Počasí dnes11 °C, zítra9 °C
Úterý 16. dubna 2024  |  Svátek má Irena
Bez reklam

Trolejbusy jezdí po Budějcích už 105 let

Víte, že po Budějcích kdysi jezdily tramvaje? Že první trolejbusy vyrazily do ulic města už na začátku minulého století? Městská hromadná doprava v Českých Budějovicích letos slaví 105 let, což je ideální příležitost na sondu do historie.

Na otázky Budějcké Drbny odpovídal Radek Filip, vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy Dopravního podniku města České Budějovice.

Mám pocit, že jste letos oslavy pojali opravdu ve velkém stylu. Mohou se lidé těšit vyloženě na nějakou specialitku?

„Výročí chceme oslavit důstojně a zároveň zajímavě. Skutečně připravujeme některé zajímavosti v programu oslav. Nebudeme však čtenáře připravovat o překvapení, proto doporučujeme sledovat web 105let.dpmcb.cz a facebookovou stránku 105 let MHD v Českých Budějovicích. Jednou z novinek jsou například vědomostní soutěže na Facebooku, kde je možné denně vyhrát například týdenní jízdenku MHD.“

Můžete zmínit nejdůležitější novinky posledních pěti let?

„Určitě je na místě zmínit obnovu vozového parku autobusů i trolejbusů, do které bylo v letech 2011 až 2013 investováno téměř 300 milionů korun! Díky tomu bylo zařazeno do provozu 16 nových trolejbusů a 10 autobusů. Mezi novinky posledních pěti let patří hlavně zavedení zcela nového systému MHD, který byl spuštěn v červnu 2011 a je založen na systému páteřních linek, taktových jízdních řádech a přehledném linkovém vedení a tarifu. V roce 2009 byl zaveden systém SMS jízdenek.  V roce 2010 byl spuštěn informační systém pro cestující, který zahrnuje 70 elektronických označníků zastávek. Další novinkou je možnost nákupu časových kupónů v e-shopu na webových stránkách Dopravního podniku.“

I v Českých Budějovicích kdysi jezdily tramvaje. Kdy vyjely naposledy a proč byly zrušeny?

„Tramvajový provoz byl zrušen v roce 1950, a to zejména z důvodu špatného stavu tratí i vozového parku a s tím spojené nutnosti vysokých investic. Z tehdejšího pohledu byl bohužel další provoz tramvají shledán jako neperspektivní.“

Čistě z teoretického hlediska... Bylo by možné provoz tramvají v Českých Budějovicích oživit?

„Teoreticky je možné vše - například nejvytíženější trolejbusová linka 3 by svými přepravními výkony modernímu tramvajovému provozu odpovídala. Je to však zcela nereálné z důvodu potřeby obrovských investic do infrastruktury i vozidel. V tom mají výhodu města, která se vlně rušení tramvají v 50. letech vyhnula.“

První trolejbusy jezdily souběžně s tramvajemi, nebo jejich doba nastala až po ukončení provozu tramvají?

„Úplně první trolejbusy jezdily už v letech 1909 až 1914 a navazovaly na tramvaje na Pražské třídě. Druhá generace trolejbusů byla v provozu od roku 1948 do roku 1971 a v prvních dvou letech tak jezdily v budějovických ulicích spolu s tramvajemi.“

Trolejbusy v Českých Budějovicích tedy několik let nefungovaly. Zpátky se vrátily až v 90. letech. Co bylo důvodem?

„Trolejbusy si daly dvacetiletou pauzu z politicko-hospodářských důvodů. Mezi hlavní příčiny patří tehdejší příznivá cena ruské nafty a nezájem o ekologické aspekty dopravy. Přispěl k tomu i špatný stav trolejového vedení. Zrušení většiny tuzemských trolejbusových provozů bylo tehdy celorepublikovým vládním záměrem. Ten se později ukázal jako chybný a díky nové vládní energetické koncepci se naopak začala elektrická trakce od konce 70. let podporovat. Díky tomu a také díky chystané stavbě jaderné elektrárny v Temelíně se začalo plánovat obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích. Trolejbusy totiž měly zajistit spojení mezi elektrárnou a krajským městem. Z tohoto plánu nakonec sešlo, ale trolejbusová síť byla přesto znovu vybudována a dnes se jedná o moderní a ekologický dopravní systém, který je páteří budějovické MHD.“

Kolik lidí denně přepravujete?

„Ročně přepravíme 39 milionů cestujících, denně je to tedy v průměru 107 tisíc osob. O víkendech je to samozřejmě méně, v pracovní dny více.“

Zmínil jste obnovu vozového parku. Jak starý je váš vozový park? Bude v brzkých letech opět nutná obměna?

„Obnovu vozového parku je nutno provádět průběžně, což zohledňuje investiční plán Dopravního podniku, jedná se však o finančně velmi náročnou oblast. Aktuální průměrné stáří vozového parku na 10,6 roku u autobusů, respektive na 10,5 roku u trolejbusů.“

Jak moc se na vozidlech podepisují vandalové?

„Evidujeme škody způsobené vandalismem ve výši zhruba dva miliony korun ročně. Ve srovnání s jinými městy je však mezi našimi cestujícími vandalů naštěstí méně.“

Můžete říct, kolik černých pasažérů denně chytíte?

„V roce 2013 bylo v našich spojích zjištěno 13 211 cestujících bez platného jízdního dokladu.“

Oslavy odstartují 15. června. Můžete načrtnout program, který vyvrcholí o šest dní později dnem otevřených dveří?

„Program postupně odhalujeme na webu i na Facebooku. Sledujte ho a kromě aktuálních informací si můžete i zasoutěžit.“

Foto: archiv Dopravního podniku města České Budějovice

Štítky Dopravní podnik města České Budějovice, MHD, výročí fungování MHD, 105 let, České Budějovice, tramvaje, trolejbusy, městská hromadná doprava, vozový park, dopravní společnost, Facebook, Drbna.cz, Jaderná elektrárna Temelín

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Trolejbusy jezdí po Budějcích už 105 let  |  Život a styl  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.