Počasí dnes8 °C, zítra7 °C
Středa 27. listopadu 2024  |  Svátek má Xenie
Bez reklam

Opomíjená dálnice D3 se rozroste na 40 kilometrů

Desetiletí neřešený, stále odkládaný problém a ostuda České republiky. Tak by se dala stručně charakterizovat situace kolem silničního spojení Prahy s jihočeským regionem a tím i Rakouskem a jižní Evropou.

Dálnice D3, která by měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi, již řadu let existuje na papíře a ve slibech politiků, motoristé z ní však doposud mohli využít pouze několikakilometrový úsek. Nyní se po letech výrazněji rozšíří o 24 kilometrů z Tábora do Veselí nad Lužnicí.

ČTĚTE TAKÉ: Nový úsek D3 je připraven pro předčasné užívání

V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce zhruba 15 kilometrů, jeho první část, obchvat Tábora, byla otevřena již v červnu 1991, celý je v provozu od prosince 2007.

Stavba části z Tábora do Veselí nad Lužnicí začala v říjnu 2008. Výstavba dalších úseků směrem na České Budějovice, která měla začít již vloni, zatím zahájena nebyla.

Například stavba úseku mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic, kde byl novým termínem zahájení letošní červen, je podle českobudějovického primátora Juraje Thomy odložena kvůli veřejné zakázce na dodavatele stavby.

Ještě složitější je situace kolem středočeské části D3 a úseku mezi Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Vloni v květnu vláda po letech sporů rozhodla o trase dálnice ve Středočeském kraji (v takzvané západní variantě přes Posázaví). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tehdy uvedlo, že územní rozhodnutí bude vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků.

U úseku z Českých Budějovic ke státním hranicím do Dolního Dvořiště, označované jako rychlostní komunikace R3, není znám harmonogram výstavby. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 kilometrů (od pražského okruhu na hranice) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční sítě včetně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné České republiky a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes.

Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 kilometrů dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).

Výběr údajů o novém úseku D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí

  • délka: zhruba 24 kilometrů
  • mimoúrovňové křižovatky: 5
    - Měšice (u Tábora; částečná rekonstrukce stávající křižovatky)
    - Planá nad Lužnicí
    - Soběslav
    - Dráchov
    - Veselí nad Lužnicí - sever
  • mosty: součástí stavby je 48 mostů, z toho 23 na dálnici
    - most přes rybník Koberný - 575 metrů, u Plané nad Lužnicí
    - most přes Myslkovický potok - 323 metrů, u Myslkovic
    - most přes Černovický potok - 765 metrů, u Soběslavi
    - most přes Lužnici - 1063 metrů dlouhý most přes řeku, železnici a silnici E55 u Veselí nad Lužnicí
  • ekodukty: dva sypané mosty pro zvěř
  • protihlukové stěny: deset staveb o celkové délce 3,6 kilometru
  • cena: 10,5 miliardy korun bez DPH

Zdroj: ČTK
Foto: www.dalnice-d3.cz

Štítky dostavba dálnice D3, dokončení úseku Tábor - Veselí nad Lužnicí, dálnice, České Budějovice, Tábor, Veselí nad Lužnicí, Rakousko, Česko, Praha, Evropa, Dálnice D3, Juraj Thoma

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Opomíjená dálnice D3 se rozroste na 40 kilometrů  |  Krimi  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.