DRBNA HISTORIČKA: Pětidomí kdysi odřízlo nádraží. Zachránila ho lávka

Autoři | Foto archiv Jan Schinko

Lávka u Pětidomí dnes vypadá nenápadně, ale její historie sahá až do časů, kdy tudy vedl vůbec nejdelší most ve městě. Jak se měnila cesta přes ranžír a proč si čtvrť vysloužila pověst „republiky pro sebe“?

V roce 1886 byl postaven z prostoru dnešního Mercury Centra železný příhradový most přes železniční seřaďovací kolejiště, hovorově přes ranžír. Poblíž plynárny byl sjezd z mostu a dále zatáčkou vpravo po budoucí Dobrovodské a do vznikajícího Pětidomí. Ke konci 19. století stálo v Pětidomí jen pět domů v řadě z prostoru dnešní ulice U Lávky směrem k Družstevní a další dva domy poblíž. 

Na obrázku představující téměř velkoměstskou nádražní třídu, tehdy Nákladní, vpravo kolem starého nádraží, lze v pozadí rozeznat železný most k plynárně a do Pětidomí. Most dlouhý 380 m byl historicky nejdelší železný most ve městě, více než třikrát delší než Dlouhý most. Absolutně nejdelší most ve městě byl dřevěný pro koňku v délce 420 m od dnešní Mánesovy k Malši. 

Železný most do Pětidomí byl zbořen v roce 1905 v předstihu před stavbou nového nádraží. Tehdy obec Suché Vrbné a obyvatelé rychle se rozrůstajícího Pětidomí (to patřilo k městu) vida projekty nového nádraží a okolí už v roce 1904 podali protest s odůvodněním, že budou zcela odříznuti od města a budou muset oklikou pod viadukt. Navrhovali už tenkrát podjezd nebo nadjezd přes ranžír v ose bývalé okresní silnice (přibližně dnes Průmyslová) na Dobrou Vodu a do Ledenic. 

Je možné, že radnice neměla na to peníze, prostě nadjezd nebo podjezd odložila na neurčito a vyhověla v roce 1908 příhradovým mostem pro pěší zvaným lávka, přičemž z Dobrovodské odbočující ulice kolem původních pěti domů byla nazvána U Lávky. Lávka je dlouhá 98,79 m, široká 3,04 m, volná šířka 2,65 m. (Dlouhý most je dlouhý 98,30 m.)  Původně byla lávka posazena níže. Zvedla se při elektrifikaci dráhy v roce 2003, kdy byla zrekonstruována a slavnostně znovuotevřena dne 17. října 2003. Přední část byla prolomena při náletu v březnu 1945 a následně nahrazena novými příhradami. 

Lávka tedy slouží dobře přes 100 let, občas se vyměnila podlaha. Ranžír je v podstatě seřaďovací kolejiště, na kterém se převádí nákladní vozy k soupravám   vlaku podle cíle, kam pojedou. Jednoduše na pohled – vláčky. I když dnes se tam vláčky už moc neřadí.  Zato se dnes o lávce začíná dost mluvit.      

Pětidomí se po 1. světové válce zastavělo jako město v souvislých řadách jednopatrovými a více patrovými domy. Vypadalo jinak než Suché Vrbné, kde v tom čase kolem návesní kapličky stály zemědělské dvory. Nakonec obě části splynuly. Po lávce měli železničáři z Pětidomí blízko do práce. Časově skoro stejně jít pěšky přes lávku nebo jet klikatě trolejbusem pod viadukt. 

Starousedlíci v Pětidomí nazývající svou čtvrť Pěťák rozlišovali Velký Pěťák a Malý Pěťák. Jihočeské listy ze dne 30. listopadu 1932: „Pětidomí je něco jako republika sama pro sebe. Jsou tam útulné hospůdky s dobrým mokem a podle mravu tamějšího, jak nám prozradil jeden občan, patří k dobrému zvyku jednou za čtyři nebo pět neděl si udělat v nich náladu. A lidé v Pětidomí nejsou choulostiví na nějaké to slovíčko a neběží hned k rychtářovi kvůli nějakému štulci.“ 

Obecní domy v Pětidomí stavěl většinou stavitel Antonín Koukol a stavební družstvo Rozvoj. Rozrostlo se až ke Slaměnému dvoru a spojilo s Vrbným. Dopravní situace se částečně zlepšila postavením „slavné“ zanádražky, ale ne tolik. To lávka ještě ustála. 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky historie, Drbna historička, Jan Schinko

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.