Hněvkovická přehrada prochází v těchto dnech rekonstrukcí. To nejdůležitější se odehrává pod vodní hladinou a za stálé účasti potápěčů. Stavební práce zahrnují úpravy plavební komory a zvýšení kapacity bezpečnostního přelivu přehrady. Po rekonstrukci vodní dílo zachytí až desetitisíciletou povodeň.
„Před každou upravovanou částí vodního díla musíme napřed vybudovat ochranné jímky a až potom můžeme provádět stavební úpravy či osazovat technologii. Třeba před plavební komorou se přitom pohybujeme v hloubce sedmnáct metrů. Obecně pod vodou dokážeme dělat téměř vše jako nad hladinou, jen je to časově náročnější a platí zde pravidlo desetkrát měř a jednou řež. Pod vodou běžně vrtáme, řežeme, vlepujeme kotvy, bouráme, odsáváme, čistíme, utěsňujeme i betonujeme. V českých vodách je ovšem viditelnost běžně do třiceti centimetrů, takže jsou za potřebí zkušenosti, dobrý hmat a velká představivost,“ sdělil Jan Prokeš ze společnosti Metrostav, která má rekonstrukci na starost.
Před čtyřmi lety na přehradě pracoval velmi podobný tým stavbařů, který přebudoval polovinu původního jezu. Při rekonstrukci vznikl koridor pro migraci ryb. Díky projektu je také možný průjezd vodáků. Tím se prodloužila délka splavného toku Vltavy o třináct kilometrů a po několika desetiletích se obnovil provoz menších lodí po Vltavě z Českých Budějovic do Prahy.
První etapa aktuálně probíhající rekonstrukce by měla být dokončena již letos v létě, kdy stavbaři Metrostavu zprovozní jeden z přelivů. V následující druhé etapě upraví dolní ohlaví plavební komory a druhý přeliv. Dílo by mělo být kompletně dokončeno a předáno investorovi Povodí Vltavy v polovině příštího roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.