Zná to snad každý. Jestliže si potřebujete na úřadech cokoliv vyřídit, většinou odcházíte naštvaní a frustrovaní. Nikdo nic neví, čekáte dlouho anebo jsou někteří úředníci prostě nepříjemní. Proto Budějcká Drbna vyrazila na úřad práce, aby zjistila, jak to tam teď vypadá.
Jistě jste v nedávné době zaregistrovali zprávy o tom, jak nové informační systémy selhávají, nové aplikace jednoduše nefungují a dávky nebývají vypláceny v řádných termínech.
„Proces nových systémů už nějaký čas funguje a neustále se dokompletovává. S novými aplikacemi pracujeme, museli jsme se s tím vypořádat za pochodu, což bylo samozřejmě pro všechny naše zaměstnance náročné,“ uvedl zástupce ředitele krajské pobočky Úřadu práce v Českých Budějovicích Vladimír Brablec.
„Co se týká vyplácení dávek v termínech, tak v Jihočeském kraji s tím problém není. V některých obdobích to vyžaduje zvýšené úsilí, pracovníci to řeší formou přesčasů, zůstávají tady déle, aby termíny byly dodrženy,“ podotkl ještě Brablec.
Hektické změny se projevují v přepracovanosti zaměstnanců, ti jsou permanentně v časovém presu a kolikrát se musejí potýkat i s verbálními útoky netrpělivých klientů.
„Agresivní klienti se čas od času samozřejmě objeví, většinou jsou to žadatelé o hmotnou nouzi, kteří se domáhají hotovostních peněz. Znatelné to je zejména kolem Vánoc. Pro pracovníka je to nepříjemná situace, ale musí ji vyřešit úřednickým postupem a s chladnou hlavou. Pro tyhle případy spolupracujeme s městskou policí, která - když je opravdu třeba - přijede a situaci uklidní,“ pokračoval zástupce ředitele.
Potkat rozzlobeného a nespokojeného klienta na úřadě práce je v dnešní době poměrně snadná záležitost.
„Šla jsem jen zrušit přídavky, k tomu jsem potřebovala jeden papír, a už tady trčím dvě hodiny. Proto jsem tam teď vletěla bez dalšího čekání, papír dám na podatelnu a můžu konečně jít. Kdybych tady byla ještě déle, musela bych se z toho zbláznit. Ještě na mě ty úřednice byly naštvaný... no hrozný. Přijdu na žadatelnu, tam nic neví - pošlou mě na informace a tam taky nic neví. Tak ať se pak nediví, že jsem vzteklá,“ pověděla Drbně obyvatelka Českých Budějovic.
Úřad práce se ale i tak snaží vyjít lidem vstříc. V loňském roce zřídil novou recepci, zaměstnankyně tu směřuje lidi tam, kam potřebují, a také pomáhá zodpovědět případné dotazy. Formuláře si lidé mohou stáhnout z webových stránek a všechno si připravit.
A jak se daří klientům shánět práci? V lednu bylo v Jihočeském kraji evidováno 32 tisíc uchazečů o zaměstnání. „Přes zimu je nezaměstnanost vždycky větší, ale momentálně se dostává opravdu do vysokých čísel i z hlediska historie,“ doplnil Vladimír Brablec.
„Jsem zoufalá, práci nemůžu sehnat už několik měsíců. Každý den procházím různé portály, odepisuji na několik inzerátů denně, koukám všude možně po městě, ptám se známých a pořád nic,“ svěřila se jedna z uchazeček o zaměstnání.
Zaměstnání neshánějí ale jen lidé bez práce. „Já mám sice stálou práci, ale sleduji i nové pozice,“ řekl jeden z mnoha klientů.
V lednu se míra nezaměstnanosti pohybovala kolem 7 %, což řadí Jihočeský kraj na pátou příčku mezi čtrnácti kraji v republice. V českobudějovickém regionu byla míra nezaměstnanosti ještě o něco nižší, a to 5,7 %.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.