený pohyb dětí.
„Jak můžeme omezit parkování a říct: Zaparkujte kde chcete, protože ta místa ještě nejsou. My ta místa stavíme, budou, ale ještě nejsou. Do budoucna se tady plánuje spousta věcí, ale všichni víme, že v Budějcích všechno trvá minimálně pět let,“ argumentoval muž, kterého ostatní ocenili bouřlivým potleskem.
Velký problém vidí také Budějčáci ve virtuální kontrole zaparkovaných vozů. Podle nich by papírové kartičky v autech umožnily kontrolu parkujících i jim samotným. Mohli by pomoct i k usnadnění práce strážníků. Podle projektanta Petra Horského je ale doba pomocné stráže VB dávno pryč. Jak bude probíhat kontrola například zasněžené poznávací značky už ale nikdo nevysvětlil.
Někteří obyvatelé podotkli, že samotná myšlenka parkovacích zón není špatná. Špatné je podle nich její provedení. I tak ale z celé diskuze měli spíše negativní pocity. „Nejhorší je, že i když jsme tam přišli, tak je to marné. Nic s tím neuděláme,“ vyjádřil se k setkání na facebooku Budějcké Drbny Radim Hanžl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
No... V podstatě jsme se na setkání nic nedozvěděli. Na otázku kolik to celé stálo odmítli odpovědět s tím, že všechny smlouvy jsou přístupné na stránkách města (v MF Dnes psali cca 40 mil. Kč). Nikdo nebyl schopný odpovědět na základní otázku, kdo může za to, že vše je v takovém chaosu a nic nefunguje, pan projektant (mimochodem z Prahy – nemůže město dávat práci lidem v regionu??) se tvářil nakvašeně ještě než vůbec jednání začalo (celé 3 hodiny si pak vesele hrál s notebookem) a neustále tvrdil, že nebyl dodržen projekt. Nikdo ale nepovažoval za důležité říci, kdo může za to, že se nedodržel projekt, jak je možné, že průjezdy jsou v šíři 2,4 m (i když zákon říká min. 3 m), kdo konkrétně je zodpovědný za nedodržení projektu či zda je chybný projekt sám, a hlavně: kdo a jak to opraví a kdo tu opravu zaplatí! Asi nám nezbude nic jiného, než se domáhat odpovědí na základě zákona o svobodném přístupu k informacím... z toho by se už tak lehce vykroutit nemohli. Ta idea je jasná: občane, bydlíš kde bydlíš? Zaplať! A když se ti to nelíbí, přestěhuj se o dvě ulice dál, my ti je stejně za půl roku zpoplatníme taky. Zaplať! Jak to bylo v té pohádce? Daň z otevřeného okna, daň ze zavřeného okna... daň z této ulice, daň z vedlejší ulice, daň z parkoviště... Na setkání zazněla jedna krásná glosa: "Udělejte něco takového na Máji a uvidíte tu defenestraci!" Jak pravdivé.
Na jiných místech v Budějcích to s parkováním není jiné. Třeba sídliště Vltava. Parkoviště u BČ FATO je trvale obsazeno náklaďáky. Vyhrazená parkoviště pro invalidy jsou nemnoze vyznačena co nejdál od domů. Ať se invalida projde. Nový turbo kruhový objezd je snad jen dočasně brzdou provozu na Husovce. V odpoledních hodinách jsou kolony vozidel až do Českého Vrbného a vyjet ze sídliště je utrpení mladého Boháčka. Konečně taky došlo na pokácení suchých stromů u BČ FATO, jenže s kosmetickou vadou. Těžká technika udělala z travnatého porostu tankodrom. Když napadne sníh, ono to vidět nebude a pak se uvidí.
Chyba není ani tak na magistrátu, ale především z důvodu přístupu úředníků kraje k veřejné dopravě. Tak dlouho ji znemožňovali, až se do města nedalo a nedá nijak dojet nežli vlastním vozem. Nedivte se tedy zácpám - šlo a stále jde o dobře řízenou akci. Namísto aby nemakačenka z JIKORDU, či protekčního odeessáka Borovku, který tomu pelechu šéfuje teď, aby je poslali na zkušené do okolí Prahy, či Brna a pak obdobu tamních skvěle fungujících systémů užili zde, tak jen likvidují, ruší a ještě k tomu stačí zvládat pochybné švindly (privatizaci šumavských lokálek) přes firmu s utajenými vlastníky. Celá veřejná doprava JČ kraje je obdobou provalené aféry s rozkrádáním špitálů tamtéž. Nezačne li to kraj řešit korektně a především průhledně na principu výhra/výhra, náprava neutěšeného stavu pouze ze strany města není možná.