Mistrovství světa v ledním hokeji žen, tématické programy během Velikonoc a pestrá nabídka na prodloužené víkendy, nejen to pomáhá Turistické oblasti Budějovicko v jižních Čechách s návštěvností. Statistiky za uplynulý rok opět vykazují čísla, jako před covidovým propadem. “Byla to práce a ještě bude,” hlásí manažeři cestovního ruchu.
Čísla návštěvnosti Jihočeského kraje, se po zásahu cestovního ruchu covidovou pandemií, několik let sbírala z hlubokého propadu. Podle aktuální statistiky Tourdata národní agentury CzechTourism se v roce 2024 čísla vrátila na úroveň roku 2019. Pro srovnání data získávaná z návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení byl počet příjezdů do jižních Čech v roce 2019 zhruba 1,79 milionu osob a v roce 2024 opět 1,75 milionu. U počtu přenocování je to 4,61 milionu za rok 2024 oproti 4,48 milionu v roce 2019. “Návštěvnost regionu se již dostala zpět, nicméně ta několikaletá propast v grafech je ztrátou pro cestovní ruch i veřejné rozpočty. Díky koordinované spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem, investicím do nových atraktivit a propagaci oblasti se nám podařilo stabilizovat příjezdový turismus, nyní nás ale čeká spousta práce s jeho dalším rozvojem,” uvádí Tomáš Polanský, ředitel destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko, která má na starosti management cestovního ruchu v oblasti Budějovicka. “Musíme reagovat na rostoucí konkurenci v okolních destinacích a na situaci ve společnosti, kdy tradiční turista méně utrácí a nevyužívá takové množství služeb jako v minulosti. Je pro nás tedy důležitá diverzifikace klientů a doplnění mixu z řad zahraničních turistů, návštěvníků sportovních a kulturních eventů či firemní klientely a účastníků konferencí. Těmto hostům musíme nabídnout adekvátní zázemí, služby a volnočasový program,” popisuje strategii Tomáš Polanský.
Význam cestovního ruchu pro ekonomiku na národní i regionální úrovni opět dokládají dlouhodobé statistiky. Cestovní ruch se podílí 2,36 % na HDP České republiky a jen v Jihočeském kraji je v oblasti cestovního ruchu zaměstnáno téměř 13 tisíc osob, což představuje 4,1% podíl na celkové zaměstnanosti regionu. Na poplatcích z pobytu bylo v roce 2024 vybráno v Českých Budějovicích bezmála 11 milionů korun a dalších 3,6 milionu v Hluboké nad Vltavou. “Na ekonomiku cestovního ruchu a jeho přínos má vliv také skladba návštěvnosti. Od roku 2023 nám na Budějovicku roste počet hostů, kteří se ubytují na 1 a více nocí, zatímco jednodenní návštěvníci ubývají. Vliv má také opětovný nárůst zahraničních hostů s vyšší průměrnou denní útratou. Tyto faktory se pak projevují v takzvaných multiplikacích, ať už v útratách za ubytování, stravování, dopravu či další služby,” doplňuje Tomáš Polanský.
Pozitivní vliv na návštěvnost Budějovicka mají také velké sportovní události, jako je aktuální MS v ledním hokeji žen či loňská Olympiáda dětí a mládeže, nebo tématické akce a programy v průběhu roku. Typickým příkladem je Českobudějovický advent na náměstí nebo velikonoční trhy, jarmarky a doprovodné akce, které se v oblasti každoročně konají. Na jejich propagaci spolupracuje také destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko. Takový program vítají i místní ubytovatelé a hoteliéři. “Eventy pomáhají dostat do destinace bonitní klientelu, což nám umožňuje nastavit vyšší průměrnou cenu za pokoj. Díky tématickým programům a akcím se zase zvyšuje obsazenost v období, které je jinak samo o sobě méně vytížené. Na adventní trhy přijíždějí i hosté z USA a letošní hokejové mistrovství nám zvedlo dubnový obrat oproti loňskému roku o 70 %,” pochvaluje si generální manažer budějovického Grandhotelu Zvon Zdeněk Novotný.
Statistiky cestovního ruchu Tourdata naleznete na webu tourdata.cz.
Report za Turistickou oblast Budějovicko za rok 2024 níže.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám