Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypsala tendr na modernizaci vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Práce začnou v polovině roku 2020, nová bude střecha i fasáda. Na twitteru to dnes oznámil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Předpokládaná hodnota zakázky je 540 milionů korun.
Budova je památkově chráněná. „Změní se vnitřní dispozice i přilehlé venkovní prostory, nová bude střecha a fasáda," uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Mluvčí Marek Illiaš uvedl, že budově zůstane její historizující ráz.
Dělníci budou pracovat na celé výpravní budově včetně navazujících přízemních křídel pod prvním nástupištěm. „Zrekonstruují se fasáda a střecha, vymění okna i dveře a promění se také interiér. V něm vznikne modernizované zázemí pro cestující. Oživí se také nevyužité prostory, doplní je například malá obchodní pasáž. Budova získá nový hlavní příchod, směrem k Lannově třídě," uvedl Illiaš. Na přilehlém místě vznikne parkoviště a prostor pro zásobování.
Vypsali jsem tendr na zhotovitele rekonstrukce nádražní budovy @SZDC_info v Českých Budějovicích. Památkově chráněný objekt projde celkovou renovací, změní se vnitřní dispozice i přilehlé venkovní prostory, nová bude střecha a fasáda. Práce začnou v první polovině příštího roku. pic.twitter.com/BQJBXcUfIg
— Jiří Svoboda SŽDC (@jirisvobodaSZDC) December 20, 2019
Součástí projektu se možná stane i stavba podchodu pod nádražím, který spojí Žižkovu třídu se čtvrtí Suché Vrbné. Novinářům to na podzim řekl náměstek českobudějovického primátora Viktor Lavička (ANO). Studie, kterou žádá SŽDC, se bude týkat vstupů na nástupiště vlaků. Podchod by měřil několik stovek metrů. Usnadnil by cestu pro pěší, kteří musí nyní při cestě z nádraží do Suchého Vrbného trasu obcházet po vzdálenější lávce.
Podchod ale není jedinou variantou. Studie zvažuje čtyři možnosti řešení, z nichž jednou je nadchod nad nádražím. Existuje i alternativa, že by vznikla lávka spojující autobusové a vlakové nádraží.
Podle Národního investičního plánu (NIP), který tento týden zveřejnila vláda, investuje SŽDC od roku 2018 do roku 2021 do oprav nádraží v jižních Čechách 2,78 miliardy Kč. NIP zahrnuje nádraží ve městech a obcích Strakonice, Majdalena, České Budějovice, Tábor, Veselí nad Lužnicí, Písek, Dačice a Kájov.
Nádraží v Českých Budějovicích patří k velmi vytíženým. V posledních letech se díky modernizaci čtvrtého koridoru zkracuje doba cesty do Prahy. Nyní vlaky přibližně 150 kilometrů dlouhou trasu překonají za dvě hodiny, v budoucnu by to měly zvládnout za 90 minut. České dráhy obnovily před časem expresy do Lince a nádražím procházejí i tisíce turistů, kteří míří na Šumavu a Lipno nebo se vydávají splouvat Vltavu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.