Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Tísňová linka 112 slaví dnes svůj den. Víte, v jakých případech na linku zavolat a jak se při hovoru chovat?

Právě 11. února (11. 2.) si Evropané již tradičně připomínají Evropský den linky 112. Lidé v nouzi se prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání mohou dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie. Evropský den 112 existuje od 1. února 2009 a má za cíl zvýšit povědomí občanů EU právě o lince 112.

Technologie telefonních center tísňového volání 112 propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: hasiče, policii i zdravotníky. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.

Historie linky 112 v Česku

Již v roce 1991 rozhodla Rada Evropských společenství o zavední jednotného evropského tísňového volání 112 ve všech státech EU. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. Do roku 1998 byla na čísle 112 provozována služba „Informace o přesném čase“. K 1. lednu 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území České republiky. Ostrý provoz prvního telefonního centra tísňového volání 112 v Česku byl poté zahájen 20. dubna 2004 v Praze.

Záměrně se tak stalo ještě před mistrovství světa v ledním hokeji, na které se Praha důkladně připravovala a na které se také chystalo velké množství fanoušků ze zahraničí. Po úspěšné premiéře byl pak v červnu 2004 zahájen ostrý provoz telefonních center tísňového volání 112 v dalších 11 krajích. V roce 2005 bylo dokončeno budování call center linky 112 ve zbývajících dvou krajích (Moravskoslezský a Královehradecký).

Call centra linky 112 jsou po celé ČR navzájem propojena

V Česku nyní funguje 14 call center linky 112, která jsou v rámci celé republiky navzájem propojena. Tato centra jsou v případě přetížení nebo výpadku vzájemně zastupitelná. Hovory 112 jsou v takovém případě automaticky přesměrovány na další telefonní centra linky 112, aniž by to volající poznal na rychlosti či kvalitě odbavení.

Operátoři jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale také v angličtině, němčině a v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.

Jako na jedinou tísňovou linku se lze na 112 dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora. V Česku technologie linky 112 funguje na špičkové úrovni. Operátoři na lince 112 mohou například identifikovat adresu volajícího z pevné sítě či určit polohu mobilního telefonu.

Tísňové volání na linku 112 funguje nepřetržitě a je dostupné pro všechny občany na celém území České republiky. Je bezplatné, lze se dovolat bez SIM karty a ve všech telefonních sítích.

Kdy zavolat na tísňovou linku 112?

Pokud se lidé ocitnou v situaci, kdy jsou ohroženy životy, majetek nebo životní prostředí, měli by kontaktovat linku tísňového volání složky, jejíž pomoc potřebuje. V případě, kdy je potřeba asistence více složek (například u složité dopravní nehody) nebo si lidé nejsou jisti, kterou složku kontaktovat, měli by volat právě evropské číslo tísňového volání 112.

Pokud po vás bude dispečer chtít další potřebné údaje, uveďte je. Stručně a jasně odpovězte na všechny jeho otázky a spolupracujte s ním.

Popište situaci, uveďte své jméno, číslo, co, kdy a kde se stalo

Při volání na linku zachovejte klid, najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat a vyčkejte přihlášení operátora. V případě, že se vám ozve jiné složka, než jste volali, nezavěšujte. Omylem jste možná zavolali jiné číslo. Budete přepojeni na správné dispečerské pracoviště nebo bude váš požadavek zaznamenán dispečerem a ihned předán příslušné složce.

Popište stručně a jasně situaci, ve které se v dané chvíli nacházíte. Uveďte zejména své jméno a příjmení, číslo telefonu, ze kterého voláte, co se stalo, kdy se daná událost stala či zda se právě děje a kolik osob potřebuje pomoc.

Není výjimkou, že více volajících ohlašuje stejnou událost. Může se proto stát, že vás operátor požádá pouze o poskytnutí dodatečných nebo upřesňujících informací o události a ukončí hovor. Tímto chováním operátor zabraňuje zbytečnému opakování stejných informací a uvolňuje linku pro další hovory.

Uveďte, kde se událost stala a popiště cestu k tomuto místu, včetně případných překážek

V hovoru uveďte, kde je pomoc potřeba, v případě, že je to možné, uveďte úplnou adresu. Pokud je to potřeba, popiště nejvhodnější cestu k tomuto místu. V případě, že se událost stala na jiném místě, než se nacházíte, nezapomeňte tuto skutečnost uvést. Upozorněte také operátora na případná nebezpečí, která se na místě nacházejí. Může jít například o nebezpečí výbuchu či komplikace v dopravě.

Nikdy nezavěšujte, pokud vás k tomu operátor nevyzve. Ponechejte si telefonní linku volnou pro možnou další komunikaci. Operátor vás v případě potřeby může kontaktovat pro zjištění dalších informací. Pokud se situaci na místě změní, může se zhoršit či zlepšit, zavolete na tísňovou linku znovu a podejte o tom zprávu.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto HZS Praha

Štítky tísňová linka, telefon, 112, pomoc, záchrana, tísňové volání, Evropská unie, Česko, operátor, Praha, Mistrovství světa v ledním hokeji

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tísňová linka 112 slaví dnes svůj den. Víte, v jakých případech na linku zavolat a jak se při hovoru chovat?  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.