Počasí dnes5 °C, zítra7 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Na začátku stála parta šikovných řemeslníků. Během 30 let se jihočeská firma EDIKT vypracovala mezi největší stavební společnosti v Česku

PR článek

Železniční tratě, výpravní budovy, mosty, nadjezdy. S prací jihočeské stavební společnosti EDIKT se lidé (nejen) v jižních a západních Čechách setkávají denně. Za úspěchem jedné z nejvýznamnějších stavebních firem v Česku přitom nestála privatizace nebo kapitálové investice ze zahraničí. Vydřela ho parta zručných a odhodlaných řemeslníků.

Historie společnosti EDIKT a.s., stavební firmy s miliardovým ročním obratem, se začala psát v roce 1991, kdy se parta tří šikovných chlapů - Michala Pavlíčka, Ivana Míška a Vlasty Krepse - rozhodla rozjet vlastní podnikání. 

„Srovnávat stavební výrobu EDIKTu před třiceti lety a nyní je jako srovnávat Trabanta s Ferrari,” říká s úsměvem jeden ze zakladatelů firmy inženýr Michal Pavlíček. Vzpomíná přitom na první stavební zakázky, kterými byly údržbové práce na vlečkách, opravy železničních přejezdů a na první „velkou“ kolejovou stavbu. Tou byla obnova zhruba sto padesát metrů dlouhé vlečkové koleje v Calofrigu Borovany.

„Obdivuji odvahu trojlístku zakladatelů, kteří se do toho tehdy pustili. Odvahu i značný díl prozíravosti, když instinktivně svou činnost zaměřili na dopravní stavebnictví, zejména pak na kolejové stavitelství,” přidává uznale současný ředitel stavební společnosti inženýr Pavel Štindl. „Byl v tom kus naivity, ale i hrdinství, když na svoji první zakázku vyráželi ojetou škodovkou 105 s vozíkem naplněným materiálem,“ dodává s úsměvem.

Místo strojů fígle zkušených fachmanů

Co nemohla kvůli omezeným zdrojům v začátcích stavební firmy vykonat těžká technika, nahradili zakladatelé vynalézavostí a zručností. „Při povídání o začátcích EDIKTu nelze nevzpomenout na naši první „křemežskou“ kolejovou partu pana Václava Stehlíka,” vypráví Michal Pavlíček.

„Na jejich dobrou náladu a pohodu, se kterou tito starší pánové dokázali vykonávat tak namáhavou práci. Na jejich jednoduché technické fígle, které používali při manipulaci s několikametrákovými břemeny, dodnes s povděkem vzpomínám, když na chalupě potřebuji pohnout s velkými kameny,” usmívá se zakladatel.

Začátky EDIKTu bohužel výrazně poznamenala i jedna smutná událost. Dva roky od založení firmy a dva dny před zahájením prací na první velké zakázce v Borovanech tragicky zahynul jeden ze zakladatelů firmy.

„Byly to velmi těžké chvíle, kdy jsme zvažovali i ukončení činnosti firmy,” popisuje Pavlíček. „Nakonec jsme se rozhodli zakázku i k uctění památky našeho velkého kamaráda Vlasty realizovat a položili tak základy nynější společnosti EDIKT a.s.,” dodává.

Se zakázkami rostlo renomé

Ani navzdory náročným podmínkám a úmrtí kamaráda nepolevovali Michal Pavlíček s Ivanem Míškem v práci. Naopak. „První roky s kolegou Ivanem Míškem zakázky nejen připravovali a projektovali, ale také fyzicky realizovali,” vysvětluje Pavlíček. „Což byla často vzhledem k váze kolejí a betonových pražců opravdová dřina,” dodává.

Peníze z prvních zakázek putovaly obratem do modernizace technologií. Škodovku s vozíkem nahradila Tatra 148 s hydraulickou rukou, přibyl první bagr. Zároveň se začaly kupit zakázky (zejména) od vlečkařů. 

„Po čase přišly také nabídky na realizaci přejezdů, odvodnění kolejišť a dalších staveb,” přibližuje Štindl, který do společnosti nastoupil na začátku nového tisíciletí a z pozice stavbyvedoucího se vypracoval až na ředitele. 

Největší železniční stavba svého druhu

Díky úspěšnému a kvalitnímu plnění zakázek si EDIKT začal přirozeně budovat respekt na stavebním trhu. Mezi nejužší špičku v oboru se pak firma zapsala díky projektu modernizace tratě mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. 

„Rozsahem a povahou rekonstrukce šlo o největší stavbu svého druhu v České republice. Při modernizaci trati procházející chráněným územím jsme rekonstruovali 25 přejezdů, 19 mostů a 53 propustků,” vypočítává Štindl. „Výsledkem toho byla nejenom modernizace trati, ale také mnohem tišší vlakový provoz a významné zkrácení jízdy mezi oběma lázeňskými centry,” dodává ředitel.

Dlouhodobě mezi špičkou na trhu

Jihočeská firma letos oslaví jubilejní třicáté výročí. A ačkoliv stála na jejím začátku “pouze” parta odhodlaných řemeslníků bez velkých kapitálových prostředků, dnes se rozsahem realizovaných projektů mohou měřit s nejvýznamnějšími firmami na trhu. 

„Jsme pyšní na to, že se dlouhodobě držíme v TOP dvacítce stavebních firem. A co se týká stavebních firem realizujících kolejové stavby, pevně se držíme dokonce v první desítce,” pochvaluje si Štindl.

Projekty realizované stavební firmou EDIKT a.s.: most na silnici II/606 přes D6 Nové Strašecí-Řevničov

Svaz podnikatelů ve stavebnictví ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a fakultou Vysokého učení technického v Praze vyhlásil v roce 2019 EDIKT a.s. stavební firmou roku 2019 v kategorii středních firem.

Za to podle ředitele vděčí hlavně dobrému strategickému plánování vývoje firmy. „V podstatě stále reagujeme na poptávku měnícího se stavebního trhu a přizpůsobujeme se. Z firmy s ručením omezeným jsme se stali akciovou společnosti, jež kromě divize kolejových staveb disponuje i divizemi inženýrských a pozemních staveb a také divizí dopravy a mechanizace,” uvádí Štindl.

V porovnání s konkurencí pak EDIKT podle ředitele vyniká hlavně v širokém pracovním záběru. „Realizujeme pozemní stavby, kolejové stavby, stavíme mostní konstrukce a jsme schopni kvalitní realizace i jiných projektů stavebního trhu,” doplňuje. 

Projekty realizované stavební firmou EDIKT a.s.: rekonstrukce dvojice železničních mostů přes řeku Ohři na trati Louny - Libochovice

Autodoprava, zámečnictví a hotel na Lipně

Portfolio podnikatelské činnosti firmy přitom přesahuje i stavební trh. „Postupem času jsme začali podnikat i v dalších činnostech. Provozujeme třeba zámečnictví, autodopravu, nabízíme pronájem vlastní mechanizace a od roku 2012 provozujeme také hotelový resort Relax v Dolní Vltavici na Lipně,” přibližuje Štindl.  

Hotel Relax Resort Lipno

Stavební firma EDIKT a. s. je součástí holdingu CBCZ group a. s. Skupina sdružuje také firmy EPLcond, E-Railconstruct a Hotel Resort Relax na Lipně.

„Původně jsme chtěli známé ubytovací zařízení rekonstruovat, ale poté jsme coby investor rozhodli postavit hotel s veškerým zázemím zbrusu nový,” vysvětluje. „Nicméně naším hlavním podnikatelským záměrem je stále stavební výroba,” dodává.

Základem je rodinná firemní kultura

V současnosti dává EDIKT práci více než dvěma stovkám lidí a přestože se svou velikostí už blíží korporátu, stále si firma zakládá na velmi blízkých osobních vztazích. „Snažíme se o co nejvíce přátelskou firemní kulturu. Vztahy jsou u nás založeny na důvěře,” říká hlavní personalistka společnosti Edita Vacková.

„Vedení firmy si váží dlouholetých zaměstnanců a zároveň jim dává možnost profesně růst,” doplňuje. „Navíc se neustále snažíme organizovat různé akce a příležitosti, jak se sejít i mimo práci,” říká personalistka.

Projekty realizované stavební firmou EDIKT a.s.: odstavné kolejiště v areálu Opravny tramvají Hostivař 

Podpora sportu a dobročinných činností

Společensky aktivní je firma i ve vztahu k veřejnosti. „Jsme patrioti. A to jak regionální, tak národní,” shodují se Pavlíček se Štindlem. Jihočeši tak EDIKT často vídají ve spojení s podporou svých oblíbených klubů, stavební firma je dlouholetým partnerem volejbalového Jihostroje, fotbalového Dynama i hokejového Motoru. „Naší srdcovkou je tradiční závod veteránů South Bohemia Classic, jehož jsme spoluorganizátory,” usmívá se Štindl.

EDIKT a.s. je partnerem řady jihočeských sportovních klubů

Majitelé společnosti jsou přesvědčeni, že s každým úspěchem by měla přijít i pokora. „Uvědomujeme si, že máme ke společnosti určitý závazek,” doplňuje Štindl. EDIKT proto podporuje i charitativní organizace, například každoroční Andělské aukce na podporu českobudějovického centra pro rehabilitaci osob se zdravotním postižením Arpida.

„Závazek máme i vůči zemi, kde podnikáme a která nám dává práci. Proto se snažíme co nejvíce zaměstnávat české pracovníky a daníme v České republice, ani jedno přitom není v našem oboru bohužel vůbec pravidlem,” doplňuje Pavlíček.

Projekty realizované stavební firmou EDIKT a.s.: výměna dřevěných pražců za železobetonové v tunelech na trasách pražského metra A a C

Krizi umíme ustát, práci nikdo neztratil

Stejně jako většinu firem napříč obory, také EDIKT negativně zasáhla opatření spojená s pandemií koronaviru. „Současné období rozhodně jednoduché není, ale zvládnout se dá a my to každý den dokazujeme,” prohlašuje Štindl. 

Poukazuje přitom na skutečnost, jež v plné síle odhalila právě pandemie. „Řada jiných stavebních firem je závislá na zahraniční pracovní síle. My si navzdory koronaviru byli schopni  nejen udržet práceschopnost, ale naši lidé měli zároveň v nejisté době jistotu příjmu,” popisuje Štindl. 

„Od počátku stavíme na stejných základech: kdo umí a chce pracovat, má u nás dveře vždy otevřené. A své lidi budeme chránit v případě jakékoliv krize,” uzavírá.

Hodnocení článku je 88 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky edikt, stavební společnost, železnice, kolejové stavby, stavební firma, Česko, řemeslo, Michal Pavlíček, EDIKT a.s., Západní Čechy, Lipno, Ferrari, Trabant

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Na začátku stála parta šikovných řemeslníků. Během 30 let se jihočeská firma EDIKT vypracovala mezi největší stavební společnosti v Česku  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.