Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
Internetové poradenství patří k nejdynamičtěji se rozvíjejícím formám pomoci. V ČR má již tradici a vznikají pro něj i standardy, např. od CAPLD, které kladou důraz na anonymitu, diskrétnost a nezávislost poradenského procesu.
Internetovou poradnu založila organizace ROZKOŠ bez RIZIKA v roce 2015 se záměrem rozšířit možnost poradenství a podpory i pro klientky a klienty, kteří chtějí zůstat v anonymitě, mají obavu z prvního kontaktu, bojí se stigmatizace, nemají možnost navštívit poradenská centra R-R, působí v zahraničí, případně jako motivaci pro navázání prvního kontaktu a možné další spolupráce. Vytváří tak bezpečný a respektující prostor, kde mohou lidé sdílet své potřeby, získat odpovědi na své otázky, a především zažít pocit, že na to nejsou sami. Přestože poskytování sexuálních či erotických služeb znamená blízký kontakt s druhými, ať už osobně nebo on-line, mnozí se potýkají především s pocity osamění, silného stigmatu, studu a obav.
Cílem není klienty odrazovat od nabízení placených sexuálních nebo erotických služeb, ale nabídnout jim respektující podporu. Poradna jim pomáhá nastavovat vlastní hranice, rozpoznávat situace, kdy dochází k porušování jejich práv, a pokud se rozhodnou z tohoto prostředí odejít, poradci jsou připraveni je provázet i touto změnou. Poskytují také pomoc při řešení dalších témat spojených se sexbyznysem. On-line poradna klade důraz na anonymitu; e-mailové adresy se nikde neukládají a vstupní formulář vyžaduje pouze nezbytné minimum: věk a kraj, který může pomoci přiřadit dotaz poradci se znalostí regionu. Klientky*ti si mohou vybrat, zda chtějí odpověď zaslat na e-mail nebo do chráněné schránky v rámci webu poradny, do níž nemají přístup ani poradci, ani správci stránek. Každý dotaz zpracovávají dva poradci; jeden odpovídá, druhý text kontroluje a doplňuje, aby byl zajištěn co nejkvalitnější pohled na problematiku.
On-line poradenství má tu výhodu, že je snadno dostupné. Klientky a klienti tak nemusí čelit obavám ze stigmatizace, studu, vzdálenosti ani jiným překážkám. Na druhou stranu absence přímého kontaktu znamená, že nelze zachytit neverbální projevy ani pružně reagovat doplňujícími otázkami. To klade vyšší nároky na poradce, jejich citlivost a schopnost porozumět jádru dotazu, aby odpověď co nejlépe odpovídala potřebám tazatele. Všichni poradci proto procházejí speciálním školením pro on-line práci a pracují pod pravidelnou odbornou supervizí.
Téma je často vnímáno jako kontroverzní. To s sebou přináší i takzvané „testovací dotazy“, někdy na hranici zneužití. Tyto situace však otevírají důležité otázky pro supervizi a reflexi: kdy a jak na takové dotazy reagovat a jaký dopad mají na samotné pracovnice poradny. Právě tyto podněty často přinášejí nejhlubší vhled do osobních schopností, emocí a způsobu prožívání.
V poslední době stále více klientek a klientů přechází do on-line prostoru, což s sebou přináší nové výzvy, od rozšiřování témat poradenství přes identifikaci možných rizik až po plánovanou spolupráci s peer pracovnicemi. Nejčastější dotazy se dlouhodobě týkají zdravotních a právních otázek. Často se objevují také témata vztahů, vstupu či odchodu ze sexbyznysu, terapie, násilí nebo bezpečnějšího sexu.
Díky on-line poradně se zároveň rozšiřuje okruh odborníků, s nimiž poradna spolupracuje. Právní otázky konzultují od počátku s právničkou, praxe pak přivedla další experty, např. daňového poradce, psychoterapeuty i peer pracovnice.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám