Správa železnic ve čtvrtek 28. listopadu zahájila provoz na novém železobetonovém mostě u Červené nad Vltavou. Nový most, který dostal jméno Schwarzenberský, umožní nasazení moderních souprav na osobních vlacích, zkrácení jízdních dob a také obnovení nákladní dopravy na celé trati z Tábora do Písku.
„Napadlo nás, že bychom ho mohli pojmenovat podle rodu Schwarzenbergů, který tu má navazující pozemky. My jsme hodně zasáhli do okolní krajiny, jezdila tu těžká nákladní technika, vycházeli nám vstříc. A tak se včera v podvečer rozhodlo, že se bude jmenovat Schwarzenberský most,“ řekl novinářům generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Železniční most přes řeku Vltavu má největší železobetonový oblouk v Česku, jeho rozpětí činí 156 metrů. Vlaky přes něj budou moci jezdit rychlostí až 70 kilometrů za hodinu, na trať se vrátí nákladní doprava. Běžná doprava začne v pátek odpoledne, kdy v 17:06 vyjede osobní vlak z Tábora do Písku. Stavba začala v lednu 2022 a vyšla na téměř 685 milionů korun.
Středa, 20. listopadu 2024, 17:00
U železničního mostu v Červené nad Vltavou bylo dnes opravdu rušno. Dvě lokomotivy s nákladem o celkové váze zhruba 340 tun prověřily nosnost nové konstrukce přes vodní nádrž Orlík na Písecku. Akce přilákala i mnoho nadšenců do železniční dopravy....
„Dokončení mostu přinese cestujícím mezi dvěma významnými jihočeskými centry rychlejší jízdu vlakem a také větší pohodlí díky nasazení moderních souprav. Na trať se navíc může vrátit nákladní doprava. Most je připravený i na instalaci stožárů trolejového vedení v rámci výhledové elektrizace,“ řekl k dokončení stavby ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Most je dlouhý 316 metrů, nad dnem Vltavy se klene ve výšce 69 metrů. Základy se začaly budovat v lednu 2022. Na táborské straně jsou zasazeny hluboko do původní skalní stěny, kterou dělníci museli odstřelit.
„Oblouk mostu se u paty klene pod úhlem téměř 45 stupňů a vede jím průchozí komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru. Museli jsme jej velmi důkladně vyztužit, což si vyžádalo přes 500 tun ocelové výztuže,“ uvedl Aleš Gothard, ředitel a předseda představenstva společnosti Metrostav TBR. Při stavbě bylo odtěženo zhruba 10 000 metrů krychlových zeminy.
Železobetonová oblouková konstrukce vyrostla v těsné blízkosti stávajícího mostu z roku 1889, který minulou středu prošel zatěžovací zkouškou za pomoci dvou historických lokomotiv s požadovanou hmotností. Co se historického mostu týče, Správa železnic nyní řeší převod vlastnických práv na spolek Viadukt. Ten plánuje most spravovat a vytvořit z něj kulturní prostor a cyklostezku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.