Desetiletí neřešený, stále odkládaný problém a ostuda České republiky. Tak by se dala stručně charakterizovat situace kolem silničního spojení Prahy s jihočeským regionem a tím i Rakouskem a jižní Evropou.
Dálnice D3, která by měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi, již řadu let existuje na papíře a ve slibech politiků, motoristé z ní však doposud mohli využít pouze několikakilometrový úsek. Nyní se po letech výrazněji rozšíří o 24 kilometrů z Tábora do Veselí nad Lužnicí.
ČTĚTE TAKÉ: Nový úsek D3 je připraven pro předčasné užívání
V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce zhruba 15 kilometrů, jeho první část, obchvat Tábora, byla otevřena již v červnu 1991, celý je v provozu od prosince 2007.
Stavba části z Tábora do Veselí nad Lužnicí začala v říjnu 2008. Výstavba dalších úseků směrem na České Budějovice, která měla začít již vloni, zatím zahájena nebyla.
Například stavba úseku mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic, kde byl novým termínem zahájení letošní červen, je podle českobudějovického primátora Juraje Thomy odložena kvůli veřejné zakázce na dodavatele stavby.
Ještě složitější je situace kolem středočeské části D3 a úseku mezi Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Vloni v květnu vláda po letech sporů rozhodla o trase dálnice ve Středočeském kraji (v takzvané západní variantě přes Posázaví). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tehdy uvedlo, že územní rozhodnutí bude vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků.
U úseku z Českých Budějovic ke státním hranicím do Dolního Dvořiště, označované jako rychlostní komunikace R3, není znám harmonogram výstavby. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 kilometrů (od pražského okruhu na hranice) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.
O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční sítě včetně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné České republiky a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes.
Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 kilometrů dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Zdroj: ČTK
Foto: www.dalnice-d3.cz
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.