úterý 22. září 2020 Darina

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Zakladatel digitální agentury Lewest.cz David Křiváček: Naše vize? Chceme být jednou z největších jihočeských agentur

Byl to totální punk… Těmito slovy vzpomíná David Křiváček na vznik společnosti Lewest.cz, která dnes patří k významným jihočeským digitálním agenturám. Než se ale dostala na dnešní pozici, prošla celkem bouřlivých vývojem, což se usměvavý jednatel firmy nebojí přiznat. Co přesně Lewest dělá? Jaká byla jeho dosavadní cesta a jaká je vize do dalších let?

Firmu jste zakládat v pouhých 22 letech. Jaký byl váš příběh?
Celkem klasický. (úsměv) Dva kámoši se domluvili, že spolu něco podniknou, třeba webové stránky, a pustili se do toho vážně punkově. Začít podnikat ve 22 letech… no, byl to zkrátka mazec. Člověk měl růžové brýle, čekal, že za rok bude mít Porsche. To se nestalo. (smích)

Podnikání jste tedy rozjížděl při práci?
Ano. Se zmíněným kolegou jsme se potkali v jedné firmě, ve které programoval. Já tam měl brigádně na starosti e-shop. Nebavilo mě to, jeho také ne… Rozjeli jsme tedy Lewest, ale nevrhli jsme se do toho vyloženě po hlavě, nejde začít okamžitě, od nuly. Vedle toho jsem začal dělat obchodního zástupce v tabákovém průmyslu a podnikání se věnoval po večerech. Chodili jsme po známých s tím, že jim uděláme web zdarma. Chtěli jsme takto získat reference.

A kdy přišel zlom?
Takto jsme to dělali v podstatě dva tři roky. Spíše se tedy jednalo o přivýdělek. Tehdy jsem nastoupil do firmy Český internet na pozici marketingového poradce, Lewest zároveň začal nabírat první vážnější klienty, rozjíždělo se to. Nakonec jsem se tomu konečně mohl věnovat naplno.

Přibral jste hned zaměstnance?
Přišel kluk s tím, že by rád dělal grafiku… tak se stal grafikem, i když to ještě pořádně neuměl. Každopádně se rychle učil a fungovalo to. Na levnější weby, kterým jsme se věnovali, jeho schopnosti skvěle stačily. Pak přišel druhý zaměstnanec, takže už jsem měl dva. Vůbec jsem ale neřešil nějaké řízení firmy, prostě jsem to bral jako pohodu. Jenomže o dva roky později nás už bylo pět a začalo to být náročný. Odpovědnost za výplaty, daně a tak dále… Bylo to vůbec nejtěžší období, co jsme měli. Práce se hrnula, přičemž jsem si myslel, že lidem mohu důvěřovat na 100 procent. V tom jsem se ale mýlil. Efektivita nikde, zodpovědnost nikde, bylo třeba s tím něco dělat. Hodně jsme rostli, a to i přes to, že jsme stále nebyli nijak extra známí. Jenomže s růstem přicházely problémy – neplnily se termíny, objevovaly se různé přešlapy. Docházel mi dech, věděl jsem, že jsou jen dvě varianty – buď se s někým spojit, nebo to zabalit. Stále jsem externě pracoval pro Český internet, kde cítili, že nejsem úplně v pohodě. Přišli s pomocnou rukou, což byla skutečná revoluce a tak trochu můj tajný sen. Měli zkušenosti, věděli, jak řídit firmu, já byl plný elánu, odhodlaný projít i zdí. Když jsem pak kolegům oznámil, že nás čeká velká změna, přišla bouře. Setkal jsem se s velkou nevolí, kdy odmítali jakékoliv změny. Dnes vím, že tak to prostě ve firmách je, lidé nemají rádi vybočení ze svého komfortu.

Skutečně to byla taková revoluce?
Jednoznačně. Do firmy vstoupili Ivo Stejskal a Jan Cempírek a společně s nimi obrovský nadhled a zkušenosti. Ivo Stejskal byl u začátků internetu v Čechách – už v polovině 90. let dělal první webovky pro známé komerční rádio. Dnes provozuje servery, na které chodí osm milionů lidí ročně. Umí skloubit svět IT, marketingu a obchoďáků. Dokáže poradit, naslouchat… Honza Cempírek je člověk, který dělá 20 let v médiích. Mimochodem vydává časopis BudLive. Má tedy zkušenosti i s offlinovou reklamou. IT začal vést Aleš Tomeček, který, který má zkušenosti z opravdu velkých projektů a je skvělý vývojář. Když takoví lidé nastoupí do punkové firmy, tak ze dne na den přijde nadhled, zkušenost a stabilita. Zároveň jsme museli obměnit tým, protože jak jsem už říkal, se změnou vedení se zvedla vlna nevole.

Dnes máte kolik zaměstnanců?
Včetně stálých externistů mám v Lewestu 20 kolegů.

Co je u vás při pohovoru s potenciálním zaměstnancem nejdůležitější?
Především charakter, protože v agentuře musíme být parta. Musí být mezi námi správná chemie. Není snadné skloubit svět ajťáků, analytiků a marketérů. Nám se to daří, ale je to o lidech, že fungují mezi sebou. Dodnes si pamatuji na pohovory s naší designerkou Simonou nebo markeťáky Michalem a Markem. Nezajímalo mě po předchozích zkušenostech, co umí, ale jací jsou lidé a jaké mají v životě cíle. Dnes jsou tahouny týmu!

Co dnes tvoří hlavní gró firmy Lewest?
Zabývali jsme se levnými weby, od kterých jsme se přesunuli na menší a střední firmy. Spravujeme jim webové stránky, sociální sítě, PPC, děláme marketingový full servis… Máme výhodu, že máme vlastní vývojáře, kodéry, grafiky, máme tak prostor nabídnout klientovi úplně všechno.

Jste regionální firma, nebo máte přesah i do jiných krajů?
Jižní Čechy nám tvoří 70 procent obratu, ale přichází k nám i firmy z Prahy, Pardubic, dokonce i ze Slovenska, kde máme poměrně významného klienta…

Proč jste vy osobně zasvětil svou práci webům?
Na to se mě ptá hodně lidí a já vlastně nevím, jak mám odpovědět. Věděl jsem, že chci dělat obchod, kde ale, na tom mi úplně nezáleželo. Když jsme spustili první weby, začal jsem vnímat, že to není rutina, že se musím pořád učit, vzdělávat, neustále přichází nové možnosti, zkrátka se to vyvíjí. To je fajn. Když prodáváte cigarety, máte výhled, že vše bude pořád při starém, ale v naším oblasti… těžko říct, na čem budeme pracovat za dva roky.

Což ale nevyznívá dobře, když chce firma plánovat…
Tak to není, rozhodně máme vize, za kterými jdeme. Chceme být jednou z největších jihočeských agentur, zároveň rozšířit pole působnosti i mimo region, třeba více posílit Prahu. Máme tady heslo: Chceme s klienty mluvit řečí jejich kmene. Za těch x let, co jezdím po schůzkám, se setkávám jen s chválou, že vše řešíme lidsky. Nemluvíme ajťáckým slangem, nepoužíváme hloupé anglicismy… Jsme přátelská agentura, která se nehodlá schovávat za cizí výrazy. Musím říct, že nám klienti zůstávají, nemají potřebu přecházet jinam, což nás samozřejmě těší.

K Vánocům jste si nadělili celkem příjemný dárek. Můžete ho čtenářům představit?
Přestěhovali jsme se, takže nás klienti najdou v nových prostorách. Nově sídlíme na adrese Hroznová 62/7. Pro nás to byl hodně fajn Ježíšek. (úsměv)

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo20 čtenářů

Autoři | PR text

Štítky Lewest.cz, David Křiváček, rozhovor

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.