Železniční most u Červené nad Vltavou získal hlavní cenu Inženýrské komory

Autoři | Foto Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků

Železniční most u Červené nad Vltavou se stal technickou dominantou regionu a získal hlavní Cenu Inženýrské komory 2024. Ocenění dostal za mimořádné projektové řešení a realizaci v náročných terénních podmínkách. Železobetonový oblouk mostu o rozpětí 156 metrů je největší v republice.

Most, který nese jméno Schwarzenberský, byl pojmenován po šlechtickém rodu Schwarzenbergů, historicky spjatém s jižními Čechami a rozvojem železnice v regionu. Nová konstrukce nahradila původní nýtovaný most z roku 1889, jenž se v průběhu výstavby stal kulturní technickou památkou. O jeho zachování a další ochraně se však stále vedou spory mezi Správou železnic a Ministerstvem kultury.

Železniční most u Červené nad Vltavou je dokončený. První cestující po něm přejedou dnes odpoledne

Správa železnic ve čtvrtek 28. listopadu zahájila provoz na novém železobetonovém mostě u Červené nad Vltavou. Nový most, který dostal jméno Schwarzenberský, umožní nasazení moderních souprav na osobních vlacích, zkrácení jízdních dob a také...

Nový Schwarzenberský most je technickým unikátem České republiky. Jeho železobetonový oblouk o rozpětí 156 metrů je největší v Česku. Stavba překonává údolí Vltavy na břehu Orlické přehrady, v místě s mimořádně náročným terénem i omezeným přístupem.

Realizaci projektu zajišťovalo Sdružení Metrostav. Stavbaři použili metodu letmé betonáže s posuvným bedněním a vyvěšováním přes provizorní pylony. Během výstavby bylo nutné průběžně sledovat deformace konstrukce a upravovat síly v lanech závěsů.

„Výpočet nastavování sil v lanech závěsů jednotlivých lamel během výstavby byl skutečným inženýrským uměním. S tím bylo hodně práce, protože velký vliv měly i teploty a oslunění. Rozdílné hodnoty byly i na levém a pravém břehu,“ popsal Petr Žákovec ze Správy železnic.

Výstavba byla dokončena v listopadu 2024. Podle poroty soutěže Inženýrské komory si most zasloužil ocenění nejen za technickou dokonalost, ale také za schopnost skloubit moderní inženýrství s respektem k historii a krajině Vltavského údolí.

Historie mostu
Most byl vystavěn dle projektu inženýrů Meltzera a Hüsseho v letech 1886 až 1889 jako součást Českomoravské transverzálky spojující Plzeň s Brnem. Výrobou ocelové konstrukce byla pověřena pražská firma První českomoravská továrna na stroje, která byla v té době největším výrobcem ocelových konstrukcí v Čechách. Most byl otevřen 20. listopadu 1889. Jednalo se o první železniční most na území České republiky, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Ve své době byl druhou nejvyšší mostní stavbou v celém Rakousko-Uhersku a zaujal tak hned druhé místo za železniční stavbou, mostem Trisana v Tyrolsku. Most nejen svými rozměry, ale i statickým uspořádáním a způsobem montáže byl novinkou, která byla uváděna v literatuře technické i populární. 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky most, železnice, ocenění, inženýrská komora, stavba, červená nad vltavou

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.