středa 22. září 2021 Darina

DRBNA HISTORIČKA: Most v ulici Karla IV.

Další dll Drbny historičky věnoval Jan Schinko mostu v ulici Karla IV. Ten se totiž aktuálně opravuje. Jaká je ale jeho historie? A odkdy se stal Mlýnský potok úzkou stokou? I to se dozvíte v dnešním povídání.

V současnosti je v centru města ve směru ze Senovážného náměstí neprůjezdná ulice Karla IV. Neprůchodná úplně ne, dá se projít po levém nábřeží Mlýnské stoky. Probíhá zde kompletní rekonstrukce mostu z roku 1970 přes Mlýnskou stoku a postupně stavba nového svršku. Mostovka bude asfaltová, na chodníkách desky nebo mosaika, zábradlí železné. Část ulice Karla IV. od Kněžské na náměstí průjezdná je. Klikatě se tak na náměstí dostanou malé městské autobusy. Uvolnila se Biskupská.

Most (snad každý) by měl na přecházejícího nebo přejíždějícího působit tak nebo tak. Je to příležitost pro město. Pražské mosty účastníky chodníků a mostovky opticky vítají. Most v ulici Karla IV. a vůbec všechny mosty ve městě si užily své. Stalo se, že naše goticko renesanční město nemá ani jeden most gotický, renesanční, nebo barokní. Našel by se pozdně secesní. Kubistický most v ulici U Tří lvů byl předělán na most tuctový. Několik klenutých mostů postavily dráhy po roce 1868.

Most na snímku pořízeném po roce 1908 pocházel z roku 1880. Do toho roku zde stál pozdně gotický most s dvěma oblouky z roku 1546. V roce 1880 se začala stavět nová ulice od Německého domu k nemocnici (stála na pravém břehu Mlýnské stoky) a radnici se „starý“ gotický most, navíc osazený pozdější barokní sochou sv. Jana Nepomuského, nelíbil. Vyloženě nepřekážel. Jinak se to vysvětlit nedá, protože kamenné gotické mosty slouží jinde dodnes a města si jich považují.

Místní listy proti zboření mostu příliš neprotestovaly. Nechválily, jen zaznamenaly, že kamenný most měl dva oblouky a nesl letopočet 1546. Nový most z roku 1880 byl v roce 1908 zpevněn pro potřeby tramvají. Takto upravený most je na snímku. Sloužil s opravami (za 1. republiky nejméně dvakrát prolomily zábradlí mostu automobily, jeden spadl přímo do vody) až do roku 1970.

Může se připomenout, jaké měl most z roku 1970 technické parametry. Most byl dlouhý 11,74 m, volná šířka 11,20 m. Délka přemostění činila 7,00 m, šířka mostu mezi dvěma zvýšenými obrubníky chodníku také 7,00 m. Chodník po každé straně byl široký 2,10 m. Výška mostu nad terénem byla 3,17 m. Normální zatížení mostu činilo 32 tun, výhradní zatížení 80 tun a výjimečné 196 tun. Mostu z roku 1970 by šlo vytknout obyčejné zábradlí a nevýraznost celku.

Na gotický most byla pravděpodobně v době barokní postavena socha sv. Jana Nepomuckého. Roku 1880 byla přestěhována k jinému mostu přes Mlýnskou stoku vedoucí do Rybní ulice (poblíž pekařství Josefa Cvacha a za pozdějším biografem Royal). Dne 16. května 1925 o 5. hodině odpolední byla tato socha sv. Jana Nepomuckého znovu vysvěcena za účasti a z iniciativy katolických spolků v lokalitě vedle mostu u zdi kostela sv. Rodiny.

V roce 1845 byla za mostem ve směru do centra z rozhodnutí radnice zbořena Vídeňská brána. Do roku 1546 vedl k bráně zřejmě most dřevěný, který byl částečně zvedací a v bráně padací mříž. Stráž v bráně každého prověřovala. Asi rozhodovalo oblečení. Zeman Jan Žižka z Trocnova za mlada tudy projížděl na koni normálně.

V čase, kdy byl most gotický, překlenoval tok Mühlbach, tedy Mlýnský potok, přesněji pravé rameno Malše. Byl širší, úzkou stokou se stal až na konci 19. století.

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Archiv Jan Schinko

Štítky Drbna historička, Jan Schinko, most, Karla IV.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.