Počasí dnes7 °C, zítra10 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Česká stopa v Nepálu. Jak zachraňuje Jihostroj Velešín horolezce v Himalájích?

PR článek

Už jste někdy slyšeli o nejnebezpečnějším letišti na světě? Je jím letiště Tenzing-Hillary Airport v městečku Lukla ve státě Nepál, které se nachází v nadmořské výšce 2 860 metrů a je branou ke zdolání nejvyšší hory světa, Mount Everest (8 848 m n. m.) Toto letiště se nachází v členitém terénu, dráha je pod sklonem dvanácti stupňů a prostředí je velmi pověstné proměnlivým počasím, které se mění z minuty na minutu. Na bezpečné přistání je pouhých 527 metrů, což si vyžaduje extrémní pilotní schopnosti.

V roce 2014 zde přistálo letadlo L 410 kunovického výrobce letadel společnosti Aircraft Industries a.s. (dříve Let Kunovice), která již od konce šedesátých let spolupracuje se společností Jihostroj a.s. na vývoji přístrojů pro letadlo L 410 Turbolet a na turbovrtulový motor (výrobce GE Aviation Czech, dříve Walter), jež Jihostroj dodává všechny na tento dopravní letoun. Jedná se především o palivovou regulaci, čerpadlo paliva, regulátor otáček vrtule a drakové přístroje.

V současnosti Jihostroj dodává modernizované přístroje na nový letoun L – 410 NG. „Přestože pro samotné řízení motorů GE Jihostroj v posledních letech vyvinul, úspěšně certifikoval a zavedl do sériové výroby zcela nový regulátor paliva s integrovaným hlavním palivovým čerpadlem, ve výrobě stále zůstává také tradiční palivová a vrtulová regulace s kořeny v sedmdesátých letech. Tyto osvědčené přístroje jsou mnohými zákazníky v typicky konzervativním letectví stále upřednostňovány především pro jejich spolehlivost. Proto i na těchto zdánlivě historických přístrojích probíhá v Jihostroji neustálý vývoj reflektující modifikované verze motorů, nové palivové směsi, nové kovové i nekovové materiály, prodlužování životnosti i například nové technologické možnosti výroby,“ zmiňuje vývojový konstruktér letecké divize Jihostroje Pavel Salajka.



Vedoucí technologie letecké divize Jihostroje Jan Stodůlka dodává: „V posledních letech probíhá modernizace výroby jednotlivých dílců převodem z jednoúčelových strojů na moderní NC stroje s cílem zvýšení kvality a produktivity výroby. Letošní rok jsme se především zaměřili na racionalizaci hlavního palivového čerpadla a regulátoru motoru M601 pro letadlo L 410 a veškeré typy regulátorů otáček vyráběné na letecké divizi. Za zmínku stojí především výroba ozubených kol na obráběcím centru DMG MORI, kde došlo k výraznému snížení pracnosti (a tím průběžné doby výroby) a výraznému zvýšení kvality ozubených kol.“

Na závěr dodává, že v Jihostroji se jedná o velice zajímavou a tvůrčí činnost na nových projektech.

Jihostroj Velešín vlévá život strojům po celém světě

Uplynul rok od doby, kdy si společnost Jihostroj připomněla stoleté výročí svého založení. Toto jubileum přineslo mimo jiné možnost bilancovat, co se od dřívějších dob změnilo. Změnilo se toho hodně – například částečně složení sortimentu, s čímž...

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Nepál, České Budějovice, Jihostroj, Velešín, Himaláje, letiště, Himálaj, Mount Everest, Lukla, Aircraft Industries, výroba, GE Aviation Czech

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Česká stopa v Nepálu. Jak zachraňuje Jihostroj Velešín horolezce v Himalájích?  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.