Počasí dnes8 °C, zítra7 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Zapomeňte na tištěné zpravodaje a turistické průvodce. Česká města si zvykají na on-line marketing a mobilní aplikace

Mimořádné jednání zastupitelstva, varování před silnou bouřkou nebo zpráva o uzavření magistrátu. To je jen několik málo mimořádných témat, která se snaží vedení měst co nejrychleji a nejefektivněji dostat mezi obyvatele. Rozdíly v komunikačních kanálech jsou ale napříč celou zemí obrovské. Zatímco v některých městech si vystačí magistráty se základními platformami, kterými jsou webové stránky nebo třeba Facebook, jinde vyvíjí speciální aplikace. Jak jsou na tom tedy česká města v on-line komunikaci s občany? Na to se podívaly redakce všech Drben.

V Brně nahlásíte plný kontejner skrze aplikaci

Pomyslným vzorem v promyšlené komunikaci s občany může být například Brno. Aktuálně využívá jihomoravská metropole základní kanály, kterými jsou web města, kde občané najdou aktuální informace i praktické rady a úřední záležitosti, facebooková stránka BRNOmycity a Twitter účet BRNOmycity. Svůj profil má Brno také na Instagramu, zde je ale komunikace nastavená trochu jinak a profil neinformuje o aktualitách, ale ukazuje krásy města.

Mobilní aplikaci město zatím nepoužívá. Tento způsob komunikace nabízejí ale některé městské společnosti. „Například společnost SAKO má aplikaci, kde se dá nahlásit plný kontejner, nebo BKOM provozuje aplikaci Brňáci pro Brno, kde lidé označují závady na místních komunikacích a silnicích II. a III. třídy na území města Brna, nebo aplikaci upozorňující na blokové čištění. Dále existuje řada dopravních mobilních aplikací,“ shrnula Radka Loukotová z kanceláře brněnského primátora.

Naopak na portálu data.brno.cz jsou aplikace, které mají lidem usnadnit přístup k informacím a orientaci po Brně. Uživatel tedy na webu může například zjistit, do jaké školy má dítě spádovost, kde je jaká uzavírka, kde najde nejbližší sportoviště či kontejner na tříděný odpad. Dále je zde několik řekněme edukativních aplikací, například „Pohyb obyvatel v Brně na základě dat mobilního operátora“, nebo „průvodcovských“ například Brněnský architektonický manuál.

„Cílem spuštění datového portálu bylo mít všechny aplikace dostupné z jednoho místa, v současnosti jich tu je 75, zejména mapových. Nicméně většina těchto aplikací je webových s responzivitou pro mobilní zařízení,“ dodala Loukotová.

Podobně jako v Brně, tak i v Českých Budějovicích se osvědčila aplikace Dej Tip, která funguje už od roku 2012. Skrze mobilní aplikaci mohou obyvatelé hlásit závady na městském majetku.

Mobilní aplikace, která nabídne vše podstatné

Naopak fotografických kvalit se rozhodlo využít vedení Liberce na Flickru, kde Liberečané najdou nejatraktivnější snímky z městských akcí. „Zvažujeme začít využívat Instagram a popřípadě širší využití mobilní aplikace INCITY,“ doplnila mluvčí města Jana Kodymová.

Právě Liberec je jedním ze dvou měst Libereckého kraje, který využívá mobilní aplikaci INCITY. V ní najdou uživatelé chytrých telefonů vše podstatné, co by jinak museli složitě vyhledávat na několika webech. Listovat mohou úřední deskou města, aktuálními zprávami i pozvánkami na kulturní akce, a k tomu si také prohlížet atraktivní turistické cíle, které jim byly dosud k dispozici pouze na webových stránkách města. „Zatím nevyužíváme všechny možnosti, které aplikace nabízí. Máme v tomto hledisku tedy otevřené možnosti,“ dodala Kodymová.

Hned několik mobilních aplikací si mohou stáhnout do svých chytrých telefonů obyvatelé metropole Hané. V současnosti nabízíme například mobilní aplikaci pro parkování, pro tříděný odpad, mobilní aplikace nabízí město i pro jednotlivé konkrétní akce, jako jsou třeba Dny evropského dědictví či Noc muzeí,“ shrnul z tiskového oddělení kanceláře olomouckého primátora Michal Folta.

Obyvatelé Olomouce budou mít podle jeho slov už brzy k dispozici všechny informace v jedné aplikaci. Všeobecnou aplikaci Moje město připravujeme a velmi brzy bude hotová,“ dodal.

Sociální sítě se stále pyšní velkým zájmem

Naopak město Hradec Králové v tento moment o žádné mobilní aplikaci neuvažuje. „Město nemá vlastní mobilní aplikaci v tom smyslu, že by byla vytvořena přímo pro město Hradec Králové jako takové. Z posledního průzkumu mezi obyvateli ani žádná konkrétní potřeba jejího vytvoření nevzešla, nicméně problematiku město sleduje a v případě požadavku ze strany uživatelů by se tím pak samozřejmě město zabývalo,“ shrnul tiskový mluvčí města Petr Vinklář.

Hradec Králové v současnosti využívá ke komunikaci s občany především webové stránky, Facebook a Twitter. „V poslední době se na městském facebooku zaměřujeme na krátká videa, kterými prezentujeme dění ve městě a činnost městských organizací. Novinky plánujeme, s městskou policií připravujeme pravidelný dopravní seriál, který se věnuje dopravní situaci ve městě a řeší například křižovatky, kde řidiči často chybují. Podobný seriál plánujeme s organizací Hradecké služby, kde se zaměříme na správné třídění odpadu,“ doplnil Vinklář.

Stopy Maps pro řidiče

Různé aplikace jsou čím dál častěji využívány městy k informování motoristů o aktuálních událostech v dopravním provozu. Právě z toho důvodu začalo město Jihlava Město nedávno využívat takzvané Stopy Maps pro informovanost veřejnosti o objízdných trasách a uzavírce klíčové komunikace ve městě – Brněnského mostu zde. Na této platformě Jihlava připravuje projekt mapující proměny města v historii.

Každé město nebo obec, která nechce čelit trendu vylidňování, musí zvyšovat kvalitu života a zlepšovat správu veřejných statků. Ideálním způsobem je využívat dostupné a mezi lidmi široce rozšířené technologie, jako jsou chytré telefony, tablety, internet věcí, online a mobilní platby, které jsou součástí moderního konceptu Smart Cities. Důležitým faktorem je ale pečlivá příprava a řízení chystaných projektů tak, aby naplnily cíle a očekávání z pohledu měst a obyvatel. K tomu mohou významně napomoci silní a zkušení partneři s reálnými zkušenostmi z přípravy a následné úspěšné realizace těchto projektů, jako je společnost Mastercard.

Autoři | Foto Zuzana Reifová

Štítky MasterCard, Brno, Olomouc, Liberec, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, aplikace, marketing, mobilní aplikace, Facebook, webová stránka, kontejner, chytrý telefon, Drbna.cz, Twitter, Instagram

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zapomeňte na tištěné zpravodaje a turistické průvodce. Česká města si zvykají na on-line marketing a mobilní aplikace  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.