Hned dva výzkumné projekty, na nichž se podílí Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, získaly letos podporu státní Technologické agentury ČR.
První, do něhož se zapojila Katedra strojírenství, se věnuje zubovým čerpadlům nové generace. Druhý s účastí Katedry dopravy a logistiky zase nové metodice pro určení intenzity dopravy ve městech.
„Získat státní podporu Technologické agentury se obecně pokládá za známku kvality. Zájem je vždy vyšší než finanční možnosti a tomu odpovídá i náročné hodnocení a výběr projektů,“ říká profesor Jan Váchal, prorektor VŠTE.
Garantem vývoje nových zubových čerpadel, a hlavním příjemcem podpory, je Jihostroj Velešín. Na výzkumu, který skončí v závěru roku 2017, se podílí rovněž Univerzita obrany. Cílem je zásadně zvýšit vlastnosti zubových čerpadel a podpořit tak export tohoto jihočeského výrobce letecké techniky. Podaří-li se to, postupně by vzniklo až 150 pracovních míst.
„Usilujeme o špičkové postavení mezi světovými výrobci zubových čerpadel. A úspěšné vyřešení výzkumně vývojového úkolu je jednou z podmínek dosažení cíle,“ uvádí Jiří Gerle, generální ředitel Jihostroje. Nová generace zubových čerpadel se má vyznačovat vysokým pracovním tlakem, účinností, životností při sníženém hluku a nízkou viskozitou kapaliny.
Akademici VŠTE budou zapojeni do společných řešitelských výzkumných týmů, což přinese efekt škole i podniku. „Výzkum a vývoj je produktově orientovaný a zapadá do naší strategie přednostně rozvíjet technické vysokoškolské obory v Jihočeském kraji,“ konstatuje Váchal.
Divize civilní hydrauliky Jihostroje, do níž patří i zubová čerpadla, už nyní exportuje přes 70 procent produkce především do USA a Německa. Jejími konkurenty jsou ale světoví výrobci jako Rexroth-Bosch (Německo), Parker Hannifin (USA), Casappa a Marzocchi (Itálie), David Brown (Velká Británie) nebo Danfoss (Dánsko), a proto musí svou produkci stále zdokonalovat.
V případě nové dopravní metodiky je hlavním příjemcem podpory severočeská společnost B&C Dopravní systémy. Na projektu se podílí rovněž firma M-line. Zde termín vyprší v prosinci 2016.
„Poskytneme hlavně odborné zázemí pro kontrolu a zpracování dat, jejich analýzu a hodnocení teoretických nástrojů modelování ročních průměrů dopravní intenzity. Poznání skutečných hodnot pomůže jak zavedení opatření na snížení neprostupnosti městských silnic a následně jistě ovlivní i celkovou bezpečnost dopravy a obyvatel,“ vysvětluje docent Rudolf Kampf, zodpovědný řešitel za VŠTE.
Napsal Zdeněk Zuntych
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.