Výstavu Podzim s mašinkami Klubu železničních modelářů, spadajícího pod Automotoklub České Budějovice, o víkendu navštívilo přes 1500 zájemců o modely železnic. V rožnovské klubovně na ně čekalo přes 400 metrů kolejí a 50 vlakových souprav na pěti kolejištích.
To všechno v měřítkách TT a H0 s ozvučenými soupravami, vystavenými modely a také předměty souvisejícími se skutečnou železnicí.
Výstava se skládá z kolejiště Kamenička ve velikosti TT, které představuje nácestnou železniční stanici s lokomotivním depem na hlavní dvoukolejné trati. Na trati je umožněn plynulý obousměrný provoz a o řízení je postaráno přes řídící pult, který je zmenšeninou skutečného řídícího pultu reléového zabezpečovacího zařízení. Jako tematický vzor posloužila skutečná trať Tábor - Bechyně.
Další částí je kolejiště Konrádův Hradec ve velikosti H0. Jeho námětem je nácestná stanice transverzální dráhy se zaústěním vedlejší trati a s konečným nádražím úzkorozchodné železnice. Období provozu koresponduje s přelomem 70. a 80. let a námět krajiny autoři našli na Jesenicku a v okolí Lázní Lipová.
Poslední součástí výstavy tvoří dvě modulová kolejiště vlastní konstrukce ve velikosti TT.
Jak říká předseda Klubu železničních modelářů České Budějovice Jiří Dvořák, práce modelářů se nepočítá na hodiny, ale na roky. A tak model železnic, který mohli návštěvníci o víkendu vidět, se rozrůstá již 25 let. Pouze metr kolejí přitom stojí kolem osmi tisíc korun.
„Výstava Podzim s mašinkami koresponduje s datem založení našeho klubu, což bylo přibližně před pětadvaceti lety. Výstavy děláme tři do roka. První se koná při příležitosti Dne dětí na začátku června, další je právě Podzim s mašinkami a poslední výstavou jsou Vánoce s mašinkami, kterou organizujeme mezi svátky. Letos to vychází na 28. a 29. prosince,“ sdělil Budějcké Drbně Jiří Dvořák.
O stavbu železnice se celkem stará přes dvacet lidí včetně dětí a každá ruka přijde k dobru, když postavit jednu lokomotivu zabere více než 1000 hodin práce.
„Klub čítá kolem pětadvacet členů, chodí k nám děti od přibližně deseti let a máme i dětský kroužek. Práce v modelařině se počítá na roky a občas i desetiletí. Práce na hodiny nepřichází v úvahu, protože například stavba jedné lokomotivy zabere přes tisíc hodin. A stavba kolejiště? Stovky tisíc hodin,“ vypočítal Dvořák.
A jak předseda Klubu železničních modelářů hodnotí letošní podzimní výstavu? „S návštěvou jsem velice spokojen, chodí k nám v průměru patnáct set lidí. Na loňské večerní prohlídce jsme tady měli tak našlapáno, že lidé stáli až na schodech. Děti u nás šílí, nejraději by si vše odnesly domů anebo tu zůstaly napořád,“ smál se.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.