Jeden ze symbolů Českých Budějovic, tygří MIG-23, který byl roky součástí památníku u vjezdu na budějovické letiště v Plané a minulý rok v prosinci odvezen na letiště v pražských Kbelích, je zpět. Nyní ho čeká rozsáhlá rekonstrukce na jejímž konci se letadlo opět představit veřejnosti.
Vojenské letadlo MiG-23, které bylo pro své specifické pomalování známé jako Tygr, nechalo vedení kraje odstranit od budějovického letiště v prosinci minulého roku. Tento krok tehdy vyvolal řadu negativních reakcí mezi občany a k letišti se s letadlem přišel rozloučit i jeho pilot.
„Vyvolává to ve mně řadu emocí, cítím stesk a nejspíše zamáčknu i slzu. Je to opravdu smutné, ve všech jiných zemích se o takovéto památky starají, jen my se jí chceme zbavit. Mělo by tu zůstat,“ vyjádřil se tehdy bývalý pilot letounu Zdeněk Ouda.
Jeho rozhořčení sdíleli i členové spolku Soukromé letecké sbírky Libořezy. Ti se proto rozhodli na vlastní náklady převést letadlo zpět do města, zrekonstruovat ho a následně vystavit v novém muzejním hangáru, který pro tyto účely plánují vybudovat.
Čtvrtek, 14. prosince 2023, 18:31
Jihočeské letiště v Českých Budějovicích už nemá zájem o stíhačku MiG-23, která byla několik let umístěna u vjezdu do areálu. Letoun z vybavení bývalé československé armády si převezme Vojenský historický ústav, jemuž stíhačka patří. Řekl to...
„Když jsme se u nás v dílně dozvěděli, že Tygr bude odstraněn z budějovického letiště a má se stěhovat do Prahy, řekli jsme si, že to tak nemůžeme nechat. Tygr je vlajková loď Prvního stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích, je to budějovická ikona. Proto jsme se rozhodli letadlo vrátit a zrekonstruovat,“ popisuje jeden ze členů spolku David Formánek.
Spolek proto začal shánět peníze od sponzorů, najal si dopravní firmu a nechal letoun přemístit zpět do Českých Budějovic, kde ho všech osmnáct členů spolku, kteří jsou bývalými techniky Prvního stíhacího leteckého pluku, společnými silami zrenovuje.
„Sám jsem Budějčák a 20 let jsem kolem té stíhačky jezdil. Když jsem viděl, že ji z památníku odstranili, dotklo se mě to. Myslím si, že my jako Budějčáci jsme na naše symboly dost hákliví. Když se mi tedy spolek ozval, abych jim s přepravou stíhačky pomohl, neváhal jsem,“ sdělil zástupce společnosti Kamion-Nonstop, která letadlo z Prahy do Budějovic převezla.
Popisuje také, že převoz tak velkého objektu není nic snadného, a celá akce proto vyžadovala důkladné plánování a jednorázové povolení od Ministerstva dopravy. „Stíhačku nevozíte každý den, to se vám poštěstí jednou za život. Přípravy byly náročné zejména proto, že letadlo se vezlo tak, jak je, to znamená i s křídly. Velkou komplikací tak byla šířka, která dosahovala bezmála osmi metrů. Pro představu je to zhruba 2,5 jízdního pruhu na dálnici,“ popsal obtížnou přepravu.
Spolek provozující letecké muzeum v Libořezích má s Tygrem velké plány. Od svého založení v roce 2017 členové spolku kompletně opravili již dvě vojenská letadla, a to MiG-21 a MiG-15. V současnosti pak pracují na třetím letadle MiG-19. Právě tuto sbírku má následně Tygr, který je nyní dočasně uložený v budějovické dílně, doplnit. Veřejnosti se však nepředstaví dřív, než pro něj bude postaven nový výstavní prostor.
„Chceme ho uvést do krásného stavu. Když se na něj někdo přijde podívat, uvidí opravdu navoněný stroj se vším všudy, přesně takový, jaký kdysi býval. Před jeho představením ale musíme dokončit nový výstavní hangár u nás v Libořezích, kde všechna letadla vystavíme. Už máme sehnané finance. Nyní čekáme na změnu územního plánu a pracujeme na stavebním povolení. Stavět bychom chtěli v roce 2026 a vše dokončit před začátkem roku 2027,“ popsal budoucí plány Formánek, který zdůraznil, že spolek by nic z toho nezvládl bez podpory svých sponzorů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.