Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPondělí, 14. srpna 2023, 16:09
V Českých Budějovicích se systematicky připravuje komplexní projekt na realizaci zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO), v jehož rámci probíhá architektonický soutěžní workshop. Přihlásilo se celkem 22 soutěžních týmů z Česka, Velké Británie, Slovenska, Rakouska, Švédska, Dánska a Japonska. Už v květnu vybrala odborná porota čtyři finalisty na základě předložených referenčních projektů. Jejich vizitky a ukázky referenčních prací najdete v tomto miniseriálu.
Do finále unikátního projektu se dostaly čtyři ateliéry. Jde o česko – švédský ateliér Lasovsky Johansson Architects, pražský ateliér OVA + Rehwaldt Landscape Architects, českobudějovický A8000 a mezinárodní tým Eiko Tomura Landscape Architects + ohboi + jika-cz, do kterého se spojila česká studia s ateliérem architektky Eiko Tomura, představitelky současné japonské generace landscape architektů.
Úspěšná česká architektonická kancelář OVA založená Jiřím Opočenským a Štěpánem Valouchem v roce 2007 má dnes přes dvacet stálých členů a partnera, architekta Ondřeje Králíka. Jedna z jejich nejznámějších realizací, sídlo novoborské firmy Lasvit, prezentované v portfoliu, získalo hlavní ocenění v České ceně za architekturu 2020, a bylo nominováno na evropskou cenu za architekturu Miese van der Rohe stejně jako Spolkový dům ve Slavonicích.
Na českobudějovickém projektu spolupracují s ateliérem krajinářské architektury Tilla Rehwaldta, který vznikl v roce 1993 v Drážďanech a od roku 2017 má pobočku také v Praze. Se svým týmem se v posledních letech podílí například na revitalizaci památkově chráněného parku Karlovo náměstí v Praze. „Projekt českobudějovického ZEVO, v němž se k výrobě tepla a elektřiny spalují odpady, je podobně jako pražský VRT svébytným zadáním ve volné krajině a přináší tak vlastní měřítko a nová témata do krajského města,“ uvedl Jiří Opočenský.
Právě projekt terminálu vysokorychlostní železnice Terminal VRT Praha východ představuje jednu z vybraných referencí ateliéru OVA. „Cestování vysokorychlostní železnicí se stane budoucím standardem rychlých cest po Evropě i naší zemi. Proto by se terminály měly charakterem vnitřního prostředí blížit prostředí letiště. Velkoryse zastřešené prostory nástupišť autobusů, taxi a K+R stání, prosklená hala terminálu a z ní výhled na kolejiště s projíždějícími vysokorychlostními vlaky, jsou symboly takového řešení. Trojcípá střecha budovy terminálu v sobě obsahuje dynamiku vysokorychlostních vlaků a otevírá směrem k přijíždějícím cestujícím svou přívětivou náruč,“ dodal Opočenský.
ČTĚTE TAKÉ: Českobudějovičtí architekti mezi finalisty workshopu, který řeší novou podobu ZEVO Vráto
Podle předsedy poroty Ing. arch. Petra Štefka výběr finalistů představoval nelehký úkol, protože se do této komplexní soutěže přihlásil nezvykle vysoký počet soutěžících a všichni představili velmi kvalitně sestavené týmy s přesvědčivými zkušenostmi v oblasti architektury, urbanismu a krajinářských úprav. „Radili jsme se s kolegy porotci téměř celý den. Jsme přesvědčeni, že konečný výběr zajistí, aby workshop představil různorodá a pestrá řešení,“ uvedl.
Workshop se zaměřuje na architektonické řešení obvodového pláště technologické části ZEVO, prověří jeho vztah k celému brownfieldu dosluhující uhelné výtopny a navrhne také začlenění areálu do okolní krajiny. Vznikne tak unikátní komplex propojující moderní technologie s kulturní přírodou, na kterou se v těchto místech po dlouhá léta zapomnělo.
Na podzim budou vyhlášeni vítězové, kteří mohou být až tři. Bude se totiž vyhlašovat jeden za každou oblast od obálky objektu, přes vnitřní areál, až po vnější okolí. I v rámci tohoto procesu se počítá s účastí veřejnosti.
Zařízení pro energetické využití odpadů (ZEVO), které především z komunálního odpadu ekologicky vyrobí tepelnou energii a elektřinu, plánuje prostřednictvím své dceřiné akciové společnosti ZEVO Vráto postavit Teplárna České Budějovice.
Projekt ZEVO Vráto, který již loni v dubnu úspěšně prošel procesem EIA a získal souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí ČR s jeho výstavbou, využívá nejmodernější technologie. Zařízení tak bude schopné dlouhodobě plnit přísné emisní a legislativní požadavky. V rámci schválené Strategie pro zelené město dojde k dekarbonizaci teplárny. Po připojení temelínského horkovodu do distribuční soustavy městské teplárny a dokončení retrofitu kotle K12, v němž se bude spalovat dřevní štěpka, představuje ZEVO Vráto třetí klíčovou investici, která umožní teplárně ještě před rokem 2030 stoprocentně vyrábět teplo, chlad a elektřinu z lokálních bezemisních a obnovitelných zdrojů. Je to důležitý příspěvek ke zlepšení kvality ovzduší a životního prostředí nejenom v Českých Budějovicích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.