neděle 28. listopadu 2021 René

Cestující budějovické hromadné dopravy zaplatí za jízdné od ledna víc

, aktualizováno 26. října 2021, 12:30

Českobudějovičtí radní schválili úpravu cen jízdného pro městskou hromadnou dopravu. Dopravnímu podniku to pomůže s rostoucími náklady či personální situací. Základní jízdenka bude stát 20 korun místo stávajících 16 korun.

Radní města dnes schválili návrh Dopravního podniku města České Budějovice (DPMCB). Jde o reakci na nárůst nákladů i úbytek cestujících spojený s šířením nemoci covid-19.

Úprava cen se dotkne jednotlivých jízdenek i těch předplacených. Za základní jízdenku na 60 minut zaplatí cestující 20 korun, tedy o čtyři koruny více než doposud. O pět korun bude naopak levnější SMS jízdenka, za kterou lidé nyní platí 25 korun. 

„Zlevněnou šedesátiminutovou jízdenku nově pořídíte za 10 kroun celodenní jízdné pak za 75 korun, respektive 25 korun ve zlevněné verzi,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Smudková.

Podle ředitele je to způsob, jak službu rozvíjet

Změny platí od nového roku. Dotknou se i časových předplatních jízdenek, a to přibližně o 10 procent. „Osobám s nárokem na přepravu za speciální cenu nabídne DPMCB roční kupóny za 500 korun. Výjimkou budou váleční veteráni, účastníci odboje a odporu proti komunismu a držitelé medaile prof. MUDr. Janského, kteří i v následujícím období budou moci využít služeb MHD za 200 korun ročně. Cena 500 korun za roční kupón bude nově platit i pro seniory ve věku 65 až 75 let. Novinkou je, že osobám nad 75 let věku bude nově umožněno cestovat bez zakoupení jízdního dokladu,,“ shrnula Smudková. K tomu bude stačit například občanský průkaz.

Časové předplatní jízdenky (od 1. 1. 2022)

Studenti
30denní 210 korun
90denní 560 korun
180denní 1 045 korun
Roční 1 660 korun

Dospělí (16 a více let)
30denní 420 korun
90denní 1 120 korun
180denní 2 090 korun
Roční 3 990 korun

„K nepopulárnímu navýšení cen jízdného jsme přistoupili neradi, jsem ale přesvědčen, že se jedná o jediný způsob, jak dále kvalitu českobudějovické MHD rozvíjet. Náklady na její provoz letos o 21 milionů korun převýšily tržby z jízdného včetně sjednaných kompenzací. Pokud bychom jedny z nejlevnějších jízdenek v Česku měli udržet, museli bychom snižovat dopravní výkony nebo ty stávající udržovat na úkor vyšších kompenzací od objednatelů,“ reagoval ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.

Podle primátora Jiřího Svobody (ANO) jsou důvody, které radnici vedly k rozhodnutí, patrné. „Z pohledu dopravního podniku tady máme dva zásadní - nedostatek řidičů na trhu práce a rostoucí ceny všech vstupů, což jsou například pohoné hmoty, náhradní díly a další,“ popsal. Zároveň zmínil, že radní přihlíželi také k inflaci nebo tomu, že mají Budějovice jedno z nejlevnějších jízdných napříč krajskými městy.  

Podle dopravního podniku s příchodem koronaviru ubyli cestující na zhruba 80 procent oproti roku 2019. „Provozní náklady Dopravnímu podniku stoupají kvůli rostoucí ceně energií, pohonných hmot či náhradních dílů. Zásadní roli sehrává i limitní situace na trhu práce, ve kterém se profesionální řidiči autobusů hledají obtížně. Dopravní podnik se je proto snaží motivovat náborovými příspěvky, benefity i navýšením hodinové mzdy,“ popsala mluvčí. Například v září chybělo městské firmě více než 20 řidičů. Kvůli nedostatku lidí nevyjely některé spoje. 

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jan Luxík

Štítky mhd, budějovice, dopravní podnik, autobusy, jízdné

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.