Havárii dvoumístného vrtulníku typu Safari, při níž vloni v květnu u Českých Budějovic zahynuli dva muži, způsobila ztráta závaží ze zadní části stroje a následný střet rotoru s ocasní částí.
„Před startem chyboval také pilot, protože neměl platné osvědčení kontroly letové způsobilosti helikoptéry,“ řekl dnes ČTK vedoucí technického oddělení Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod (ÚZPLN) Lubomír Střihavka. „Bez platného osvědčení neměl se strojem vůbec vzlétnout,“ dodal.
Ve vrtulníku zahynul kromě jednasedmdesátiletého pilota také mladší technik. Nehoda se stala 14. května u obce Šindlovy Dvory. Podle Střihavky se z neznámých důvodů uvolnilo závaží. „To má vliv na ovládání a vyvážení vrtulníku,“ uvedl.
ČTĚTE TAKÉ: „Byl to můj druhý táta, nikdy na Ottu nezapomenu!“
Ztrátu závaží vyšetřovatelům potvrdili dva svědci. Ti si všimli, že z vrtulníku při letu odpadla součástka. Muž, jenž stroj řídil, patřil mezi velmi zkušené piloty. Měl za sebou přes 6000 letových hodin.
„Po ztrátě zaváží se zachoval správně, snažil se vrtulník udržet ve vzduchu. Jenže při tom se bohužel střetl hlavní rotor s ocasní částí, což následně také zapříčinilo pád,“ řekl Střihavka.
Pracovníci ÚZPLN a dobrovolníci dvakrát prohledávali pole, na něž se vrtulník zhroutil. Pátrali po závaží, které se před havárií utrhlo. „Bohužel se nám ho nepodařilo najít,“ řekl Střihavka. Závaží je dlouhé zhruba 30 centimetrů a těžké šest kilogramů.
Vyšetřování tragédie trvalo téměř devět měsíců. Podle Střihavky je to delší doba než při standardních nehodách. „Je to přímo úměrné s tím, jak složité v tomto případě celé vyšetřování bylo,“ uvedl Střihavka.
Například ÚZPLN musel čekat na podrobnou zprávu od výrobce z USA. Navíc vrtulník typu Safari, který se zřítil, zůstává jediným strojem svého druhu v Česku a nikdo s jeho provozem nemá příliš mnoho zkušeností.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.