Krušný den i noc zažili ve středu klienti Domova pro seniory Vacov na Prachaticku. Z rozhodnutí ministerstva práce a sociálních věcí muselo být zařízení do několika hodin uzavřeno a všichni klienti museli být převezeni do jiných domovů. Důvodem odebrání registrace byl podle ministerstva dlouhodobý nedostatek personálu, který se měl o klienty starat.
Rozhodnutí ministerstva práce a sociálních věcí obdrželo vedení Jihočeského kraje ve středu ráno. Podle náměstkyně hejtmana pro sociální věci Lucie Kozlové (ODS) muselo být zařízení do několika hodin uzavřeno. Důvodem měl být dlouhodobý personální podstav. „Téměř přes rok tam neměli ani sociální pracovnici. V péči o seniory je to nemyslitelné, zvlášť, pokud se jedná o soukromé zařízení. V základní péči jim dokázali pomoct, ale péče 21. století je trochu jinde, a to tam chybělo,“ komentovala.
Ještě ten den bylo proto nutné všem 24 klientům zajistit náhradní ubytování. Část seniorů pocházela z Rakouska a část z Plzeňského kraje. Přesunu podle Kozlové předcházely zmatky a stres. „Na místo přijelo šest našich sociálních pracovnic. Klienti byli vyděšení, nikdo jim nic nesdělil, majitel se k tomu stavil netečně, jako by se ho to netýkalo. Naše kolegyně musely klienty balit, musely jim vysvětlovat co se děje, komunikovat s rodinami,“ řekla Budějcké Drbně náměstkyně.
S tím ale nesouhlasí jednatel zařízení Petr Kabrna, podle kterého konali jen podle instrukcí úřadu. „Když jsem se ve středu v 10 hodin tu zprávu od manželky dozvěděl, tak jsem obratem volal na krajský úřad, abych se dotázal, co máme dělat. Doslova mi bylo řečeno, že nemáme dělat nic, že tam do dvou hodin přijedou,“ komentoval celou situaci.
Pravdou podle něj není ani to, že by se o klienty nepostarali. „Manželka se ptala, jestli má dát pokyn sestrám, aby začaly s balením. Opět nám ale bylo sděleno, že si přítomné úřednice vše zařídí samy. Můj zdravotní personál začal nakonec do pytlů balit věci klientům a není pravda, že by to vše balily ony. Možná pomohly s posledními klienty,“ dodal.
Jeho slova potvrdila i dcera jedné z klientek, která si nepřála uvést své jméno. „První informace o celé situaci jsem se dozvěděla až od maminky, která mi někdy kolem páté volala, vyděšená, že neví, co se děje, a že ji někam povezou. Nikdo se mi jinak neozval, až v půl desáté večer mi volala paní z úřadu, která mi oznámila, že maminku převezli do jiného zařízení. Kdybych to věděla, tak bych si ji okamžitě odvezla domů,“ komentovala celou událost.
Celý problém podle Kabrny vznikl loni v září, kdy v zařízení proběhla kontrola a bylo zjištěno, že v něm chybí všeobecná sestra. „Udělali jsme nápravy, které po nás chtěli. Přijmuli jsme sestry, udělali jsme si smlouvu s všeobecným lékařem. V době, kdy nám to tedy zavírali, jsme měli plný počet sester, ošetřovatelů, ale řešil se problém, který se táhl od loňského září,“ tvrdí Kabrna.
Všichni klienti jsou podle kraje v relativně dobrém zdravotním stavu. Poslední klientka byla převážena kolem půl jedné ráno. Všichni klienti už zůstanou v nových domovech natrvalo. „Klienti, kteří byli umístěni do nových zařízení, už tam zůstanou. Nechtěla jsem připustit, aby se museli znovu převážet někam jinam. Ten stres už byl takhle dost velký,“ uzavřela náměstkyně Kozlová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.