Téměř dva měsíce byly vysoké školy od 11. března zcela pro studenty uzavřené, než se protiepidemiologická opatření vlády, vyvolaná nemoci Covid-19 , začala rozvolňovat. Právě o této mimořádné době je i rozhovor s profesorem Markem Vochozkou, rektorem českobudějovické Vysoké školy technické a ekonomické.
Jako ekonom jste v mládí pracoval i pro Krajskou hygienickou stanici. Napadlo by vás někdy, že nějaká epidemie takhle totálně ochromí život v celém státě?
Přiznám, že jsem to neočekával. Přesto musím zdůraznit, že takovou hrozbu brala KHS vždy velmi vážně a velmi svědomitě se vždy připravovala na své působení v rámci Integrovaného záchranného systému. Mimochodem, kampus VŠTE je dnes součástí infrastruktury pro eliminaci pandemií a v případě jejich velmi negativního vývoje by sloužil právě složkám IZS. Naštěstí k této „černé“ variantě nedošlo.
Kdy jste se dozvěděl, že se vysoké školy zavírají a studenti musí zůstat doma?
To jsem se s kolegy účastnil výslechu soudního znalce na finančním úřadu v Praze. Rozhodnutí vlády přišlo z mého pohledu nečekaně a bez avíza, a i proto jsem v ten moment reagoval na dálku. Vyšší odpovědnost musela nést především kancléřka VŠTE Zuzana Rowland a ředitel úseku administrace studia Lukáš Polanecký. To bylo období, které se bez vyššího nasazení neobešlo.
Jak školu v mimořádné situaci řídíte? Máte přehled o všem jako v běžné době?
Pro nás to není problémem. Část pracovníků stále do školy dochází. S nimi řeším jednotlivé kroky při osobních schůzkách. Část kolegů je na tzv. homeofficu. S těmi řeším jednotlivá témata prostřednictvím videokonferencí. A co se výuky, a vlastně i řízení školy týká, máme vybudovanou infrastrukturu, která nám dovolí splnit veškeré naše povinnosti.
Na jedné straně jsou stovky zaměstnanců, na druhé tisíce studentů. Co pro vás bylo prioritní?
Zde nemohu hovořit o žádné prioritě. Žádné mé rozhodnutí nesmělo poškodit ani zaměstnance školy, ani naše studenty. Nebylo mezi čím vybírat. Museli jsme zajistit pracovní i studijní podmínky. Obojí se dosud daří. Harmonogram akademického roku bude s mírnými změnami dodržen. Studenti splní své povinnosti a budou moci obhájit své bakalářské a diplomové práce a své několikaleté studijní úsilí úspěšně zakončit.
Lze ale úroveň bezkontaktní výuky dlouhodobě udržet na potřebné úrovni jako v časech, kdy lze chodit na konzultace, semináře, využívat zázemí školy?
V oborech jako je například Podniková ekonomika to lze bezesporu i dlouhodobě. Naopak, jsou obory, kde to možné není. Určitě je to Strojírenství, Pozemní stavby či Logistika. Všechny technické obory vyžadují zázemí kvalitních laboratoří, které bezkontaktní výuka nenahradí.
A kontrolovat? Mám třeba na mysli situace, aby studenti nebyli zavaleni seznamy literatury k samostudiu, ale spíš je akademici vedli k tomu podstatnému…
Ano, vnímám, že na řadě škol se stalo, že veškerá zodpovědnost za dokončení studia byla přenesena na studenta. V našem případě to tak ale není. Úsek pro administraci studia, a především metodik výuky, na VŠTE aktivně koordinuje výuku. Zajišťuje, aby byla dodržena studijní zátěž kladená v předmětu na studenta. Zajišťuje, aby byla co nejvíce rovnoměrně rozvržena. Hlídáme, aby mezi sebou jednotlivé aktivity nekolidovaly.
Důležitou součástí výuky na VŠTE jsou i odborné praxe ve firmách a institucích. Ty také padly? Jak je studentům škola započítá?
Neplatilo to absolutně, protože řada studentů mohla vykonat své praxe navzdory nepříjemné situaci s COVID. Někteří studenti jen změnili své působiště. Pomáhali charitám obsloužit rizikové skupiny občanů. Takovou praxi v této situaci dovoluje přijatý speciální zákon. U jiných se však praxe odkládala na letní měsíce. Studenti s tím tak souhlasí navzdory faktu, že tím vlastně přijdou o své prázdniny.
Nastanou tedy v probíhajícím akademickém roce nějaké změny? Mám na mysli kredity, zkoušky, státnice …
Budou pouze minimální. Harmonogram akademického roku dodržíme. Ke změně došlo například v termínu odevzdání bakalářských a diplomových prací. Ale i zde čerpáme pouze časovou rezervu, s níž jsme harmonogram vytvářeli.
Jak tedy bude závěr letního semestru vypadat?
Od 18. května, jak se i plánovalo, začne zkouškové období. Zkoušky budou probíhat distančně především prostřednictvím informačního systému VŠTE. Následovat budou státní zkoušky. Poslední jejich součástí je standardně obhajoba bakalářské, či diplomové práce. Otazník však visí nad promocemi. Zatím doufáme, že i je nakonec budeme moci organizovat, ale v této chvíli to není jisté.
Samostatnou kapitolou jsou asi přijímačky, když jsou střední školy stále zavřené. Bude na to VŠTE reagovat?
Náš model přijímacího řízení umožňuje reagovat flexibilně. Přijímací řízení probíhá a bude probíhat celé bezkontaktně. Jeho podmínky může student naplnit, aniž by byl vystaven nebezpečí nákazy. Jsem velmi rád, že jsme mohli bezkontaktní přijímací řízení ohlásit. Student může přihlášku podat přímo prostřednictvím našeho informačního systému. Může ale využít i novou aplikaci pro mobilní telefony, která vše zjednodušuje.
Máte pro maturanty, kteří by chtěli pokračovat na VŠTE nějakou radu?
Maturanti by se ani v této mimořádné době neměli nechat připravit o své sny. Třeba přijímací řízení na VŠTE je procesně jednoduché a pokud se nechtějí vystavovat rizikovému kontaktu s lidmi, není nic jednoduššího než ho využít. Absolutní novinkou je třeba bakalářský obor Řízení lidských zdrojů, jehož absolventi by měli být fundovanými specialisty v personálně řídicích oblastech.
Pojďme ještě k zaměstnancům. Akademici učí, věnují se výzkumu, ale co ostatní, pracující v menze, údržbě, obslužných činnostech, knihovně, administrativě. Jak se jich tahle výjimečná situace dotkla či dotkne?
Záleží samozřejmě na povaze práce. Menza zajišťuje servis pro naše zaměstnance. Údržba stále udržuje areál. Jsou však dílčí pozice, které své zaměstnání vykonávat nemohou. V některých případech jsme se dohodli na dočasném vykonávání jiného druhu práce. Všichni kolegové, jimž jsme takovou možnost nabídli, souhlasili.
A školy samotné? Nebudete muset šetřit, omezovat investice, měnit plány?
Myslím, že je to především o změnách struktury rozpočtu. Například není možné v současné době podporovat mobility akademických pracovníků a studentů. Proto tyto prostředky přesouváme se souhlasem ministerstva školství na přípravu pomůcek pro distanční vzdělávání. A takových opatření je řada.
Jak tedy na VŠTE rozvolňování mimořádných epidemiologických opatření pokračuje? Lze mluvit o návratu k běžnému životu nebo to je stále předčasné?
Za mne je to stále předčasné. Plán na dokončení akademického roku jsme nastavili s ohledem na současné podmínky. Určitě jej dodržíme, i když dojde k většímu rozvolnění protiepidemických opatření. Věřím, že řada lidí bude mít ještě obavu z kontaktu. Někteří zahraniční studenti se nemohou do školy vůbec dostavit. Přesto chceme všem umožnit, aby mohli bez jakéhokoliv stresu a obav splnit své studijní povinnosti.
Změní tahle pandemie české vysoké školství?
Určitě změní. Byla by navíc obrovská škoda se nepoučit. Je vidět, že i současný svět může být ohrožen. Měly by se tak poučit nejen školy. V našem případě to určitě bude větší akcent na formu vzdělávání a optimalizace času stráveného kontaktní výukou. Ale projeví se to bezesporu i v dalších oblastech.
Může to ovlivnit nový akademický rok 2020/21, který chystáte?
Věřím, že nikoliv. Určitě bude vše v pořádku. Kdyby však byla organizace příštího akademického roku jakkoliv ohrožena, je VŠTE připravena zajistit studentům a pracovníkům školy podmínky pro jejich působení.
Ptát se tedy na to, jak se těšíte na návrat do normálního života je tedy asi zbytečné.
Samozřejmě se těším. Jen je otázkou, co bude tím normálem. Pravděpodobně dojde k určité redefinici takového stavu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.