Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 25. listopadu 2022, 11:08
Jitka Hvězdová je zakladatelkou ryze českého start-upu s názvem Plastenco. Sama se označuje za naivní pozitivistku, která touží tvořit krásu z odpadu. Start-up Plastenco vznikl v Praze v květnu roku 2021 a tvoří designové výrobky na míru z recyklovaného plastu. Nejznámějším produktem z dílny Plastenco je Pla(s)teosaurus. Pokud jste byli v poslední době v Národním muzeu v Praze, nejspíš jste ho viděli.
„Zaměřujeme se na upcycling,“ začíná naše povídání Jitka Hvězdová. Upcycling je přeměna starých a nepotřebných produktů na produkty, které lze využít znovu a lépe. „Recyklovanému materiálu dáváme prostřednictvím designu vyšší hodnotu,“ vysvětluje.
Jitka se dlouhodobě věnovala inovacím a propojení digitálních technologií a umění. Spolu s ní stála u zrodu značky Plastenco architektka Kateřina Sýsová. Ta působí jako pedagožka na fakultě architektury ČVUT, kde je ředitelkou výzkumného ústavu PETMAT. Tam se věnuje využití recyklovaného materiálu v designu a architektuře.
„Když jsme se před rokem a půl potkaly, přišlo nám to úžasně životodárné, protože Kateřina má za sebou spoustu akademických výstupů a spoustu experimentálních projektů. Já mám zase praxi s nastavováním obchodní strategie a komunikace. Řekly jsme si, že prostřednictvím Plastenco budeme monetizovat výstupy z výzkumu.“
Tým Plastenca kromě Jitky a Kateřiny tvoří čtyři externí designeři, kteří kromě práce ve start-upu zvládají ještě studium. „K tomu máme dvě svoje tiskařská centra a jinak veškerou výrobu outsourcujeme,“ popisuje Jitka a dodává, že na trhu je Plastenco rok a půl.
Začínat během covidové situace byl pro Kateřinu i Jitku velký impuls. „V době krize člověk přemýšlí o tom, co dává smysl a také nad tím, aby se společnost nějakým způsobem z krize dostávala, právě proto jsme se rozhodly založit něco, co v sobě má udržitelnost, ale i příběhy.“
Plastenco vyrábí předměty pro firmu na míru. Příkladem jsou náušnice pro firmu Veolia, která měla kampaň na revitalizaci mokřadů, jejíž symbolem byla vážka. „My jsme jim pro nadační fond a jejich e-shop navrhly náušnice s touto symbolikou, které mají jedinečný design a jsou tištěné z recyklovaného materiálu na 3D tiskárně.“
Před Vánocemi se Plastenco věnuje výrobě vánočních ozdob pro domácnosti, ale také dárků pro klienty a zaměstnance, které jsou vyrobeny na zakázku.
Vůbec největším projektem je Pla(s)teosaurus pro Asociaci společenské odpovědnosti. Jde o největší komunitní dílo v České republice, které je dokonce zapsané v knize rekordů. Pla(s)teosaurus je socha dinosaura, která je vystavena v Národním muzeu a na jejímž zhotovení pracovalo téměř 130 3D tiskařů z celé republiky.
Start-up zatím tvoří v malých sériích na 3D tiskárnách, ale cílem je rozvinout velkoformátový 3D tisk, kde bude možné využít zkušenosti s automatizací a robotizací. „Velkoformátový tisk pracuje s robotickou paží a může mít v podstatě neomezené rozměry. Může to vypadat tak, že robotická paže dokáže vytisknout například venkovní mobiliář pro Prahu z recyklovaného materiálu, který vznikl z PET lahví.“
Jitka Hvězdová se se start-upem Plastenco stala jednou z tváří programu Strive Czechia, který v České republice spouští Mastercard a který bude v následujících letech pomáhat malým podnikatelům v rozvoji v digitální ekonomice. „Díky tomuto programu bychom rádi rozvíjeli digitalizaci našich firemních procesů, tedy například rozvoj projektového managementu, digitálního marketing a prodejních kanálů, ale i řízení zásob a výroby. Zároveň chceme investovat do nových technologií a škálovat nejen technologie, ale také materiál,“ popsala a dodala, že do pěti let by ráda vytvořila systém, který propojí výrobce, designery a koncové zákazníky, a to třeba i díky umělé inteligenci.
Sobota, 5. listopadu 2022, 18:27
V prostorách pražské výstavní síně Mánes se začátkem listopadu sešli zástupci mikro a malých podniků, aby společně se zástupci společnosti Mastercard stáli u spuštění unikátního programu Strive Czechia. Tato iniciativa má během tří let pomoci 250...
Hlavními cíli programu Strive Czechia jsou rozvoj financování drobného podnikání, podpora využívání digitálních nástrojů a rozvoj sítí a znalostí. Program navíc bude věnovat zvláštní pozornost podnikům vlastněným či vedeným ženami a bude rovněž podporovat podniky vlastněné či provozované podnikateli, kteří byli vlivem válečného konfliktu donuceni odejít z Ukrajiny a rádi by restartovali své podnikání v České republice.
„Oficiální spuštění programu máme za sebou a teď skutečně začíná ta reálná práce, protože teď musíme zajistit, aby se ambiciózní cíle, o kterých jsme dnes mluvili, staly realitou a aby z nich mohli podnikatelé a živnostníci benefitovat,“ uvedl generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
„Program Strive bude přispívat v celé řadě oblastí, dovolím si vyzdvihnout přístup k mentoringu nebo k digitálním nástrojům, lepší přístup k nástrojům a financování, ale součástí programu Strive bude také školení různých dovedností,“ doplnil Čarný. Program Strive Czechia je součástí celosvětového programu Strive, který podporuje Centrum pro inkluzivní růst společnosti Mastercard.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.