neděle 8. prosince 2019 Květoslava

Lidé si zvykají na vratné kelímky. Podnikům ale přibyla práce

Letní večery lákají na Sokolák spoustu lidí. Například v kavárně Coffe on the go nebo v klubu K2 už ale nedostanete drink do klasického jednorázového kelímku, ale do vratného. I když je na něj záloha padesát korun, lidé si pomalu zvykají. Podle ankety na Budějcké Drbně o zavedení vratných kelímků je patrné, že lidé nápad kvitují, a mají z něho radost i samotní majitelé podniků. Jejich realizace a následná cesta k zákazníkovi, ale není jednoduchá a jsou s ní spojené i trable.

Klub K2 přišel s vratnými kelímky jako první. Hlavním důvodem bylo omezit nepořádek kolem podniku. Sám majitel přiznává, že velkým problémem je počáteční investice, stejně tak údržba. Kelímky se totiž po každé akci musejí odvézt na myčku, na kterou jezdí i třikrát týdně. Na místě pak někdo musí zhruba dvě hodiny počkat a kelímky zpět přivézt.

„Umytí jednoho kelímku je dražší než koupit jednocestný. Je to zhruba až třikrát tolik. Až po sezoně zjistíme, kolik nás to stálo. Může se stát, že to bude dražší než celé kelímky. Spousta lidí si řekne, že padesátikorunová záloha je moc, nikdo už ale nevidí, co ta částka všechno obsahuje. Z důvodu hygieny nejde do jednoho kelímku dvakrát natočit pití. Dalším úskalím jsou padesátikoruny, kterých musíme mít stále dost kvůli vracení záloh,“ řekl majitel klubu K2 Lukáš Michal, který dodal, že záloha na kelímek je pouze částka na náklad.

S dostatkem padesátikorun na vrácení bojují i v nedaleké kavárně na Sokoláku. „Každý den musím shánět deset tisíc v padesátikorunách na vracení, ale ten efekt vidět je. Stává se, že lidé u sebe mají málo peněz a nemají na zálohu. Hodně se setkáváme i s tím, že se lidé ptají, jestli jim můžeme dát drink do normálního kelímku,“ uvádí majitel kavárny David Dvořák.

Lidé mohou vratné kelímky vracet na několika místech v Budějcích, a to buď v klubu K2, v kavárně na Sokoláku nebo ve stáncích a karavanu. „Samozřejmě ke všemu se musí dělat inventura. Kelímků máme přes deset tisíc. Dohromady to je skoro tuna,“ uvedl Michal.

Zavedení vratných kelímků si chválí i vedení města, které by je postupně chtělo zavést na všech akcích. „Myslím si, že je to šetrnější k životnímu prostředí. Byli bychom rádi, kdyby se kelímky postupně objevily na všech akcích města. Momentálně jednáme o tom, aby byly vratné kelímky třeba i na adventních trzích,“ popsal náměstek primátora Ivo Moravec.

I když je na kelímek záloha, ne všichni ho vracejí zpět. Najdou se i tací, kteří ho vezmou a vyhodí. „Stává se, že lidé kelímek vyhodí do koše, a pak za námi chodí bezdomovci, kteří za ně chtějí zálohu zpátky,“ popsal Dvořák.

„Tím, že se kelímek nevrátí, tak jednak je to pro člověka suvenýr a pro nás zároveň reklama. Díky němu si třeba za rok vzpomene, že jsou zase další středy před K2,“ uzavřel Michal. 

Foto Facebook Coffee on the go

Štítky vratné kelímky, České Budějovice, Sokolák, kavárna, léto, drink

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.