Počasí dnes7 °C, zítra10 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Školy by měly garantovat znalosti svých absolventů

Jedni budou tvrdit, že to nejde a že těžko mohou vysoké školy garantovat znalosti svých absolventů. Mezinárodní odborná konference neuniverzitních vysokých škol, která se konala na budějcké Vysoké škole technické a ekonomické, ale ukázala, že právě to zaměstnavatelé očekávají.

A to nejen v Česku, ale třeba i v Irsku, Litvě, Belgii, Rakousku nebo Slovensku, odkud byli zahraniční účastníci jednání.

„Zaměstnavatelé chtějí stále častěji vědět, co absolvent umí, aby ho mohli směřovat ke konkrétní práci a pozici. Dnes to je zpravidla tak, že absolvent projde po nástupu ve firmě seznamovacím kolečkem a po dvou, třech letech je připraven na konkrétní práci. A to je trochu zdlouhavé. Nový postup umožňuje rychlejší zařazení absolventa do pracovního procesu a větší uplatnění v praxi. Tedy i lepší pozici na trhu práce. Doba, kdy se studovalo jen pro titul, odeznívá,“ vysvětluje Marek Vochozka, rektor VŠTE.

Podmínkou ale je, že školy budou definovat výstupy z učení každého předmětu a zaměstnavatelům tím garantovat, co absolvent zná a může použít v praxi. Na VŠTE proto běží projekt, který po dvou a půl letech skončí v letošním roce. Určí výstupy pro jednotlivé předměty, zpřesní profil absolventa a také doporučí či zavede nové metody výuky, jako je třeba projektová výuka či on-line výuka, jak se už koneckonců i děje.

Nový trend potvrdili i zahraniční experti. Například Oran Doherty z irského Technologického institutu v Letterkenny uvedl, že projektově zaměřené učení je významným nástrojem pro posílení kompetentních dovedností u absolventů vysokých škol.

Podle profesorky Gabriely Abermannové z Fachhochschule Salzburg komunikace vysoké školy s praxí je pro uplatnění absolventů jedním z klíčových faktorů při jejich zapojení do uživatelské sféry.

„Naším současným cílem je poskytovat kvalitní bakalářské obory a zlepšovat dva klíčové ukazatele - výkon a kvalitu. Dalším stupněm budou magisterské obory, na nichž rovněž pracujeme,“ uvedl Marek Vochozka.

Na konferenci vystoupili v panelových diskusích i osobnosti podnikové praxe z výrobních firem Jihostroj Velešín, Motor Jikov Group nebo Kern-Liebers. A také z jazykové školy Sophia, Jihočeské hospodářské komory, divize Weber Saint - Gobain Construction Products CZ nebo Institutu svazu průmyslu ČR.

Podle manažera projektu profesora Jana Váchala se řada výstupů přímo promítne do inovací příslušných studijních programů a oborů. Vytvořená multimediální základna mezi partnerskými školami se bude dál využívat včetně výměny zkušeností při využívání nových výukových metod a pomůcek.

„Konference nesporně přispěla i k dalšímu prohloubení spolupráce mezi partnerskými školami a podnikatelskou sférou,“ poznamenal v této souvislosti profesor Váchal.

Odborná mezinárodní konference Inovace výstupů z učení bakalářských studijních programů na neuniverzitních vysokých školách se konala v rámci projektu Výstupy z učení, registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0115.

Napsal Zdeněk Zuntych

Štítky odborná mezinárodní konference, Inovace výstupů z učení bakalářských studijních programů na neuniverzitních vysokých školách, vysoká škola, učení, Česko, Marek Vochozka, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, projekt, Jan Váchal, Rako

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Školy by měly garantovat znalosti svých absolventů  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.