Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekStředa, 14. dubna 2021, 09:09
I přes aprílové počasí řada z nás již oprášila své kolo ve sklepě nebo garáži a těší se, že vyrazí na pořádný výlet do přírody. Ideální je dát jednoduše svého dvoukolého miláčka do servisu, kde vám vše zkontrolují. Většina z nás se však o své kolo stará svépomocí. Na co je třeba dát si pozor, aby nedošlo k poškození kola, nebo dokonce nehodám? Díky odborníkům z Mojekolo přináší Tým silniční bezpečnosti jednoduchý návod, jak si kolo připravíte na sezonu v 5 krocích, ať vás může celou sezonu zase spolehlivě vozit.
Vezměte hadřík, kýbl s vlažnou vodou, jemný čisticí prostředek speciálně určený pro mytí kol a celý rám pořádně umyjte. Věnujte pozornost i špatně dostupným částem a odstraňte veškeré nečistoty, které se na kole za minulou sezónu stihly usadit. Nakonec celé kolo opláchněte mírným proudem vody, osušte a ošetřete přípravkem na leštění nebo impregnaci.
Očistnou kúru dopřejte i řetězu, kazetě a převodníku. Hlavně na řetěz se lepí nečistoty a prach, které po čase tvrdnou a zvyšují opotřebení všech částí pohonu. Pokud máte na řetězu zatvrdlou vrstvu "něčeho", můžete ho očistit kartáčem s tvrdými štětinami a pak ho ideálně vyprat v pračce na řetěz. Kazetu i převodník očistěte zub po zubu speciálním kartáčem, nebo použijte starý zubní kartáček, abyste se dostali i mezi jednotlivá ozubená kola. Nakonec řetěz promažte speciálním olejem a přebytečné mazivo otřete hadříkem. POZOR! Maže se vždy pouze řetěz nikoliv kazeta a převodník.
Pravidelně po každé jízdě a obzvlášť před sezonou očistěte i hladkou plochu přední vidlice. Stačí otřít nohy vidlice hadříkem a těsnění promazat olejem na vidlice, párkrát zapružit a pak přebytky oleje setřít. Dle pokynů od výrobce zkontrolujte správný tlak ve vidlici, případně zadním tlumiči.
Pokud kolo „nedejbože“ stálo celou zimu na prázdných pláštích, nahustěte je a zkontrolujte, jestli neztrácí tlak. Pokud vzduch uniká, bude to chtít nové duše. Zkontrolujte i pláště. Pokud pneumatiky vypadají opotřebeně, zpuchřele, nebo jsou na nich viditelné praskliny, obujte nový pár.
Zkontrolujte i kola, jestli nehází do stran nebo nahoru. Případná osma se dá docentrovat, ale pokud s tím nemáte zkušenosti, raději to přenechte odborníkům, například v servisech MOJEKOLO.
Důležité je zkontrolovat stav a účinnost brzd. U ráfkových brzd se zaměřte na stupeň opotřebení brzdových špalků, u kotoučových zase brzdových destiček. Chod brzdových páček se dá naštelovat regulačním šroubkem, ale pokud budete mít o účinnosti brzd jakékoliv pochybnosti, raději si je nechte odborně seřídit.
Ověřte i seřízení a přesnost přehazovačky a přesmykače. Zkušenější bikeři si řazení seřizují sami, ale není ostuda nechat to odbornících.
Vezměte si k ruce sadu klíčů a postupně projděte všechny šrouby a šroubky na kole. Volné šrouby dotáhněte. Zkontrolujte zejména hlavové složení, řídítka, všechny čepy a šrouby na uložení tlumiče a zadní stavby. Ale s dotahováním to nepřehánějte, příliš utažené šrouby mohou poničit závity.
Máme umyto, seřízeno a dotaženo. Můžeme vyrazit. Na začátek si naplánujte raději kratší okruh a chování kola sledujte. Kdyby se vám během jízdy cokoliv nezdálo, objednejte se raději na servis.
Nezapomeňte také na povinnou výbavu kola, která má pomoci k bezpečné jízdě a viditelnosti cyklistů na silnici. Na kole jen s přilbou!
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.