DRBNA HISTORIČKA: Staré nádraží zničilo bombardování v roce 1945

Autoři

Na pohlednici je zachycena Nákladní třída (dnes Nádražní) od Nádražní (dnes Průmyslové) směrem k Lannovce. Pojmenování ulic je na první pohled nejasné, ale odpovídá to času před rokem 1908. Průmyslová totiž byla v letech 1875 až 1972 Nádražní třídou. Dnešní Nádražní zase byla Nákladní, Denisovo a Rooseveltovo. To podle toho, jací byli na radnici politici. Mezi roky 1955 až 1972 existovaly ve měst dvě Nádražní. Neúředně se Průmyslová nazývala Stará Nádražní.

Vpravo na snímku stojí staré nádraží z roku 1868, rozšířené v roce 1872. Vlevo od rohu Průmyslové je hotel U Města Budějovic, dům štukatéra Bartůnka, hotel U Císaře rakouského, tiskárna Moldavia a přes Kasárenskou ulici stará nádražní pošta, později Ferůsov dům a továrna Bloko. Vlevo vede řada velkoměstských domů a vpravo venkovské nádraží. Toho si byla radnice vědoma, proto už v roce 1901 začala připravovat nové velkoměstské nádraží. Hlavně se vedly diskuse o to, jestli nové nádraží na místě starého, nebo nové nádraží blíže k cukrovaru.

Podle dobových místních listů hrálo mimo jiné roli to, kdo měl kde pozemky, které by se musely vykoupit či výhodně prodat eráru. To a též velká vzdálenost od cukrovaru do města, což by bylo málem z Mladého, rozhodlo, že nové nádraží bude stát poblíž konce Lannovky, která vedla Kanovnickou přímo na náměstí. 

Staré nádraží vítalo v září 1895 císaře Františka Josefa I. Červený koberec z nádraží byl detail. Následovaly oslavy asi nejokázalejší v historii města, proto se mohou připomenout. Když dvorní vlak vjel na nádraží, počala střelba z hmoždířů umístěných za nádražím na dobytčím trhu. Následovaly salvy na Krumlovských alejích. Salvy se vypalovaly po celou dobu, než průvod z nádraží dospěl k biskupské rezidenci v Biskupské ulici. Kromě toho nepřetržitě zvonily zvony na věži městské a piaristické. Trvalo do dost dlouho, protože průvod více šel, než jel.

Jelo se Nádražní, Schmerligovou, Vídeňsko na náměstí a do Biskupské. Hudební sbory cestou, když se přiblížily dvorní povozy, hrály císařskou hymnu. Přitom se sklonily spolkové prapory. Předem vydala radnice nařízení, že květiny smí být házeny z oken a ze špalíru pouze před průvod nebo podél něho, do vozů však nikoliv.

Odpoledne císař objížděl město. Dvorní povozy navštívily továrnu Hardtmuthovu, Lineckou kolem Německého domu k sirotčinci (další zastávka) a dále projely řadou ulic až Pražskou k novým dělostřeleckým kasárnám. Nehledě na slavobrány, doplňující průvody místních spolků a večer lampionový průvod. Podle snímků z ulice Vídeňské, z náměstí před radnicí a u Hardtmuthky vítal císaře skoro každý. Kvůli císaři se také v předstihu položily na náměstí první chodníky a město důkladně zametlo. Odjel ze starého nádraží dne 4. září 1895 o 5. hodině odpolední. Nevědělo se, že tento císař František Josef I. zvaný lidově Procházka o 19 let později „zahájí“ nesmyslnou první světovou válku. V každé obci jsou pomníky padlých.

Otevření nového nádraží na konci roku 1908 způsobilo stagnaci hotelů kolem starého nádraží. Také restaurací U Marešů (U Lokomotivy), U Dobnerů a U kulatý báby, i když byla z Pětidomí přes nádražní těleso postavena lávka pro pěší. Staré nádraží, hotel U Města Budějovic a tiskárna Moldavia byly zničeny bombardováním v březnu 1945. Novorenesanční Ferusův dům zbytečně až v roce 1990.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky historie, České Budějovice, nádraží, radnice, dům, hotel, František Josef I., první světová válka, Německý dům (Ostrava)

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.