Internetové aplikace můžou nahradit personál v cestovním ruchu, který trápí nedostatek lidí. Různé systémy používá čím dál víc provozovatelů ubytovacích zařízení, které dokážou nejen rezervovat, ale umožní i objednání dalších služeb například wellness až po organizování úklidu v hotelu. Majitelé hotelů tak ušetří náklady na zaměstnance, turisté se můžou ubytovávat kdykoli, třeba o půlnoci, vyplývá z informací od provozovatelů. Petr Beneš, který provozuje apartmány a kemp v Černé v Pošumaví a který spolu s firmou Tech Fass vyvinul systém pro ubytovávání turistů, ročně na mzdách ušetřil odhadem milion korun. Podobný systém nabízí systém firmy Previo.
"Automatizuje celý proces od on-line objednání ubytování klienta, generování přístupového kódu dle jeho rezervace, přes check in i management úklidu. Což mimo jiné umožňuje samoobslužnou formu ubytování bez personálu,“ řekl Beneš. Na břehu lipenského jezera v Černé v Pošumaví je majitelem 22 apartmánů a provozovatelem kempu Jestřábí 1, dohromady je to kolem 100 lůžek.
Beneš tak zaměstnává jednoho pracovníka, který se stará o podporu, pokud klienti něco potřebují, a jednu uklízečku. Na další činnosti, například také úklid, údržbu nebo servis během hlavní sezony či náporu klientů najímá firmu. Informace, které dostanou uklízečky, dostane i on jako majitel.
Beneš rok a půl nejprve systém testoval, v ostrém provozu je přes rok a podle jeho odhadu ušetřil na mzdových nákladech ročně 950 tisíc korun. "Přitom náklady na běh systému jsou marginální. Cena vychází z počtu jednotek, kdy například 60 obsluhovaných jednotek, třeba pokojů, kempových míst, stojí měsíčně necelých 2100 Kč. Na druhé straně pro majitele jedné chalupy bude cena 2100 kč za rok,“ dodal Beneš. Systém umí automaticky také tvořit faktury nebo potvrzení o platbách.
"Do aplikací systému Tech Fass se přistupuje přes webové rozhraní, potřebujete jen připojení k internetu, zájemci o ubytování nepotřebují stahovat žádnou aplikaci, stačí jim mobilní telefon s přístupem na internet,“ potvrdil výrobce systému Adam Jánský. Vývoj systému trval šest let a podílelo se na něm pět lidí. Tech Fass nabízí mimo jiné rezervační a docházkové systémy, interkomy a domovní telefony, elektrické nebo chytré zámky. Jejich systémy používají například pivovar Staropramen, Univerzita Palackého nebo hotel Imperial.
Podobné služby nabízí systém firmy Previo. "Plně automatizovaných hotelů máme v Česku přes sto a ještě více těch, které využívají housekeeping aplikaci, která informuje pokojské o tom, kde je třeba uklidit," řekl mluvčí firmy Jaroslav Tík.
Na jihu Čech jejich technologii používají třeba apartmány Hangár ve Strakonicích, Krumlovský mlýn, Korzo Lipno, Molo Lipno v Lipně nad Vltavou, Hotel Dvořák v Českém Krumlově, v Českých Budějovicích v hotelu U Nádraží, v Rezidenci Mariánská nebo penzion U Tří sedláků.
"Mezi hlavní výhody patří nahrazení personálu, kterého kvalitního je nedostatek. Díky samoobslužné recepci nemáme neplatiče, host vždy musí uhradit pobyt dopředu a přes platební bránu, to znamená stoprocentní přehled pro stát a žádná šedá ekonomika. Vše je oficiální, informace o cizincích se automaticky posílají na cizineckou policii. Systém je po dvou letech provozu funkční a víceméně bezproblémový, ušetříme ročně přibližně 250 tisíc za platy a odvody," řekl Marek Šerhant, provozovatel penzionu U Tří sedláků s osmi pokoji.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.