První železný most v Českých Budějovicích byl postaven v roce 1880, kdy nahradil svého dřevěného předchůdce. Sloužil dopravě a až do roku 1892 se za jeho přejezd vybíralo mýtné. Původní železná konstrukce vydržela přes půl století, než ustoupila novému mostu. Historie tohoto místa tak odráží proměny města i jeho dopravy.
Na foto pořízeném před rokem 1928 je zachycen pohled z Dlouhého mostu do Husovy třídy směrem do města. Nad vozovkou po obou stranách je vidět konstrukce prvního železného mostu z roku 1880. Do toho času byly všechny Dlouhé mosty dřevěné. Nejdelší byl dřevěný most z roku 1818 o délce 103,5 m. První železný Dlouhý most byl postaven v letech 1878 až 1880 podle projektu Václava Koudelky.
V roce 1928 se začal připravovat druhý železný Dlouhý most, postavený roku 1932. Poněvadž most byl erární na c. k. dálkové silnici třeboňsko-domažlické, požadoval c. k. erár, aby vozovka v Husově třídě byla rozšířena na šířku připravovaného druhého železného mostu. Musela se proto odstranit alej lip v Husovce. To byly lípy zasazené pravděpodobně v roce 1880 po dokončení prvního železného mostu.
Do let před 1. světovou válkou nebyly s alejemi problémy. Přes most jezdily jen kočáry a povozy. Také vojenské potahy a pěší vojsko, zrušit krok, na cvičák za Čtyrákem. Na foto stojí vpravo za mostem domek, který sloužil do roku 1892 k vybírání erárního mýta a dále městu pro vybírání různých poplatků za průjezd a také pivního krejcaru. (V roce 1895 obnášel příjem města za pivní krejcar z více lokalit celkem 67 000 zl.)
Obvykle ve srovnatelných městech jsou vstupy na most zvýrazněny vertikálami (věže, věžičky, sloupy apod., v Písku si mostecké věže zbourali). Náš první i druhý most jsou na pohled zcela ploché. U druhého železného z roku 1932 prosadil nízkou konstrukci nad vozovkou Klub za staré Budějovice tím, že vrchní oblouky nebo jiné vertikály by bránily pohledu na cenné panorama města od západu
Před stavbou prvního železného byl v roce 1878 postaven prozatímní dřevěný most a po jeho dokončení se začal stavět železný. Roku 1880 byl prozatímní dřevěný most snesen a jeho části uloženy u loděnice Adalberta Lanny. c. k. místodržitelství povolilo dne 21. dubna 1880 části mostu cestou dražební nebo ofertní prodávat. Výminkou bylo při prodeji nejvíce nabízejícímu hotové placení. Dražba se odbývala 30. října 1880 o 10. hodině dopolední u c. k. okresního hejtmanství. Vedle dřeva se prodalo též 108 kg střevíců pilotních, 450 kg šroubů a 147 skob.
List Budivoj ze dne 11. července 1878: „Stavba prozatímního Dlouhého mostu jde nyní rychle kupředu. Na staveništi pracuje asi 70 dělníků, z nichž dvakrát 25 zatloukají do země jehly (piloty). Zdvíhání a spouštění berana asi 7 centů těžkého děje se taktem za zpěvu rozličných písní a písniček, tak rozmarných, že okolo jdoucí počestné dámy zrychlují kroky, aby se odtud pryč dostaly. Kdežto naše roztomilá mládež s velkým nadšením naslouchá nežli slovům svého učitele náboženství ve škole.“
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.