Když se mi koncem listopadu naskytla příležitost vyzkoušet faceliftovaný model Captur, se kterým vyjela francouzská automobilka Renault na trh letos v létě, neváhal jsem ani chvilku. Díky spolupráci Auta Borek s Budějckou Drbnou tak mohly vzniknout následující řádky.
Úvodem je třeba říct, že mám slabost pro mnohé pocházející ze země galského kohouta, mezi zaryté fanoušky jejich vozů ale nepatřím. Jenže na všem se vždy a všude snažím najít to pozitivní, což platí i v tomto případě. Takže: pojďme na to!
Beru za kliku. Zatímco plastovou destičku připomínající přerostlou kreditku mám v kapse, díky modernímu bezklíčovému odemykání stačí k otevření dveří stisknout malé zapuštěné tlačítko. Na pozdrav mi captur zabliká a zamává zrcátky. Drbna (která s autem jela přede mnou) má normálně dlouhé nohy, takže jako první hledám páku k posunu sedačky směrem dozadu. Výborně! Je na svém místě, stejně jako já. Volant v klíně není nic příjemného, přiznávám, vzhledem ke své téměř dvoumetrové výšce to však není nic, co bych v desítkách jiných aut předtím už nezažil. Na ocenění velikosti interiéru jsem holt náročný zákazník. Naopak mě překvapuje, že vzadu zbylo celkem dost místa, i když jsem se poměrně velkoryse rozvalil.
Sakra, nedali mi klíček, říkám si v první chvíli, než si okamžitě vzpomenu na tu přerostlou kreditku v kapse. Prostě síla zvyku na starou dobrou klasiku. Mačkám na kulaté tlačítko s nápisem START – STOP. Bez jakékoliv prodlevy přede mnou zavrní nejsilnější benzinový agregát, jaký dal Renault modelu Captur do vínku, tedy pod kapotu. Řadím jedničku, pouštím poměrně citlivou spojku a uvádím miláčka do pohybu rychleji, než bych si představoval. Sami to určitě také znáte… vlastní auto, v mém případě naftové, umíte ovládat dokonale, jakmile si ale sednete někam jinam, ne vždycky se všechno povede tak plynule, jak si představujete. Nevadí. Jedu, řadím vyšší rychlostní stupně a po opuštění města přivítám šestku, kterou převodovka v motorizaci Energy TCe 120 disponuje.
Víte, co znamená zmíněné číslo sto dvacet? Správně, je to počet koní neboli výkon. 87 kilowattů v kombinaci se šestikvaltem a krouťákem 205 Nm při 2000 otáčkách za minutu sice nenarve vaše tělo při akceleraci do sedačky, během předjížděcích manévrů nebo rozjezdu z menší rychlosti proti kopci ale budete příjemně překvapeni. Relativně nízký obsah čtyřválcového motoru dokáže slušně vynahradit turboefekt, který stagnuje zhruba v pěti tisících otáčkách. Právě tam taky dosáhnete nejvyššího výkonu. Maximální konstrukční rychlost 182 kilometrů za hodinu si v Čechách nevyzkoušíte :-), přiblížit se k ní však není příliš velký problém. Je třeba zmínit, že sportovně založení řidiči si můžou nechat o průměrné kombinované spotřebě kolem pěti a půl litru, uváděné v brožurách výrobcem, nechat zdát. Tak už to bývá… Berte to jako daň za svižné svezení. Při mém testu jsem se těsně vešel pod osm litrů. Jsem ale přesvědčen, že při respektování návyků ekonomické jízdy bude spotřeba výrazně nižší.
Atraktivní městský crossover Renault Captur, jak ho automobilka ve svých propagačních materiálech tituluje, vypadá jako jeho sourozenec (Clio) stojící na špičkách. Světlá výška 170 milimetrů, vysoké plastové prahy a ozdobné chromované lišty na bocích vás přivádí k myšlence, že s autem můžete bez obav vyrazit i do lesa. Nedoporučuji vám to. Je pravda, že jízda po pískové pláži v Horní Plané, což se vám v létě hned tak nepovede, nebo zdolání hrbolaté silnice nedaleko odsud, byly naprosto v pohodě. Absence pohonu všech kol a asfaltové jízdní vlastnosti capturu však potvrzují již zmíněné přízvisko „městský“ crossover. Až se vaší manželce, přítelkyni nebo milence postaví při cestě z hektických vánočních nákupů do cesty zlý obrubník, můžete být v klidu. Bude to vyrovnaný souboj, který nakonec captur vyhraje.
Když už jsem zmínil naše drahé dámy… (doufám, že tohle nebude číst ta moje) Právě pro ně je tahle kára jako šitá na míru. Do zavazadlového prostoru se díky dvojitému dnu vejde něco dobrého na zub, basa piva i nové kozačky. Pokud dětem stačí méně místa na nohy, majitelka nového vozu může celou zadní řadu sedaček posunout a do kufru se jí pak vejdou ještě alespoň dva páry.
A co víc – Renault Captur vypadá na sedmnáctipalcových kolech fakt moc pěkně a vaší drahé polovičce určitě půjde k pleti. Na výběr bude mít ze široké barevné palety a všemožných kombinací laku karoserie a střechy. Za tohle patří nekonvenčním Francouzům velký palec nahoru! Ocení rovněž rychlý nástup brzdné síly při krizových situacích, moderní LED světla s přisvěcováním mlhovkami do zatáček nebo „šuplíkovou“ a velmi rozměrnou přihrádku u spolujezdce. Za zmínku určitě stojí také vestavěná navigace nebo příplatkový audiosystém Bose.
Takže víte, jaký předčasný dárek si domů nadělíte k Vánocům? Cena testovaného modelu ve výbavě Intens se zárukou pět let nebo 100 tisíc ujetých kilometrů činí 422 900 korun, když investujete dalších 30 tisíc navíc, řidiče ušetříte díky automatické převodovce stresu z toho, jakou rychlost má při odbočování do obchodního centra zařadit. Nicméně v záplavě předvánočních slev je i na nový Captur zajímavý bonus, který vám v Auta Borek rádi nabídnou, a s cenou se dostanete níž.
Více informací nejen o Renaultu Captur hledejte na www.autaborek.cz nebo přijďte osobně na Pražskou třídu 285 na Borku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.