Počasí dnes9 °C, zítra7 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Uznávaný český designer Petr Novague na VŠTE představil knihu Produkt dělá podnik

PR článek

Na VŠTE na konci minulého roku zavítal jeden z nejznámějších českých designérů Petr Novague. Společně se členem představenstva Hospodářské komory České republiky a podnikatelem Martinem Plachým měli přednášku, při které studentům představili knihu Produkt dělá podnik.

Odborná publikace je určená pro všechny, kdo se zajímají o řízení podniku, věnují se managementu nebo studují podnikové řízení, ale také pro ty, kteří chtějí ke své odbornosti něco přidat. Studenti VŠTE budou mít knihu k dispozici ve školní knihovně. Kniha Produkt dělá podnik má propracovaný design v moderním stylu, aby čtenáře bavilo s textem pracovat a mohli se dobře orientovat v barevném rozlišení textů. Kvalitní tisk, barvy speciálně namíchané pro tuto knihu a atraktivní grafika dělají z knihy dílo, ve kterém je forma v souladu s obsahem.

Přesně to byl záměr autorů. Petr Novague a Martin Plachý poukazují na to, že české firmy jsou ve srovnání se světem stále pozadu, co se týče zaměření na produkt. Má-li firma vlastní produkt, tak i její struktura, podnikové procesy a náklady jsou jiné. Mnohem větší úsilí je věnováno vývoji a inovacím produktů, marketingu, právní ochraně značky a patentů či průmyslových vzorů, péči o zákazníky atd. Toto úsilí je vyváženo mnohem vyšší přidanou hodnotou, kterou firmy s finálními produkty generují. Takovéto firmy ale mají jinou DNA, jak upozorňují autoři knihy. Podle nich je načase, aby se co nejvíc českých firem zaměřilo na vlastní produkty. To je cesta, jak se ekonomicky dostat na úroveň světových trhů. Na toto téma by také rádi v letním semestru udělali velkou přednášku pro studenty VŠTE. 

Petr Novague byl tak laskav, že zodpověděl několik otázek nejen na téma knihy Produkt dělá podnik.

Petr Novague má na svém kontě desítky dokončených produktů a stovky ocenění za design včetně 14 ocenění Red Dot. Právem ho tak můžeme nazvat nejúspěšnějším českým designerem. Podle něj je design hlavně přidaná hodnota, která rozhoduje o prodejnosti produktu. „Design je produkt, produkt je design“ – to je jeho motto.

Jak jste se dostal k práci na knize Produkt dělá podnik?
Je to především dílo docenta Martina Zralého, které jsme spíše sekundovali a doplnili publikaci o naše současné vidění této problematiky. Knize náš kolektiv dal také atraktivní grafickou formu, chtěli jsme, aby se v knížce dobře hledalo a svojí přehledností oslovila současné studenty.

Co pro vás kniha znamená? Prezentoval jste ji na VŠTE s velkým nadšením a hrdostí.
Je to pro mě blízké téma, je to vlastně hlavní věc, která design odlišuje od klasického umění. Jde o to, aby výrobky s dobrým designem komerčně uspěly. A to, že je design součástí každého výrobku, je právě v knize akcentováno. Knihu prezentujeme hlavně s kolegou Martinem Plachým, který je v tématech řízení podniků velmi silný a se kterým pracujeme na mnoha projektech. Jsme také oba velcí kritici minulých politických rozhodnutí, udělat z naší země montovnu. Toto téma se po strašně dlouhé době konečně začíná řešit, ale je myslím pozdě a změny nebudou snadné, nastanou-li vůbec.

Věnujete se pravidelně tvorbě odborných publikací a vzdělávání studentů?
Nevěnuji, toto je první kniha, ke které jsem byl přizván, ale spolupráce to byla velmi podnětná a připravujeme teď druhou knihu, která bude směřovat více k designu a jeho managementu.

Jaký je běžný den v životě světově uznávaného designéra?
No to je milé, ale silné označení. Design sám o sobě je zajímavý tím, že nepotřebuje překlad do cizí řeči, všechny dobré soutěže jsou tím pádem mezinárodní. To je mimochodem něco, co mě hodně baví, srovnávat se s těmi nejlepšími, nezůstat na domácím písečku. Jinak můj den má několik verzí, jednou z nich je, že ho celý prosedím u počítače, když modeluju něco ve 3D. Nebo kreslím se skicákem. Ale některé dny naopak strávím v autě, ročně najezdím asi 70 tisíc kilometrů na cestách za svými zákazníky, do jejich továren.

Vidíte rozdíly mezi českou designérskou scénou a tou mezinárodní?
To vidí asi každý, stačí se podívat do výroční knihy tzv. Red Dot Design Yearbook, ta shrnuje nejlepší design pro každý rok a naše malá země je tam velmi skrovně zastoupena. Dominují dnes především asijské země, které jsou schopny produkovat obrovské množství finálních výrobků, od čipů, telefonů, aut až po lodě. Někdy je mi až úzko, když vidím, jak nám utekli.

V roce 2021 jste získal několik prestižních ocenění Red Dot a IF Design awards. Jsou pro vás tato ocenění hodně důležitá?
Pro každého poctivého designera jsou velmi důležitá. Je to profesní ohodnocení naší práce, kdybychom čekali, až nás bude chválit spotřebitel, mnozí z designérů by se možná ani nedočkali :-) Navíc design ze své podstaty zastarává morálně, každý výrobek je jednou nahrazen svým nástupcem a zpětně se kvalita hodnotí velmi těžko. Ocenění ale zůstane, jako jakási pečeť kvality, kterou máte šanci každý rok znovu potvrdit.

Ocenění jste získal za produkty, které jsou ekologické a recyklovatelné. Zaměřujete se dlouhodobě na otázku životního prostředí a udržitelnosti?
Zajímám se o všechno, co s produktem souvisí, je množina věcí, které nejsou na první pohled vidět, jsou přitom důležité, patří do ní i témata z vaší otázky. Neřeším to ale tak povrchně, jak se to dnes prezentuje. Plasty nelze zcela nahradit, není čím. Lze jimi jen zodpovědněji nakládat, každý z nás může přestat kupovat vodu v petlahvi a méně cestovat. To jsou konkrétní věci, které životnímu prostředí pomohou teď hned. Někdy se musím smát, když vidím někoho, kdo pije ze skleněného brčka a u toho si objednává zboží na Wish.

Které produkty, pro něž jste navrhl design, jsou vaše nejoblíbenější? Na které jste nejvíc pyšný?
Nemám nějaký více a nějaký méně oblíbený, spíš člověka baví ty, které jsou nejčerstvější, ty, které dokončil jako poslední. Mezi ně patří určitě mezizubní kartáček XM a teď jsem dokončil design letadla, které se představí příští rok.

Co byste vzkázal studentům, kteří chtějí v budoucnu podnikat, řídit podnik nebo založit svou vlastní firmu?
Soustřeďte se na svůj produkt.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky VŠTE, designer, Petr Novague, Produkt dělá podnik, design, kniha, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Hospodářská komora, Česko, ocenění, Red Dot Design Award

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Uznávaný český designer Petr Novague na VŠTE představil knihu Produkt dělá podnik  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.