Počasí dnes8 °C, zítra6 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

DRBNA HISTORIČKA: Příjezd první parní lokomotivy zastínil oheň na Lineckém předměstí

Drbna historička se v dalším díle věnuje nádraží a vlakům. Víte, kdy byly postaveny první budovy železničního nádraží pro parní lokomotivy? A kdy vůbec do Budějc přijela první parní lokomotiva a proč nebyla slavnostně uvítána? To se dozvíte v dalším povídání Jana Schinka.

První budovy starého železničního nádraží pro parní lokomotivy byly postaveny v roce 1868. V tom čase jezdila ve městě koňka a měla vlastní nádraží v místech, kde dnes stojí domek, v němž je muzeum koněspřežky. U Zelené ratolesti bylo menší nádraží s vykládkou vagónů na lodě. Poslední vlak koňky jel dne 1. dubna 1870 do stanice Kerschbaum. Obchodní a průmyslová komora, také radnice a továrny se pokoušely prosadit propojení všech nádraží, ale neuspěly.

Koňka byla svého času moderní, ale přicházely zprávy o parních lokomotivách. Z Vídně jezdila do Břeclavi pára již v roce 1839, roku 1841 až do Přerova, na trati Praha – Olomouc začal provoz v roce 1845, z Prahy do Podmokel (Děčín) roku 1851.

Do let kolem 1854 stavěl železnice stát a asi se domníval, že pro komerčně málo zajímavý jih Čech stačí stará koňka. Vlastně železnice z roku 1868 Vídeň – Budějovice – Cheb nebyla ani tak určena pro jižní Čechy, jako pro rychlé spojení Vídně se Saskem a Německem. Průmyslový rozvoj Budějovic, i když trochu pozdě, přinesla.

První parní lokomotiva přijela z Plzně na naše nádraží dne 14. srpna 1868, ale nebyla tehdy slavnostně uvítána, neboť v tu dobu zuřil na Lineckém předměstí velký oheň. Velká slavnost byla uspořádána dne 18. srpna 1868, kdy na nádraží přijel výzkumný vlak. Pravidelná jízda byla zahájena dne 1. září 1868 a obnášela počet cestujících v prvém tomto měsíci 36 tisíc osob.

Do Veselí nad Lužnicí a do Prahy jel první vlak dne 8. srpna 1874. List Budivoj ze dne 11. května 1873 uveřejnil zajímavou informaci: „Na projektované dráze z Jihlavy přes Budějovice do Kušvardy počne dne 15. května 1873 vojensko – technická prohlídka této trati pod dozorem inspektora rakouských drah. Na trati jsou projektovány tyto stanice: Jihlava, Dolní Cerekev, Počátky, Popelín, Jarošov, Jindřichův Hradec, Stráž, Třeboň, Zalín, Budějovice, Lipí, Křemže. Krumlov, Kájov. Stein, Schwarzbach, Vyšší Planá. Volary, Eleonorahein, Kušvarda.“

Realizoval se jen úsek z Jihlavy do Jindřichova Hradce. O druhý úsek z Hradce do Kušvardy (dnes Strážný) se jednalo, verbálně bojovalo, lavírovalo a mezi obcemi a majiteli pozemků vyloženě handrkovalo více než 50 let, až začaly jezdit automobily. O stanici také usilovala Žirovnice a Lišov chtěl odklonit trasu k nim do Lišova (traduje se, že lišovští sedláci to nechtěli, hlavně prodat pozemky).

Nádraží z roku 1868 na snímku skoro hned od začátku provozně nestačilo. Za dva roky se muselo rozšířit a přistavět další budovy. Budějovice se staly železničním uzlem. Naproti nádraží se stavěly hotely a poněvadž se chodilo na vlak převážně pěšky třídou Nádražní, což je dnes Průmyslová, cestou na Senovážné vzniklo šest hospod a na Senovážném další. Dne 1. září 1895 přijel na nádraží císař František Josef I. Místní listy o tom detailně informovaly a zdá se, že to byla největší oslava panovníka v historii města. Kvůli císařovi se na náměstí udělaly prvně chodníky.

Jakmile dvorní vlak vjel na nádraží počala střelba z hmoždířů na dobytčím trhu, pak následovaly salvy na Krumlovských alejích, kteréžto byly vypalovány až do chvíle, kdy průvod došel od nádraží k biskupské rezidenci (císař ovšem jel v kočáře). Kromě toho se zvonilo na všechny zvony na věži městské a piaristické. Davy císaři mávaly. Kdyby se vědělo, že dne 28. července 1914 v lázních Bad Ischlu vyhlásí válku Srbsku a rozpoutá tím světovou válku (a skoro v každé rodině někdo padne), nemávaly by, ale hrozily.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Archiv Jan Schinko

Štítky Drbna historička, Jan Schinko, nádraží, koněspřežka, parní lokomotiva, České Budějovice, Vídeň, Praha, Muzeum koněspřežky, Zelená ratolest a.s., Jihlava, Jindřichův Hradec, František Josef I., Lišov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

DRBNA HISTORIČKA: Příjezd první parní lokomotivy zastínil oheň na Lineckém předměstí  |  Historička  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.