Základna letecké záchranné služby v Jihočeském kraji se přesune na vojenské letiště do Bechyne jen na přechodnou dobu. Pak by se měla přesunout zpět do Plané u Českých Budějovic. Premiér Bohuslav Sobotka to slíbil jihočeskému hejtmanovi Jiřímu Zimolovi.
Soukromé firmě, která dosud leteckou záchranku v kraji provozovala, letos skončí smlouva a vláda rozhodla, že tuto službu bude od ledna 2017 zajišťovat armáda. Problém nastal v tom, že její vrtulníky kvůli své vysoké hmotnosti nemohou na heliportu v Plané i na jiných místech přistávat. Po přesunu do Bechyně se navíc prodlouží i doletové časy do určitých částí kraje a tím pádem naroste i doba, během které se pacienti dostanou do nemocnice. Vedení kraje v čele se Zimolou z těchto důvodů již od začátku označovalo tyto plány za nekoncepční a apelovalo vládu, aby svůj záměr přehodnotila.
„Pan premiér mi slíbil, že by se letecká záchranka měla do Plané vrátit co nejdříve, nejlépe již v příštím roce, s takovými vrtulníky, které budou zdejší základně vyhovovat. Zároveň prý bude také hledat řešení, jak toto dočasně opuštěné stanoviště využít,“ potvrdil Zimola.
„Cílem vlády je abychom v krátkém čase našli v rámci zajištění letecké záchranné služby řešení pro celou republiku a tedy i Jihočeský kraj odpovídajícími typy vrtulníků,“ uvedl Sobotka s tím, že nasazení těžkých armádních strojů na jihu Čech považuje za opravdu dočasné. Bylo by podle něj škoda promarnit investici do základny v Plané, kterou označil za nejmodernější v republice.
ČTĚTE TAKÉ: Záchranná služba má létat ze základny v Bechyni. Heliport v Plané za 60 milionů přijde nazmar
Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček předpokládá, že by leteckou záchranku mohla provozovat nově vzniklá státní organizace, která bude se záchranáři v krajích spolupracovat. „Jakmile bude vysoutěžen nákup vrtulníků, se kterými bude létat, tak se stanou jižní Čechy prvním místem, kde by měla tato organizace působit,“ dodal.
Kraj zprovoznil novou leteckou základnu v Plané za 45 milionů korun loni. Na heliportu mohou přistávat vrtulníky s hmotností do 3,5 tuny, které jako záchranářské využívají prakticky po celé Evropě. Vojenské stroje však váží 6,5 tuny. „Mrzí mě, že s námi dopředu přechod letecké záchranky pod armádu nikdo nekonzultoval a doslova nás postavili před hotovou věc. Stejně tak nevinně se v tom ocitla i armáda, se kterou máme jen ty nejlepší vztahy. Po našich neustálých apelech na vládu i příslušná ministerstva mě proto těší, že se tu rýsuje nějaké řešení v podobě státní organizace, která by měla provoz letecké záchranky s ohledem na potřeby krajů zajišťovat. Tomuto projektu jednoznačně fandím,“ uzavřel hejtman.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Predstav si, ze puvodne volici inzerujes naklady na urovni 33 mega ze to bude stat, nakonec zamaznes 60+, neberes v uvahu stav pozemku, neberes v uvahu takove drobnosti jako priblizovaci roviny, blablabla - stejne tomu nikdo nerozumi - a kolik vlastne ten asfelt/beton unese. Ale musis brat v uvahu qui bono, kolik vlastne nejak odtece bokem a vlastne si nakonec vsichni zaplacame pracickama, ze je to OK. A WO TOM TO JE!