pátek 28. února 2020 Lumír

SMS bránu elektrárny Temelín využívá 200 lidí, je zdarma

Asi 200 lidí využívá systém SMS brány a e-mailů, které od loňského dubna rozesílá obyvatelům Temelína a dalších míst jaderná elektrárna Temelín. Téměř tak vymizely telefonáty obyvatel na radnici, když bylo v elektrárně cvičení nebo jiná akce. Vývoj, zavedení a odzkoušení trvalo rok a vyšlo na stovky tisíc korun.

Zájemci se musí registrovat. Registrace i zasílaní zpráv jsou zdarma. Lidem chodí textové zprávy a krátké e-maily. Systém je doplňkem sirén a dalších způsobů, jak upozornit na havárii či cvičení. Pomocí SMS informují energetici hlavně o věcech, které by mohly být slyšet i mimo elektrárnu.

Jde o zkoušky sirén, technologií nebo cvičení. Od loňského dubna jsme rozeslali desítku textových zpráv a podobný počet e-mailů. Nechceme obyvatelům rozesílat desítky e-mailů či textových zpráv měsíčně. Smyslem systému je poskytnout lidem v našem okolí aktuální informace o jevech či dění, které by je mohlo bez vysvětlení například znepokojit," řekl mluvčí jaderné elektrárny Marek Sviták.

Systém je v ostrém provozu necelý rok. Předtím elektrárna informovala obyvatele prostřednictvím starostů, kteří zprávy zveřejňovali na webu. Obec Temelín, která má 840 obyvatel, novinku přivítala. Někdy se totiž podle starosty podařilo předat lidem informace včas, někdy ne, někdy se hlásilo místním rozhlasem a nebylo to slyšet.

Jsme strašně rádi, před lety jsme vedli jednání s elektrárnou, aby takový systém zavedla. Je to pro nás velmi dobrá věc. Naši občané dostali návod, jak se do systému přihlásit, využívají ho, přestaly chodit v noci telefonáty typu - co se zase děje, my nic nevíme... Teď přijde SMS, že zítra bude zkouška pojišťovacích ventilů, bude zvýšený hluk a je to opravdu pro občany i pro obecní úřad velký přínos," uvedl starosta Temelína Josef Váca. Obec připravuje i vlastní aplikaci na webové stránky, chce sama posílat lidem SMS.

Mobilní aplikace mají i jiná jihočeská města a obce. České Budějovice provozují aplikaci DejTip, slouží k hlášení závad ve městě. „Existuje ve formě mobilní aplikace a webového portálu, za loňský rok se v ní objevilo 1513 záznamů,“ řekla mluvčí radnice Jitka Welzlová.

Program umožní místo vyfotografovat, problém zařadit do příslušné kategorie a odeslat. Aplikace je dostupná jak pro operační systém Android, tak i pro iOS. Město České Budějovice provozuje i jiné online aplikace a služby. Hodně využívaný je rezervační systém CBsystem. Další aplikace nabízí městské firmy jako teplárna či dopravní podnik.

 

Autoři | Foto Petr Mareš

Štítky ČR, správa, komunikace, energie, jaderná, Temelín, ČEZ, Jihočeský, AUDIO

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.