Doprava. Téma, které v Českých Budějovicích rezonuje společností. I díky tomu čtenáři Budějcké Drbny odhlasovali v anketě Pod lupou, že bychom se měli zaměřit na téma týkající se průjezdnosti křižovatek. Ta je totiž podle některých velmi špatně nastavená a brzdí tak plynulost silničního provozu.
„Průjezdnost křižovatek v Budějcích je tristní. Zbytečně brzdí plynulost silničního provozu. Bylo by vhodné najít nějaké řešení, které by se zrychlením provozu pomohlo,“ napsal k tématům Pod lupou jeden ze čtenářů.
Světelné křižovatky jsou ve městě řízeny pomocí signálních plánů. Ty jsou podle vedení města dynamické, tedy reagující na okamžité zatížení a požadavky od vozidel či chodců. Vše prostřednictvím smyček ve vozovce nebo videodetekce a tlačítek pro chodce. „Dopravní zatížení křižovatek je v průběhu dne různé – máme ranní dopravní špičku, dopravní sedlo, odpolední dopravní špičku, večerní či víkendový provoz – pro všechny tyto stavy jsou nasazeny jednotlivé signální programy s různou délkou cyklu,“ vysvětluje náměstek primátora Petr Holický.
Průběžně podle něj město monitoruje dopravní situaci na všech křižovatkách pomocí vzdáleného pracoviště, případně situaci řeší na místě technický správce.
Podle dat města, je v posledních měsících intenzita dopravy o zhruba 10 až 20 procent vyšší, než tomu bylo před pandemií. Může za to podle Holického fakt, že je stále velké procento lidí, kteří se z osobních aut nevrátili do městské hromadné dopravy. „Systém do určité míry dokáže reagovat na změny dopravních zátěží v jednotlivých směrech. Ovšem při překročení kapacity na všech vjezdech do křižovatky je systém v koncích,“ komentuje náměstek.
Systém tedy dokáže reagovat v případě, že je kapacita křižovatky na šedesáti až devadesáti procentech. V momentě, kdy dosáhne sta procent, nelze s tím podle Holického nic udělat.
Pomoct by ale v budoucnu mělo hned několik věcí. První z nich jsou nově instalované strategické detektory, které jsou instalované ve vozovkách mimo křižovatky, a které sledují rychlost dopravního proudu, obsazenost a intenzitu dopravy dle délky vozidel.
Další pomocí bude Dopravně informační a řídící centrum, které by mělo vzniknout v nevyužívané administrativní budově v areálu budějckého dopravního podniku. To by mělo poskytovat kompletní přehled o aktuální situaci dopravy a mělo být také zajišťovat například řízení dopravy na celém území města.
Aktuálně probíhá výběrové řízení na zhotovitele, který se projektu za zhruba 105 milionů korun bez DPH ujme. Hotovo by podle webu města mělo být v prosinci příštího roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Nechápu, místo toho, aby ty prachy investovali do D3, tak nasypou prachy do systému, který není průhledný, když bude D3, provoz bude v normálu a bude po problému, pro někoho holt velká domu, vyhozene prachy, jsem z toho velmi znepokojen, jake věci v dnešní době ještě fungují, absolutní ne transparentnost, v IT se to schová snadno
Hodně by pomohlo, kdyby řidiči ctili pravidlo, že všichni na oranžovou řadí a na zelenou jedou. Dnes je praxe taková, že řidiči čekají na zelenou a ti za tím prvním zase čekají až on se rozjede a pak začnou teprve řadit. Další nešvar je vjíždění do křižovatek na oranžovou a i když řidič jasně vidí, že křižovatku neprojede a bude muset v ní stát a blokovat. Rozjíždění v křižovatce by pomohla zlepšit osvěta v televizi a rádiu. Vjíždění a stání v křižovatce by měla řešit policie, kterou jsem nikdy neviděl, že by to řešila a zato jsem její vozidla viděl dělat stejný nešvar a i jiné jako je třeba jízda na červenou bez majáků a sirény.