Poblíž Budějovic je zahrada, ve které stál více než deset let zakrytý plachtou čtyřkolový Velorex 435. A tam chátral a chátral, až z něj zbyla pouhá troska. Okolo zahrady občas šel Jiří Kódl, který každoročně přemlouval majitele, aby mu vrak malého automobilu prodal. Čtyřkolový Velorex je totiž mnohem vzácnější než ten tříkolový, který si pamatujeme z filmu Vrchní prchni. Čtyřkolek bylo vyrobeno pouze 1380 kusů, kdežto tříkolek desetkrát více. Nakonec byl pan Kódl úspěšný a auto bylo jeho za 300 korun.
Podívejte se na fotky zrenovovaného a zachráněného automobilu. Uvidíte na nich rok poctivé práce, ale výsledek stojí za to. Samotný Velorex se tehdejším konstruktérům moc nepovedl. Počet reklamací na kvalitu výroby byl hrozivý. Na to reagovaly i přezdívky, které si samohyb získal - hadrák, hadraplán, hadrolet, montgomerák, chroust, netopýr, splašené trubky, či prchající stan. A co se nejvíce porouchávalo? Automobilu upadávaly dveře, přehřívaly se brzdy a motorové zplodiny často čoudily do kabiny. Došlo to tak daleko, že tehdejší ministerstvo dopravy dokonce sebralo výrobcům technickou způsobilost k provozu vozidla. Ti museli poté udělat kroky k nápravě. Ani ty se moc nepovedly a auto se vyrábělo jen necelé tři roky, v letech 1971 až 1973. Možná, že důvodem nezájmu veřejnosti byl i fakt, že mnohem dospělejší trabant stál jen o 10 000 korun více (cca pět měsíčních průměrných platů).
Když jsem se ptal majitele Velorexu na zajímavosti, prozradil mi tři. Automobil má čtyři rychlosti vpřed a čtyři rychlosti vzad. Sám si zatím troufl jet dozadu jen na trojku. Druhou pikantností, kterou ale prý sám nezkoušel, je pořekadlo, které se mezi majiteli traduje: „Nejlepší polohy sexu se poznávají ve Velorexu“. A třetí zajímavost se váže k názvu automobilu – Velorex. Jedno slovo můžeme rozdělit na dvě Velo a rex. Velo značí velociped, tj. kolo a rex je latinsky král. Takže pokud vše spojíme opět dohromady dostaneme spojení „král kol“.
Jakou má souvislost Velorex s Budějovicemi? Motor Jikov dodával do Velorexu své známé karburátory. Mimochodem Motor Jikov patří k našemu městu již více než 150 let. V této fabrice se dokonce pět let montovaly legendární mopedy Stadion. A pokud bychom hledali v autě ještě nějakou budějovickou součástku našli bychom nádrž. Ta je původem z benzínové sekačky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.