Vizuální smog se ve veřejném prostoru řeší už dlouho. V Českých Budějovicích se kvůli nevzhledné reklamě vytvořil manuál, který má provozovatelům podniků v širším centru města pomoct s jejich vizuálem. Manuálu se věnuje nová výstava, kterou si mohou lidé prohlédnout na Lannově třídě v Českých Budějovicích.
Výstava k projektu Kultivované Budějovice se věnuje informacím o manuálu regulace reklamy ve veřejném prostranství. Prohlédnout si ji mohou lidé až do 15. ledna 2023 na Lannově třídě před restaurací Vatikán.
Cílem samotného manuálu je kultivovat veřejný prostor města a snížit množství vizuálního smogu, který tvoří nevkusná a často také nelegální reklama. Město na něm pracovalo intenzivně od letošního ledna. „Inspiraci jsme čerpali především z Brna a Prahy, kde tyto manuály fungují relativně dobře. Má to být takový návod, který by měl lidi naučit, jak se k veřejnému prostoru chovat,“ vysvětlila Jana Novotná z Útvaru hlavního architekta.
Určen je především podnikatelům a majitelům provozoven v širším centru města, kteří mají nyní jednotný návod a vodítko, jak správně přistoupit k reklamě a výrobě firemního značení. „Jako město už nyní manuál využíváme. Jde například o situace, kdy Správa domů pronajímá nebytové prostory. Při podpisu smlouvy se pronajímatel zavazuje k tomu, že bude při užívání městské nemovitosti manuál dodržovat,“ vysvětlila náměstkyně primátorky Zuzana Kudláčková (Piráti).
Město podle ní ale nemůže vyžadovat dodržování manuálu po soukromnících. „K tomu není legislativa nastavená,“ vysvětlila náměstkyně.
Podle opozičního zastupitele Iva Moravce (HOPB), který stál u vzniku celého manuálu, by mělo město postupovat spíše cestou pozitivní motivace. „Už dříve jsem například navrhoval, že by provozovny, které budou dodržovat body z manuálu, platily méně peněz za zábor. Pomoct by také mohla forma nějakého dotačního programu,“ uvedl. Nejdůležitější podle něj ale nyní bude, ale samotný dokument dodržovalo město a šlo tak příkladem.
Celý manuál si mohou lidé stáhnout v online verzi na webu Kultivované Budějovice. Podnikatelům, kteří chtějí s reklamou na svým provozovnách pomoct, je k dispozici právě Jana Novotná z Útvaru hlavního architekta. „Už nyní zájem o konzultace je. Jako pozitivní vidím i to, že se ozývají provozovatelé i mimo centrum, a to i přesto, že je manuál dělaný především na širší centrum města,“ uvedla.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.