Dnes, 12:00
Železniční most u Červené nad Vltavou se stal technickou dominantou regionu a získal hlavní Cenu Inženýrské komory 2024. Ocenění dostal za mimořádné projektové řešení a realizaci v náročných terénních podmínkách. Železobetonový oblouk mostu o rozpětí 156 metrů je největší v republice.
Most, který nese jméno Schwarzenberský, byl pojmenován po šlechtickém rodu Schwarzenbergů, historicky spjatém s jižními Čechami a rozvojem železnice v regionu. Nová konstrukce nahradila původní nýtovaný most z roku 1889, jenž se v průběhu výstavby stal kulturní technickou památkou. O jeho zachování a další ochraně se však stále vedou spory mezi Správou železnic a Ministerstvem kultury.
Pátek, 29. listopadu 2024, 11:00
Správa železnic ve čtvrtek 28. listopadu zahájila provoz na novém železobetonovém mostě u Červené nad Vltavou. Nový most, který dostal jméno Schwarzenberský, umožní nasazení moderních souprav na osobních vlacích, zkrácení jízdních dob a také...
Nový Schwarzenberský most je technickým unikátem České republiky. Jeho železobetonový oblouk o rozpětí 156 metrů je největší v Česku. Stavba překonává údolí Vltavy na břehu Orlické přehrady, v místě s mimořádně náročným terénem i omezeným přístupem.
Realizaci projektu zajišťovalo Sdružení Metrostav. Stavbaři použili metodu letmé betonáže s posuvným bedněním a vyvěšováním přes provizorní pylony. Během výstavby bylo nutné průběžně sledovat deformace konstrukce a upravovat síly v lanech závěsů.
„Výpočet nastavování sil v lanech závěsů jednotlivých lamel během výstavby byl skutečným inženýrským uměním. S tím bylo hodně práce, protože velký vliv měly i teploty a oslunění. Rozdílné hodnoty byly i na levém a pravém břehu,“ popsal Petr Žákovec ze Správy železnic.
Výstavba byla dokončena v listopadu 2024. Podle poroty soutěže Inženýrské komory si most zasloužil ocenění nejen za technickou dokonalost, ale také za schopnost skloubit moderní inženýrství s respektem k historii a krajině Vltavského údolí.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám