Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Rádi bychom vybudovali startovací byt pro děti opouštějící dětský domov, říká Ivana Macíková

Ivana Macíková věděla již od útlého mládí, že se chce věnovat takovému povolání, kde se bude starat o děti. Tento sen jí vyšel na jedničku. Vystudovala speciální pedagogiku a celý svůj profesní život zasvětila péči o děti se sluchovým postižením. Posledních dvacet let pracuje v mateřské, základní a střední škole pro sluchově postižené v českobudějovické Riegrově ulici, kde si vyzkoušela roli speciálního pedagoga, logopeda a surdopeda.

V současnosti Ivana Macíková už sedmým rokem působí v roli ředitelky Mateřské, základní a střední škole pro sluchově postižené (MŠ, ZŠ a SŠ) v Českých Budějovicích v Riegrově ulici. V rozhovoru prozradila nejen to, jak celá instituce funguje, jak probíhá výuka, ale třeba i to, jak jsou na tom s financemi. 

Jak dlouho už v mateřské, základní a střední škole pro sluchově postižené pracujete a jak jste se k této instituci dostala?
Ve škole pracuji od ledna 1998, letos je to tedy už dvacet let. Vždycky jsem chtěla pracovat s dětmi. Studovala jsem speciální pedagogiku a po mateřské dovolené jsem odpověděla na inzerát, ve kterém hledali speciálního pedagoga do Speciálně pedagogického centra (SPC) pro sluchově postižené při Speciální škole pro sluchově postižené ve Vodňanech. Za rok se uvolnilo místo v SPC pro sluchově postižené při MŠ, ZŠ a SŠ pro sluchově postižené v Českých Budějovicích, kde pracuji dodnes.

V jakých funkcích jste zde za těch dvacet let pracovala?
Patnáct let jsem pracovala ve speciálně pedagogickém centru pro sluchově postižené jako speciální pedagog, logoped, surdoped. Během práce v SPC jsem si prohlubovala znalosti v oblasti speciální pedagogiky, především surdopedie a znakového jazyka. Ředitelkou školy jsem od ledna 2012.

Můžete nám blíže přiblížit poslání instituce? Jaké děti se k vám mohou hlásit a co je podmínkou pro přijetí?
Součástí školy je mateřská, základní a střední škola. Střední školu tvoří tříletý učební obor sklenářské práce a praktická škola dvouletá. Součástí základní školy je základní škola speciální, kterou navštěvují žáci s kombinovaným postižením. Dále máme školní družinu, internát, dětský domov a školní jídelnu s kuchyní. Naše škola poskytuje vzdělávání především dětem a žákům se sluchovým postižením, těžkými vadami řeči a s kombinovaným postižením. Podmínkou přijetí žáka je žádost nebo přihláška podepsaná rodiči a doporučení školského poradenského zařízení, to je SPC (Speciálně pedagogické centrum) nebo PPP (Pedagogicko-psychologická poradna).

Ke škole je přidružen i dětský domov a internát? Zaštiťujete ještě nějakou další organizaci?   
Ano, máme internát a dětský domov pro děti a žáky se sluchovým postižením, s těžkými vadami řeči a s kombinovaným postižením a také Speciálně pedagogické centrum. Organizace má díky dětskému domovu celoroční provoz, který funguje o vedlejších i hlavních prázdninách.

Speciálně pedagogické centrum je také výhradně pro sluchově postižené děti?
Speciálně pedagogické centrum nabízí poradenství dětem a žákům se sluchovým postižením z celého jihočeského kraje a dětem a žákům s vadami řeči z okresu Český Krumlov. Speciální pedagožky a psycholožka SPC úzce spolupracují s pedagogy běžných škol při inkluzi dětí a žáků, které mají v péči. Rodinám nabízí včasnou intervenci, individuální logopedickou péči, sociální a psychologické poradenství a podobně. Úloha Speciálně pedagogického centra v systému školství je nezastupitelná.

Musí být hrozně složité starat se o tolik různých dílčích pracovišť, jak to vše zvládáte ukočírovat? Kolik lidí u vás pracuje a v jakých funkcích?
Ve škole pracuje celkem 74 zaměstnanců různých profesí. Speciální pedagogové ve škole a ve školce, asistenti pedagoga, vychovatelé internátu, dětského domova a školní družiny, speciální pedagogové SPC, psycholog, sociální pracovnice školy a SPC, metodik znakového jazyka, fyzioterapeut, noční vychovatelé, logoped mateřské školy, pracovnice ekonomického oddělení, kuchařky, vedoucí školní jídelny, školník, uklízečky, pradlena a švadlena. Všichni pracovníci se aktivně podílí na chodu školy. Touto cestou bych jim chtěla poděkovat za jejich práci.  Mezi mé nejbližší spolupracovníky patří moje paní zástupkyně, vedoucí vychovatelka, ekonomka, vedoucí učitelka mateřské školy, vedoucí SPC a vedoucí stravovacího úseku. Tyto pracovnice mi pomáhají při řízení a vedení školy, za což jim patří můj velký dík.

Jak probíhá výuka v jednotlivých školách a jak velké jsou zpravidla třídy?
Máme vypracovány školní vzdělávací programy pro mateřskou, základní i střední školu, ale i pro školní družinu, stejně jako ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Tyto programy vycházejí z rámcového vzdělávacího programu. Ve třídách je zpravidla šest až čtrnáct žáků, ale většinou jsou zde dvě oddělení, to znamená žáci dvou postupných ročníků. Třídy, ve kterých se vzdělávají žáci s těžkým a kombinovaným postižením mají čtyři až šest žáků. Ve většině tříd, jsou kromě speciálních pedagogů, na základě doporučení SPC nebo PPP, také asistenti pedagoga.

Vyučuje se všude podle nějakých speciálních učebních plánů nebo někde probíhá i individuální výuka?
U nás probíhá výuka jako v běžné základní škole, výhodou je nižší počet žáků ve třídách, který umožňuje pedagogům individuální přístup k žákům. V rozvrhu máme zařazeny předměty speciálně pedagogické péče – individuální logopedickou péči (ILP), kam docházejí žáci individuálně, ale máme ILP i skupinovou. Dalším předmětem speciálně pedagogické péče je cvičení z jazyka a jazykové komunikace, který slouží k rozšiřování a upevňování kompetencí žáků v mluveném i psaném jazyce.

Jak se postupuje v případech, kdy děti žijící v dětském domově dovrší plnoletosti? Pomáháte jim s dalším začleněním do společnosti nebo na to nemáte prostor ani finance?
Není to jednoduché. V celém systému chybí návaznost pro děti opouštějící dětské domovy. Snažíme se jim pomoci při hledání zaměstnání a zajištění bydlení, pokud o to mají zájem. Všechny děti při odchodu z dětského domova dostanou věcnou pomoc nebo jednorázový peněžitý příspěvek určený zákonem. Některé děti se vracejí zpět do rodin, dětem s kombinovaným postižením, o které nemá rodina zájem, zajišťujeme umístění do ústavu sociální péče. Rádi bychom v prostorách školy vybudovali startovací byt pro děti opouštějící dětský domov, ve kterém by se učily samostatně bydlet a starat se o sebe. Zároveň bychom jim byli na blízku a mohly by se na nás v případě nouze obrátit.

Jak to u vás vypadá s penězi? Stačí vám to, co dostáváte od státu nebo potřebné finance sháníte i jinými cestami?
Naším zřizovatelem je ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Na mzdy a provoz školy máme dostatek peněz. Na nadstandardní vybavení, pomůcky a mimoškolní akce sháníme peníze z jiných zdrojů. Bohužel nyní nemáme peníze na větší investice, protože o budovu školy požádalo Biskupství českobudějovické v rámci církevních restitucí.  Do vyřešení majetkových vztahů máme investice pozastavené, což nám brzdí zejména rekonstrukci výměníkové stanice, která je v havarijním stavu. Dále získáváme peníze z projektů vypsaných naším zřizovatelem, ale také krajským úřadem, Nadací ČEZ a podobně. Významným sponzorem jsou účastníci tenisového turnaje Dobré vůle, kteří nás podporují již 25 let.  Za což velmi děkujeme. Máme výbornou spolupráci s fanoušky hokejového klubu Motor „Motorfans“, kteří každoročně poskytují dětem vstupenky na hokejové zápasy a podporují nás jak finančně, tak materiálně. Za to jim patří velké poděkování. Ráda bych poděkovala i dalším našim sponzorům a příznivcům, kteří jsou uvedeni na webových stránkách školy.

Pokud by vám někdo chtěl pomoci, co nejvíce oceníte? Finanční dary, oblečení, pomůcky a podobně?
Budeme rádi za jakoukoli pomoc, ale nejvíce oceníme finanční dary. Finance používáme na sportovní a kulturní akce žáků, na letní prázdninovou činnost dětí z dětského domova, na pořádání školy v přírodě, na příspěvek na lyžařský kurz a podobně. Oblečení i hraček mají děti dostatek. Samozřejmě velice rádi uvítáme i didaktické pomůcky, výtvarné a kancelářské potřeby, popřípadě interaktivní techniku.

Dary  je možné nosit přímo k vám do Mateřské, základní a střední školy pro sluchově postižené v českobudějovické Riegrově ulici?
Ano, dary můžete nosit k nám do školy. Finanční částky můžete zasílat na účet školy u ČNB České Budějovice na číslo účtu 4233231/0710.

Pořádáte i různé zajímavé akce jako výstavy, zpívání a tak dále. Jsou tyto akce přístupné i pro veřejnost a chystáte něco v nejbližší době?
Pro rodiče našich žáků organizujeme vánoční a velikonoční tvořivé dílny, besídky a vánoční prodejní trhy v prostorách školy. V Turistickém a mapovém centru Jižní Čechy na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích v současné době probíhá prodejní výstava výtvarných prací našich žáků. Na jaře letošního roku bychom rádi zopakovali benefiční koncert pro širokou veřejnost. Výtěžek bychom chtěli použít na letní prázdninovou činnost a školu v přírodě.

Autoři | Foto Jana Kroneislová

Štítky škola, dětský domov, sluchově postižení, střední škola, peníze, České Budějovice, Jihočeský kraj, Církevní restituce, Česká národní banka, ČEZ, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Rádi bychom vybudovali startovací byt pro děti opouštějící dětský domov, říká Ivana Macíková  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.