Necelých 33 milionů korun. Na tolik vyčíslili znalci cenu padesátiprocentního podílu letiště, kterou vlastní město. To chce s Jihočeským krajem jednat o prodeji své části společnosti. Kvůli koronaviru se ale jednání komplikují. Jihočeský kraj, který původně o podíl projevil zájem, chce nechat aktualizovat cenu podílu tak, aby odrážela současnou situaci.
Původní plán byl jasný. Město prodá svůj podíl v akciové společnosti Letiště České Budějovice kraji, který se tak stane jediným akcionářem ve společnosti. Otázkou byla jen cena. K tomu byli přizváni znalci, kteří měli podíl města nacenit.
Podle jejich výpočtů je hodnota městské části společnosti 33,17 milionu korun. S ohledem na koronavirus se ale celá situace komplikuje. Jak upozornil primátor města Jiří Svoboda (ANO), aktuální situace leteckou dopravu uzemnila. „V době, kdy letadla nelétají, tak jsou letiště zbytečná. Druhou věcí je, že tato situace samozřejmě zamávala veřejnoprávními rozpočty jak kraje, tak města. Postup teď bude komplikovaný“ uvedl Svoboda.
I přesto má ale město zájem podíl kraji prodat. „Zájmem města je samozřejmě prodat, protože bychom měli nějaký výnos a do budoucna by ubyly náklady,“ dodává primátor.
Na složitost situace upozorňuje i náměstek hejtmanky Jaromír Novák (ČSSD). „Podmínky jsou teď poněkud jiné, než jaké byly před koronavirem. Posudek je datovaný k 31. prosinci minulého roku. Situace se ale změnila a je třeba, aby vypracovaný posudek odrážel současnou stav,“ upozorňuje.
Kraj si proto nechá vypracovat aktualizaci posudku a až na základě toho se bude dále rozhodovat. „Jednoznačně říkám, že aktuálně kupovat za tuto cenu, je za mě naprosto nemožné. Chápeme, že děláme městu trochu čáru přes rozpočet, ale my jsme od počátku říkali, že hodnota společnosti je prakticky téměř nulová,“ říká Novák.
To potvrzuje i krajský a městský zastupitel Martin Kuba. „Je nereálné, aby některý z krajských zastupitelů při zachování zdravého rozumu zvedl ruku pro koupi podílu města za 33 milionů, když reálná tržní hodnota je dneska nula,“ vysvětluje.
Podle něj by měl kraj nyní uvažovat o „zmrazení“ společnosti a zastavení certifikace. „Minimalizují se tím náklady na nějakou údržbu a uvidíme, jak se to bude za dva roky chovat. Také se může říct, že se to odpíská úplně a letiště se zavře. Já bych osobně volil první variantu,“ uvádí Kuba.
Podle primátora Svobody se aktuálně připravuje smlouva, která je v „připomínkovacím kolečku“. Poté, až bude zpracován doplněk posudku na současný stav, měla by se situace dál řešit. Celkem už do obnovy letiště invetovaly město a kraj miliardu korun.
Současně s prodejem probíhají podle kraje i jednání se strategickým partnerem. O tuto pozici projevila zájem společnost Accolade, která provozuje například letiště v Brně.
„Ozvali se, že i v této situaci mají stále zájem. Mělo by tedy dojít k jednání, kam bychom si měli pozvat všechny hráče ke stolu a diskutovali bychom o tom, co dál s letištěm, jaké jsou naše představy a plány do budoucnosti,“ přiblížil plány náměstek hejtmanky Novák.
Příliš optimisticky ale jednání nevidí bývalý ministr průmyslu. „V tuto chvíli je podle mě složité vstupovat do jednání se strategickým partnerem. Je to tak nevhodná a nevyzpytatelná doba. Pozice při hledání strategického partnera je značně nevýhodná. A to letiště je v tu chvíli spíše zátěží, která znehodnocuje pozemky kolem,“ myslí si Kuba.
Jednání by podle Jaromíra Nováka měla proběhnout v první polovině června.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.