pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Jedná se o blog, názory redakce se nemusí s názory autora shodovat.

Důvěřoval příteli na sociální síti a přišel o tisíce

„Ahoj, jsi tu? Potřebuju pomoct.“ Takhle nějak může začínat leckterá konverzace na sociální síti Facebook. Jen těžko by někoho napadlo, že za tím může být něco nekalého. Jenže na konci dialogu můžete přijít až o několik tisíc korun.

Před pár dny se nám ozvala čtenářka Jana Šimková s informací, která může spoustě lidí ušetřit peníze. Jejímu manželovi totiž napsal jednoho večera kamarád zprávu, jež měla úplně stejný úvod. Následně pokračovala upřesněním prosby. „Můžu tě prosím poprosit, jestli mi nemůžeš přeposlat z internetového bankovnictví 30 Kč na můj účet? Já jsem tam právě v mínusu a nemám si to, jak přeposlat, vše mám jen v hotovosti.”

Manžel byl ale prozíravý a svého přítele ihned telefonicky kontaktoval s dotazem, co se vlastně děje. Ten mu sdělil, že u Facebooku zrovna není a žádné takové žádosti neposílá. Mezitím však přicházely další zprávy s dotazem, jakou banku má. Nakonec bylo zjištěno, že se do facebookového profilu kamaráda naboural neznámý hacker.

Jenže podobně jako manžel naší čtenářky se nezachoval jiný kamarád, který podobnou žádost z napadeného profilu také obdržel. Ten žádosti důvěřoval a vyhověl jí. Jakmile se ale podíval na stav svého bankovního účtu, nestačil se divit. Zmizelo mu z něj rovných devět tisíc korun.

Poškozený samozřejmě podal na Policii České republiky trestní oznámení na neznámého pachatele, nicméně šance na jeho dopadení jsou vždy v takovém případě celkem nízké. V poslední době se množí i situace s úhradou prostřednictvím platební karty. Správné je proto kontaktovat svou banku s reklamací transakce, ani zde však nelze stoprocentně počítat s úspěchem.

Proto buďte vždy při takových případech maximálně obezřetní, jelikož nikdy nevíte, kdo se může na druhé straně vydávat za vašeho přítele. A ztráta takového finančního obnosu v dnešní době zamrzí určitě každého.

Štítky facebook, podvod, chat, policie, banka, účet

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ovis Musimos

dodržovat několik základních bezpečnostních pravidel by mělo stačit - nikdy neposílat peníze předvyplněným formulářem, do kterého se jen přihlásím a odešlu za pomocí SMS..výjimkou jsou internetové obchody, které umožňují platbu přes Platba24 a další služby, kdy už předvyplněno je..tady ale platí, že je potřeba být také opatrní a sledovat, zda-li přesměrování probíhá obvyklým způsobem (například při využití PayU nejprve naskakují bezpečnostní protokoly a až pak naskočí přihlášení do Platby24, jakmile protokoly neprobíhají, okamžitě prostředí opustit!!)..jakmile začnou autorizační SMS chodit dvojmo, kontaktovat svou banku a nejlépe zvolit pro zasílání jiné číslo, je-li to možné..nikdy si neukládat zkratku pro přihlašovací stránky do Oblíbených položek nebo panelu pro Oblíbené položky (jakmile se přihlášení uskutečňuje za pomocí Cookie, lze přihlašovací formulář zaměnit za podvrhnutý)..vždy si při přihlašování všímat, jestli je formulář v obvyklé podobě..při jakékoliv změně raději kontaktovat svou banku..vždy se přihlašovat z počítačů, které jsou prověřené a nezavirované (tzn. nejlépe ne z veřejných sítí, například v internetové kavárně)..každá banka má určitě souborné stránky s doporučeními týkajícími se bezpečnostních opatření..doporučení zní - najít a přečíst..a na závěr - banka NIKDY nechce znát v jakémkoliv formuláři heslo pro internetové bankovnictví, PIN k platební kartě ani CVV/CVC kód ze zadní strany karty..pokud ho kdokoliv po mě chce (do formuláře mimo přihlášení, přes mail, do telefonu, ...) je to PODVOD.. :)

neděle, 28. září 2014, 17:45

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.