V listopadu příštího roku se vlaky poprvé projedou po novém obloukovém mostě vedoucím nad Orlickou přehradou. Unikátní stavba nahradí starý most z konce 19. století. Nová stavba bude mít po dokončení rozpětí oblouku 156 metrů, čímž se stane největším obloukovým mostem v republice. Náklady na vybudování jsou 685 milionů korun.
Stavba nového mostu začala loni v lednu budováním základů. Stavbaři využili snížené hladiny Orlíku, která byla v souvislosti s výstavbou nového přelivu na hrázi přehrady na svém nejnižší možné hodnotě. „Položení základů bylo asi nejzásadnější věcí. Postupně jsme mohli přejít na budování samotných základů oblouku. V současné době máme zhruba dvě třetiny z každé strany hotové. Budeme pokračovat k vrcholu, který bychom rádi spojili začátkem prosince letošního roku. Potom zdemontujeme provizorní pilony a začneme je propojovat mostovkou, která přejde přes oblouk a spojí se ve středu mostu,“ vysvětlil hlavní inženýr stavby za Správu železnic Petr Žákovec.
K výstavbě se využívá betonážní vozík, který šplhá vždy po již hotové části oblouku. Nejprve se provede vyztužení dané části a následně zabednění a betonáž. Pak se betonážní vozík posune dopředu a celý postup se opakuje.
Po dokončení bude mít most rozpětí oblouku 156 metrů. Podle Žákovce se tak stane mostem s největším betonovým obloukem v republice. „Prvenství v současné době drží Podolský most, který má 150 metrů, a úplně největší obloukovou konstrukci má Žďákovský most, ten má ale ocelovou nosnou konstrukci oblouku,“ dodal.
Nový most se buduje v těsném sousedství původního mostu z roku 1889. Ten byl prohlášen chráněnou památkou. Starat by se o něj měl spolek Viadukt. „Už loni v srpnu jsme uzavřeli smlouvu o budoucí smlouvě o bezúplatném převodu starého mostu na spolek Viadukt, který má zájem na jeho dalším využití,“ uvedl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Byl bych rád, kdyby sloužil třeba i účelům rekreačním,“ dodal.
Na průběh stavby se dnes přijel podívat i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Nová stavba bude sloužit železniční dopravě a bude sloužit v plnohodnotné podobě minimálně dalších sto let. Věřím, že se vše zvládne v uvedených termínech,“ komentoval. Zároveň dodal, že si přeje, aby starý most zůstal a sloužil jako „trvalá připomínka dovedností a technických schopností našich předků“.
Most má být dokončen v listopadu příštího roku. Celkové náklady jsou podle Správy železnic 685 milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.