Za školní pomůcky na začátku školního roku rodiče utratí letos v průměru 3078 korun, o sto korun víc než loni. Výdaje na vybavení rostou se stupněm školy, u středoškoláků jsou v průměru o více než sedm set korun vyšší než u žáků prvního stupně základní školy.
Alespoň jednu volnočasovou aktivitu navštěvuje 57 procent dětí, letos na ně rodiče utratí v pololetí průměrně 3031 korun. To je meziročně o tři sta korun méně. Ve školní jídelně se stravuje osm z deseti dětí. Průměrný pololetní výdaj na obědy činí 3710 korun. Celkem, na nákup školních pomůcek, volnočasové aktivity dětí, družinu a obědy rodiče letos vydají v průměru 14 097 korun.
Přetrvávajícím trendem při nákupu školních aktovek rodiči je důraz na kvalitu, dobré zpracování, bezpečnostní prvky, zdravotní nezávadnost a nízkou hmotnost. „Z pohledu dětí zase hraje roli design. Upřednostňují aktovky v licencích oblíbených filmových hrdinů jako například Frozen (Ledové království), Cars (Autíčka) nebo Avengers. V případě penálů toto kritérium dokonce zcela převažuje, děti totiž penál často vnímají až v rovině módního trendy doplňku,“ uvedla Alena Hušková, projektová manažerka skupiny, která zastřešuje řetězce hračkářství.
Většina značek vyrábí kompletní školní sety skládající se z batohu, penálu, desek, pytle na boty, psacích potřeb a svačinových boxů. Dítěti, zejména prvňáčkům, se tak usnadní rozpoznání vlastních věcí ve třídě.
Mnoho škol rozesílá seznam požadovaných pomůcek rodičům v předstihu e-mailem, v jiných školách dostanou děti seznam při nástupu do školy. „Největší zájem o školní potřeby je v poslední týden prázdnin a v první týden školy,“ uvedl nákupčí školních potřeb Tesco Anton Čižmarik.
Oblíbená jsou několik let pera se speciálním inkoustem, kterým lze text jednoduše vymazat a znovu přepsat. Běžným doplňkem především středoškoláků se stávají tablety a pouzdra na ně. „Častou položkou v nákupních koších jsou také speciální svačinové boxy. Při používání boxů už není potřeba svačinu balit do igelitových sáčků, fólie či alobalu, což je pro rodiče příjemný benefit," dodala mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
Začátek školního roku pociťují také prodejci knih. Podle knihkupectví nárůst tržeb závisí na velikosti města a velikosti prodejny, mnohdy to může být o 25 procent více proti jiným měsícům. „Na tržbách se v tuto dobu podílejí především učebnice a literatura potřebná pro školáky. Nemusí to být nutně knihy potřebné pro školu, může to být 'motivační četba', rodiče i prarodiče se často snaží motivovat děti právě populární četbou," uvedla vedoucí obchodního oddělení knihkupectví Zuzana Škvárová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.