Počasí dnes7 °C, zítra9 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Poslední rotor největší české turbíny dorazil na Temelín

Čtyři a půl hodiny trvala přeprava skoro stotunového nízkotlakého rotoru z Plzně do Temelína. Od dnešního dopoledne jsou již všechny tři nové rotory uloženy v areálu jaderné elektrárny. Finišuje tak příprava na modernizaci turbíny prvního bloku jihočeské elektrárny.

Od září by temelínská jednička měla pracovat na výkonu 1078 MWe (megawatt elektrických), tedy o dvě procenta vyšším než dosud.

„Rotor na Temelín přivezla 35 metrů dlouhá souprava. Speciální návěs o nosnosti 100 tun umožňoval převézt netradiční náklad vážící 93 tun. Vpředu i vzadu byl napojen na tahače, každý s výkonem šest set koňských sil. Díky osmi pohyblivým nápravám návěsu a oběma tahačům mohl kolos projet dokonce i pravoúhlé zatáčky,“ popsal Budějcké Drbně mluvčí elektrárny Marek Sviták.

Z výrobního závodu v Plzni vyrazila souprava provázená třemi doprovodnými vozidly ve středu večer v deset hodin. Dvě doprovodná vozidla jela před vlastním nákladem a zastavovala dopravu. Jinak speciální omezení dopravy nebyla potřeba.

„Přeprava byla záměrně stanovena na noční hodiny, kdy je intenzita dopravy mnohem nižší. Nejsložitějším místem byla samotná manipulace v areálu elektrárny a i s tím si naši řidiči dokázali poradit. Mnohdy ale rozhodovaly milimetry, ale to je u podobných přeprav běžné,“ vysvětloval Martin Tuhárský, vedoucí přepravy z přepravní firmy Hanyš.

K maximální povolené rychlosti 80 kilometrů za hodinu se souprava přiblížila málokdy. Na rovných úsecích většinou jela rychlostí kolem 70 kilometrů. Vzdálenost 165 kilometrů překonala bez komplikací za 4,5 hodiny.

Poslední kilometr za 45 minut

Ve čtvrtek ve 2.30 hodin ráno přijel rotor na Temelín. O pět hodiny později začaly přepravní manévry v areálu jaderné elektrárny. Na překonání kilometrové vzdálenosti od vjezdové brány do budovy strojovny byly potřeba 45 minut. Při průjezdu nad obrubníky zvyšovala hydraulická náprava výšku návěsu nad povrchem o několik centimetrů.

Ve čtvrt na devět dorazila souprava na cílové místo. Dvacítka pracovníků začala připravovat vytažení rotoru na podlahu strojovny druhého bloku. Půl hodiny před polednem vyzdvihl portálový jeřáb 93 tun vážící náklad do patnácti metrů a rotor umístil na stanovené místo na strojovně.

„Na druhém bloku zůstane rotor přechodně uskladněn přibližně dva měsíce. Na prvním bloku se nejprve musí demontovat původní díly. Poté, co se tady uvolní místo, budeme moci modernizované díly převézt z ‚dvojky‘ na ‚jedničku‘ a instalovat na místo,“ popisuje průběh dalších manipulací Karel Šimek z Centrálního inženýringu společnosti ČEZ.

Po uložení v turbíně se modernizované rotory budou pohybovat jen kolem své osy rychlostí padesát otáček za vteřinu a pomáhat vyrábět elektřinu pro pětinu České republiky.

Modernizace bude kompletně hotova v roce 2015

Výkonnější turbína se bude od září otáčet na prvním bloku Jaderné elektrárny Temelín. Energetici vymění tři nízkotlaké rotory včetně statorových částí a systém regulace turbíny. Díky tomu se zvýší výkon turbogenerátoru temelínské jedničky o dvě procenta, tedy o 22 MWe.

„Přitom výkon reaktoru i spotřeba paliva zůstane stejná. Díky novým rotorům se lépe využije pára, která přichází na turbínu. Modernizace je tedy o lepším využití technologie v nejaderné části elektrárny,“ představuje přínosy nových rotorů ředitel Jaderné elektrárny Temelín Miloš Štěpanovský.

Efektivnější provoz umožní ročně vyrobit až 340 milionů kWh elektřiny, což odpovídá spotřebě přibližně stovky tisíc českých domácností. Přitom se nemusí spálit 300 tisíc tun hnědého uhlí a do ovzduší vypustit přibližně 250 tisíc tun CO2.

Ještě letos dodá plzeňská Doosan Škoda Power nové díly pro druhý blok, který modernizací projde v příštím roce. Výměnu rotorů plzeňská firma připravuje od roku 2010. „Nový způsob lopatkování je použit na elektrárně v Počeradech a na projektech v Turecku a Belgii. S rotory této koncepce tak máme už i praktické zkušenosti,“ říká Luboš Prchlík, ředitel Výzkumu a vývoje ve společnosti Doosan Škoda Power.

Rychlejší než zvuk

Temelínský turbogenerátor pracuje na výkonu 1056 MWe a po kompletní modernizaci dosáhne výkonu 1078 MWe. Šedesát metrů dlouhé turbosoustrojí se skládá z jednoho vysokotlakého dílu, tří nízkotlakých a generátoru. Váží dva tisíce tun a rotor se za vteřinu otočí padesátkrát. Obvodová rychlost nejdelších, lehce přes metr dlouhých lopatek, je 2500 kilometrů za hodinu, tedy přibližně dvakrát více než je rychlost zvuku. Vzdálenost mezi Prahou a Temelínem by překonala za tři minuty.

Štítky Jaderná elektrárna Temelín, nízkotlaký rotor, turbína, modernizace, rotor, Temelín, elektrárna, Plzeň, doprava, Doosan Škoda Power, Karel Šimek, ČEZ, Drbna.cz

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Poslední rotor největší české turbíny dorazil na Temelín  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.