Počasí dnes25 °C, zítra25 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

První sezona byla malý zázrak. Z letiště budeme odlétat každý den, říká ředitel Ivan Trhlík

Českobudějovické letiště ukončilo svou první sezonu. Jeho branami prošlo deset tisíc cestujících, uskutečnilo se 28 letů. Jak sezonu hodnotí ředitel letiště? Jaké novinky se chystají, a jak to vypadá s využitím pozemků, které jsou pro ekonomické fungování letiště důležité?

Máme za sebou první sezonu na českobudějovickém letišti, která byla sice kratší, než je standardem, ale i tak je určitě co hodnotit. Jak se podle vás povedla?
Sezonu jsme zahájili 2. srpna, připravovali jsme se několik měsíců a bylo to pro nás velmi náročné. Branami letiště prošlo 10 tisíc cestujících, uskutečnilo se tady celkem 28 letů, což ve standardizované statistice letiště znamená 56 pohybů letadel.

Musím ale říct, že vše proběhlo naprosto perfektně a nevyskytlo se nic, co bychom mohli klasifikovat jako problém. Doslova a do písmene to byl malý zázrak.

Měl jste prostor si sám cestu vyzkoušet?
Já bohužel ne. Snažil jsem se být u každého příletu a odletu, chtěl jsem na vše dohlédnout. Dělám to vždy. Pokud to jen šlo, loučil jsem se s cestujícími. Řada mých kolegů a lidí z okolí ale z Budějovic odlétala, a to mě velmi těší.

Kolem odletů byl vždy velký rozruch i v okolí letiště. Na letadla se chodilo dívat hodně lidí, což bylo několikrát i terčem posměchů. Je ten zájem veřejnosti podle vás výjimečný nebo je to běžné?
Já jsem toto celé hodnotil absolutně pozitivně. Stalo se to opravdovým fenoménem, a já jsem za to neskutečně rád.

Musím říct, že nám třeba kvůli tomuhle psali i z aplikace Flightradar, kteří se ptali, co jsme vlastně zač a co se to u nás děje, protože to letadlo sledovalo několik tisíc lidí. Pro nás je to neuvěřitelné povzbuzení a ti lidé jsou naprosto úžasní.

KOMENTÁŘ: Boeing jako atrakce. Letadla nad Planou vypadají jinak

Pozorování letadel nad Českými Budějovicemi je jednou z největších atrakcí letošního roku. Stovky a mnohdy až tisíce lidí sledují stroje, které třikrát týdně míří z jihu Čech do Řecka či Turecka. Není to ale tím, že by Jihočeši nikdy v životě...

Jaké plány se teď na letišti rýsují? Co můžete k nadcházející sezoně prozradit?
Já bych toho velmi rád prozradil hodně, ale zatím to bohužel není možné. Počty destinací, do kterých budeme létat, se dojednávají. Již nyní je ale jasné, že budeme létat opravdu každý den, od pondělí do neděle, zejména ve večerních hodinách. Jestli to bude jedna, dvě nebo tři linky denně, se teprve ukáže. Ale ten potenciál je opravdu značný a ukazuje se, že zejména pro cestovní kanceláře není ten výsledek letošní sezony překvapující, ale je opravdu ohromující.

Zájem o cestování do různých destinací je značný, zájezdy se opravdu vyprodaly během chvíle, takže my nyní pracujeme i na tom, aby tady nebyly jen charterové linky, ale aby to byly běžné linky, kam si budou moct lidé zakoupit jen letenku.

Je toho spousta, zároveň se samozřejmě snažíme zvyšovat komfort procesu odbavení nejen cestujících, ale i letounů samotných.

Nákup „samostatných letenek“ byla věc, na kterou se lidé s ohledem na odlety z českobudějovického letiště často ptali. Chápu tedy správně, že by to například od příští sezony bylo možné?
Určitě to nebude ten typ dopravy, kdy bude letadlo plně vyhrazeno pro cestující, kteří si zakoupí jen letenku, ale bude to nějaká kombinace. Zaznamenali jsme, že o to lidé mají zájem, a tak se snažíme ty podmínky vyjednat.

Zájezdy tady na českobudějovickém letišti zatím nabízela cestovní kancelář Čedok. Už při inauguračním letu ale hejtman Martin Kuba (ODS) zmínil, že jsou ve hře i další cestovní kanceláře. Jak ta situace tedy vypadá teď?
Na úvod bych chtěl říct, že cestovní kancelář Čedok byla první kancelář, která se nebála, podstoupila obrovský risk a začala zájezdy z našeho letiště organizovat. Za to jsme velmi rádi. A sluší se říct, že Čedok je pro nás tou nejvýznamnější kanceláří. Byla, je a bude.

Samozřejmě zájem ostatních tady ale je. Nyní probíhají jednání, jejichž výsledek ještě nechci predikovat. Mohu ale potvrdit, že odtud budou létat i jiné kanceláře.

Jaká byla spolupráce s Čedokem?
Za mě naprosto výborná. Je to nejstarší cestovní kancelář, jdou úplně speciální cestou, dávají příležitost i regionálním letištím, což je nesmírně dobře, nikdo to před nimi nedělal. Mně se s nimi spolupracuje velmi dobře.

Příležitost regionálním letištím už se ale rozhodla nedat společnost Smartwings, která oznámila, že bude létat jen z Prahy, Brna a Ostravy. A to i přesto, že ta sezona tady v Budějcích byla podle vašich slov velmi úspěšná. Jak si to vysvětlujete?
Tak především bez Smartwings by se nám nepodařilo tu sezonu odlétat. Spolupráce s nimi byla vynikající, lety byly absolutně na čas a vždy se nám snažili vyjít vstříc. Takže za to bych jim chtěl velmi poděkovat.

Jsem životní optimista, takže vím, že to kategorické ne nemusí vždy platit, že se věci vždy různě vyvíjejí a já budu věřit, že budeme mít do budoucna obchodní vztah se Smartwings založený jiným způsobem. V tuto chvíli proto opravdu nechci vůbec hodnotit to rozhodnutí.

Smartwings se možná na jih Čech vrátí. Ve hře jsou haly na opravy letadel

Dotace na provoz Jihočeského letiště se za jeden rok výrazně nesníží. Ve hře je návrat společnosti Smartwings i to, že by firma v areálu u Českých Budějovic opravovala letadla. Nejen to zaznělo při dnešním jednání zastupitelů Jihočeského kraje....

Mnoho otázek padá také kolem rozvoje letiště. Protože to je pro ekonomické fungování letiště velmi důležité…
Ano. Musíme teď napravovat nějaké věci z minulosti. Je potřeba dosáhnout kapacity, protože jsme kvůli tomu omezeni v činnostech, které souvisí s přijetím redukované varianty. Původní projekt byl naprosto v pořádku. To tady ale nechci nyní hodnotit.

To letiště tady máme a je naší povinností ho rozvíjet a vytvořit nějaký ekonomicky udržitelný model. Že to nebude jenom cestou letecké dopravy je jasné, to nezvládá žádné letiště kromě těch velkých.

My k tomu potřebujeme další aktivity, na kterých pracujeme, které se nám daří plánovat a věřím, že je v krátkém čase i naplníme.

Mluvíte předpokládám o pozemcích kolem letiště. Jak to s jejich využitím vypadá?
Máme sestavený tým, který připravuje takzvaný Master plan rozvoje letiště. Jeho rozloha je obrovská a využití těch ploch se musí opravdu dobře zvažovat. Ale při vědomí potenciálu, který tady například s otevřením dálnice máme, se to ubírá přesně tím směrem, kterým má. Víc ale zatím nebudu prozrazovat, věřím, že v nejbližší době o tom budeme moct veřejnosti informovat.

Práce je tedy kolem letiště ještě spoustu…
Určitě. Toto, co máme za sebou, byla zatím procházka růžovou zahradou. Něco zahájit je fajn, ale potvrdit to, opakovaně potvrzovat a zvyšovat tu kvalitu je velmi obtížné. A to je ten závazek, ke kterému vedu kolegy, aby si toho byli vědomi. Že je to teprve začátek.

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jakub Bartoš

Štítky Ivan Trhlík, Letiště České Budějovice, Čedok, Smartwings, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

První sezona byla malý zázrak. Z letiště budeme odlétat každý den, říká ředitel Ivan Trhlík  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.